Intervención con Jóvenes NiNi en Centros de Inserción Socio LaboralMejora de la Autoestima y el Miedo a la Evaluación Negativa

  1. Ruiz-Mosquera , Ana Cristina
  2. Vázquez-Fernández, Mª Josefa
  3. Barrera-Algarín, Evaristo
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2021

Issue Title: Fondos de Conocimiento para la Justicia Social. Alianzas Familia-Escuela para la Transformación Educativa

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 167-180

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2021.10.1.010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

A research study is carried out with NEET young people to find out how a visit to a labour insertion centre can influence. Hypothesis: The programs of work insertion centers of NEET young people are able to strengthen self-esteem and reduce the fear of negative evaluation. The programs of work insertion centers of NEET young people are able to strengthen self-esteem and reduce the fear of negative evaluation. Methodology: Experimental research type Posttest-Only Control Group Design, with 2 control groups, with 34 subjects that are placed in 3 groups: Experimental group (9 months and more in programs of work insertion centers), and control group B (between 3-8 months). A survey of socio-demographic variables is applied, Rosenberg's Self-Esteem Scale, and Fear of Negative Evaluation Scale (FNES), through individualized interviews. Frequency analysis, correlation analysis, reliability analysis and Mann-Whitney U test are applied. Results: NEET youths access to social and work insertion programs looking for aspects of improvement in their lives. There is an improvement in self-esteem and a reduction in their fear of negative evaluation; Both factors are also correlated (p < 0,001). More time in the programs is spent involving the youths in terms of assiduity and attendance.

Bibliographic References

  • Acuña, J. (2013). Autoestima y rendimiento académico de los estudiantes del X ciclo 2012 - II de la escuela académica profesional de educación primaria y problemas de aprendizaje de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión–Huacho. Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión.
  • Archer, L., Halsall, A., Hollingworth, S. y Mendick, H. (2005). Dropping out and drifting away: An Investigation of Factors Affecting Inner-City Pupils' Identities, Aspirations and Post-16 Routes. Institute for Policy Studies In Education.
  • Bivand, P. (2004). NEET figures continue to rise. Working Brief, 150, 17-19.
  • Bolívar, R. (2006). La autoestima se construye constantemente y a lo largo de toda la vida. AUTOR.
  • Brooks, R. (1998). Staying or leaving? NFER.
  • Cartmel, F. (2000). Structured chameleons: matching the environment (factors influencing the school to work transition). Youth and Policy, 68, 19-63.
  • Department for Children, Schools and Families. (2008). Reducing the number of young people not in education, employment or training by 2013. DCSF.
  • Díaz-Rodríguez, R. P. (2020). Efectos de la autoestima y la seguridad emocional en el sistema familiar sobre el estilo motivacional para el estudio de la Economía. Estudios sobre Educación, 38, 145-167. https://doi.org/10.15581/004.38.145-167
  • Edcoms (2009). Participation project desk research. DfES Research Report RW102. DFES.
  • Fergusson, R. (2004). Discourses of exclusion: Reconceptualising participation amongst young people, Journal of Social Policy, 33(2), 289-320. https://doi.org/10.1017/S0047279403007451
  • Golden, S., Spielhofer, T., Sims, D., Aiston, S. y O’Donnell, L. (2002). Re-engaging the Hardest-to-help young people: The role of the neighbourhood support fund. DFES.
  • INE (2020). Encuesta de población activa. INE.
  • Manassero, A. y Vázquez, A. (1995). Dimensionalidad de las causas percibidas en situaciones de éxito y fracaso escolar. Revista de Psicología Social, 10(2), 235-255. https://doi.org/10.1174/021347495763811009
  • Morales, J.M. (2015). La respuesta comunitaria y española a la realidad de los ninis: Los grandes damnificados por la crisis. Laborum.
  • Murillo, J. y Salazar, M. A. (2019). La autoestima, la extraversión y el resentimiento como variables predictoras del bienestar subjetivo. Universitas Psychologica, 18(1), art 3. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-1.aerv
  • Negrete, R. y Leyva, G. (2013). Los NiNis en México: Una aproximación crítica a su medición. Revista Internacional de Estadística y Geografía, 4(1), 90-121.
  • Rennison, J., Maguire, S., Middleton, S. y Ashworth, K. (2005). Young people not in education, employment or training: Evidence from the education maintenance allowance pilots database. DFES
  • Rubin, A. y Babbie, E. R. (2005). Research methods for social work. Thomson.
  • Ruiz-Mosquera, A. C. (2020). Trabajo social en las aulas: Orientación al trabajo mediante las TIC en formación profesional. En M. Nieto Cabrera, M. Vázquez- Fernández y C. Nieto-Morales (Coords.), Atención en la práctica a las personas con necesidad de oportunidades (pp. 195-208). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv17hm88h.14
  • Ruiz, A.C., Alvarez, J. C. y Palma, M. (2019). NiNis: Juventud y exclusión social. Laborum.
  • Ruiz-Mosquera, A. C. y Arredondo, R. (2020). Intervención con menores expulsados de clase: Trabajo social educativo. En M. Nieto Cabrera, M. Vázquez- Fernández y C. Nieto-Morales (Coords.), Atención en la práctica a las personas con necesidad de oportunidades (pp. 173-182). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv17hm88h.12
  • Rosenberg, M. (1965). La autoimagen del adolescente y la sociedad. Paidós.
  • Sims, D., Nelson, J., Golden, S. y Spielhofer, T. (2001). Young people’s experiences of the learning gateway. DFEE.
  • Spielhofer, T., Walker, W., Gagg, K., Schagen, S. y O'donnell, S. (2007). Raising the participation age in education and training to 18: Review of existing evidence of the benefits and challenges. DCSF.
  • Steers, R. (2000). A background to youth disaffection: A review of literature and evaluation findings from work with young people. Community Development Foundation.
  • Vázquez, J., Jiménez, R. y Vázquez-Morejón, R. (2004). Escala de autoestima de Rosenberg: Fiabilidad y validez en población clínica española. Apuntes de Psicología, 22(2), 247-255.
  • Vázquez-Fernández, M. J. y Ruiz-Mosquera, A. C. (2020). Trabajo social: Instrumento de inserción sociolaboral de colectivos vulnerables. En M. Nieto Cabrera, M. Vázquez- Fernández y C. Nieto-Morales (Coords.), Atención en la práctica a las personas con necesidad de oportunidades, (pp. 334-348). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv17hm88h.21
  • Watson, D. y Friend, R. (1969). Measurement of social-evaluative anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33(4), 448-457. https://doi.org/10.1037/h0027806
  • Zubeidat, I., Salinas, J. M. y Sierra, J. C. (2007). Escala de miedo a la evaluación negativa y escala de evitación y malestar social: Fiabilidad y validez en una muestra de adolescentes españoles. Clínica y Salud, 18(1), 57-81.