Expectativas de estudiantes universitarios frente a sus capacidades y competencias para participar en cursos abiertos y en línea

  1. Roig Vila, Rosabel
  2. Rioseco Pais, Marcelo
  3. Belmar Mellado, Marta
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2015

Issue: 47

Type: Article

DOI: 10.6018/RED/47/2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Sustainable development goals

Abstract

Virtual education has installed a different way of understanding teaching and learning. Moreover, it has modified the roles of teachers and students, and ways to access knowledge. In this context, the study aims to analyze the expectations of college students about their own abilities and skills to participate in open online courses. We approach these issues through a descriptive and correlational design with the participation of 115 Chilean and 75 Spanish students. Psychometric analysis shows a good consistency of the instrument confirming its theoretical dimensions, in addition to the correlation between certain factors and demographic variables of the groups that were studied.

Bibliographic References

  • Cabero J., Salinas, J., Duarte, A. y Domingo, J. (2000). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Madrid: Ed. Síntesis.
  • Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisisón de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 521-551.
  • Castaño-Muñoz, J., Duart, J., y Teresa, S. (2015). Determinants of Internet use for interactive learning: an exploratory study. Journal of New Approaches In Educational Research, 4(1), 24-31. doi:10.7821/naer.2015.1.93
  • Cheng, C.Y J. (2014). An Exploratory Study of Emotional Affordance of a Massive Open Online Course. European Journal of Open, Distance and e Learning, 17(1), 43-55. http://www.eurodl.org/materials/contrib/2014/Cheng.pdf
  • De Pablos, J. (2006). El marco del impacto de las Tecnologías de la Información: herramientas conceptuales para interpretar la mediación tecnológica. Telos: Cuadernos de Comunicación, tecnología y sociedad, 67, 68-74.
  • Eleusis.net (2004). El futuro del eLearning: análisis del mercado y del contexto actual del eLearning. Peñaranda de Bracamonte: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. http://www.fundaciongsr.es/pdfs/elearning.pdf
  • Fuentes, C. (2008). Modelo de Comunicación para la Enseñanza a Distancia en Internet . Análisis Experimental de una Plataforma de E-Learning (Disertación doctoral no publicada). Universidad Autónoma de Barcelona, España.
  • García-Valcárcel, A., Hernández, A. y Recaman, A. (2012). La metodología del aprendizaje colaborativo a través de las TIC: una aproximación a las opiniones de profesores y alumnos. Revista Complutense de Educación, 23(1), 161-188.
  • Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación, Quinta Edición. Editorial Mc. Graw-Hill, México.
  • Internet World Stats (2014). Información extraída el 2 de febrero de 2014 de http://www.internetworldstats.com/stats.htm
  • JISC (2008). Great Expectations of ICT. How Higher Education Institutions are measuring up. http://www.jisc.ac.uk/media/documents/publications/jiscgreatexpectationsfinalreportjune08.pdf
  • Lincoln, Y.S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beberly Hills, CA: Sage.
  • Loughran, J. (2002). Effective Reflective Practice: In Search of Meaning in Learning about Teaching. Journal of Teacher Education, 53(1), 33-43. DOI: 10.1177/0022487102053001004
  • Marcelo, C. y Perera, V. (2007). Comunicación y aprendizaje electrónico: la interacción didáctica en los nuevos espacios virtuales de aprendizaje. Revista de Educación, 343, 381-429. http://www.revistaeducacion.mec.es/re343/re343_17.pdf
  • Moreno-Murcia, J., Silveira Torregrosa, Y., y Belando Pedreño, N. (2015). Questionnaire evaluating teaching competencies in the university environment. Evaluation of teaching competencies in the university. Journal of New Approaches In Educational Research, 4(1), 54-61. doi:10.7821/naer.2015.1.106
  • Rubia, B., Jorri, I. y Anguita, R. (2009). Aprendizaje colaborativo y TIC. En J. De Pablos (Coord.), Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era digital. Málaga: Aljibe.
  • Siemens, G. (2004). Conectivismo: una Teoría de Aprendizaje para la Era Digital.Información extraída el 2 de febrero de 2014 de https://docs.google.com/document/d/1ZkuAzdx1l9lDgcC1E_XSmPTOk6Gu1K2SEvXtduG3gc/edit
  • Teske, E. (2007). El “abandono” en cursos de e-learning: algunos aprendizajes para nuevas propuestas. Revista Iberoamericana de Educación, 44/3, 1-16.
  • UNESCO (2008). Estándares de Competencias TIC para Docentes. París: UNESCO. http://www.internetworldstats.com/stats.htm
  • UNESCO (2010). Informe mundial sobre el aprendizaje y la educación de adultos. Hamburgo: Instituto de la UNESCO para la Educación a lo Largo de Toda la Vida http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/ GRALE/grale_sp.pdf
  • Ureña, G. y Valenzuela, J. (2011). Competencias Informáticas para el e-learning 2.0. RIED, 14(1), 137-160.
  • Vizoso, C. (2013). Los M.O.O.C.s un estilo de educación 3.0. En SCOPEO, MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro, 239–257. Salamanca:Universidad de Salamanca. http://scopeo.usal.es/wpcontent/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf
  • Zapata-Ros, M. (2015). El diseño instruccional de los MOOC y el de los nuevos cursos abiertos personalizados. RED. Revista de Educación a Distancia, 45. http://www.um.es/ead/red/45/zapata.pdf