Desarrollo del pensamiento lógico matemático utilizando el método heurístico de G. Polya adaptado a un entorno virtual

  1. Díaz Sánchez, Martha Yolanda
Dirigida per:
  1. Adolfina Pérez Garcias Director/a

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 09 de de juliol de 2020

Tribunal:
  1. Jesús María Salinas Ibáñez President/a
  2. Rosabel Roig Vila Secretari/ària
  3. Jordi Lluís Coiduras Rodríguez Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 638425 DIALNET

Resum

La investigació es descriu com la creació i implementació d'una estratègia dinàmica basada en el mètode de Pólya. En adaptar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a un entorn virtual, es desenvolupa el pensament lògic matemàtic dels estudiants universitaris. La investigació Basada en Disseny abasta sis etapes: 1) Desenvolupament i validació d'una metodologia per avaluar competències matemàtiques; 2) Avaluació inicial del nivell de competències; 3) Disseny i desenvolupament d'una estratègia dinàmica utilitzant eines com OVA i tutorials en Moodle i aplicant-los en un grup pilot; 4) Implementació de les estratègies amb 20 estudiants (grup experimental); 5) estudi comparatiu de la competència adquirida un cop acabat el curs, dels 20 estudiants del grup experimental i 18 que no van utilitzar l'estratègia (grup control); i 6) un estudi descriptiu de la satisfacció dels estudiants que van participar de l'estratègia respecte als objectes Virtuals d'Aprenentatge (OVA) i el desenvolupament de seves competències. Per a l'anàlisi de les dades es va utilitzar estadística inferencial i descriptiva. Els resultats de l'avaluació de l'estratègia mostren que l'estudiant del grup experimental va avançar en més de quatre vegades el nivell de desenvolupament de les competències matemàtiques a la solució de problemes i hi ha satisfacció en la percepció dels estudiants amb els aprenentatges adquirits, el valor dels objectes virtuals d'aprenentatge (OVA) i amb l'experiència. A més, es constata l'eficàcia de l'instrument d'avaluació.