Plataforma online de Evaluación de Compromiso Escolar, Versión 2.0Desde la experiencia chilena al uso en países de iberoamérica

  1. Mahia Saracostti 1
  2. Belén Sotomayor 2
  3. María Teresa Hernández 2
  4. Laura Lara 3
  5. Edgardo Miranda Zapata 2
  6. José Aparicio 4
  7. Rosa María Diaz Jiménez 5
  8. Fernando Acevedo 6
  9. Sergio Dominguez Lara 7
  1. 1 Universidad de Valparaíso (Chile)
  2. 2 Universidad de la Frontera (Chile)
  3. 3 Universidad Autónoma de Chile
    info

    Universidad Autónoma de Chile

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/010r9dy59

  4. 4 Universidad del Norte (Colombia)
  5. 5 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  6. 6 Universidad de la República de Uruguay
  7. 7 Universidad de San Martín de Porres (Lima)
Journal:
Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

ISSN: 1135-3848

Year of publication: 2021

Volume: 2

Issue: 59

Pages: 137-149

Type: Article

DOI: 10.21865/RIDEP59.2.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

Abstract

This article presents the development of version 2.0 of a technological platform for evaluating school engagement in Chile, Colombia, Peru, Uruguay and Spain. The platform contains instruments for measuring school engagement and contextual factors, reports of results, and educational resources. This aims to accompany educational paths, provide timely supports, and promote school retention. The development of the platform has been incremental based on associated R&D projects. It has been recognized by the UNESCO Chair in Children, Youth, Education and Society and it offers the opportunity to be used in other countries, at a time when school dropout is a concern of special relevance in Latin American and global level.

Bibliographic References

  • Ansong, D., Okumu, M., Bowen, G., Walker A., & Eisensmith, S. (2017). The role of parent, classmate, and teacher support in student engagement: Evidence from Ghana. International Journal of Educational Development, 54, 51-58. doi:10.1016/j.ijedudev.2017.03.010
  • Archambault, I., Janosz, M., Fallu, J.-S., & Pagani, L. S. (2009). Student engagement and its relationship with early high school dropout. Journal of Adolescence, 32(3), 651- 670. doi:10.1016/j.adolescence.2008.06.007
  • Ashwin P., & McVitty D. (2015). The meanings of student engagement: Implications for policies and practices. En A. Curaj, L. Matei, R. Pricopie, J. Salmi, y P. Scott (Eds). The European higher education area: Between critical reflections and future policies (pp. 343-359). Springer. doi: 10.1007/978-3-319-20877-0_23
  • Bowles, S., Mindee, O., Heppen, J., Yerhot, L., Scala J., & Perry, M. (2013). Middle grades early warning intervention monitoring system implementation guide. National High School Center. Washington DC: American Institud For Research.
  • Castro, A., & Lupano, M. L. (2018). Perfiles diferenciales de usuarios de internet, factores de personalidad, rasgos positivos, síntomas psicopatológicos y satisfacción con la vida. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 53(4), 79-90.
  • Christenson, S. L., Reschly, A. L., Appleton, J. J., Berman- Young, S., Spanjers, D. M., & Varro, P. (2008). Best practices in fostering student engagement. En A. Thomas y J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology V, vol. 6 (pp. 1099-1120). National association of School Psychologists.
  • Christenson, S. L., Reschly, A. L., & Wylie, C. (2012). Handbook of research on student engagement. New York: Springer.
  • Csikszentmihalyi, M., & Shernoff, D. J. (2009). Cultivation engaged learners and optimal learning environment. En R. Gilman, S. E. Huebner y M. J. Furlong (Eds.), Handbook of positive psychology in schools (pp. 131-145). New York NY: Routledge.
  • De Toro. X., Saracostti, M., Lara, L., Mayorga, C., Navarro, J. J., Riquelme, S., Sandoval, M. J., Trigger, J., Viveros, J., & Yáñez, M. T. (2018). Manual de intervenciones sobre el compromiso escolar. Variable Clave para Predecir Procesos de Desescolarización. Producto del proyecto FONDEF ID14I10078 medición del compromiso del niño, niña y adolescente con sus estudios para la promoción de trayectorias educativas exitosas. Universidad de la Frontera. Recuperado de http://humanidades.ufro.cl/images/libros/ORG _Manual_de_intervenciones.pdf
  • Drisko, J., & Grady, M. (2019). Evidence Based Practice in Clinical Social Work, 2nd edition. New York: Springer International. Fernández‐Zabala, A., Goñi, E., Camino, I., & Zulaika, L. M. (2016). Family and school context in school engagement. European Journal of Education and Psychology, 9(2), 47-55. doi:10.1016/j.ejeps.2015.09.001
  • Fredricks, J. A., Filsecker, M., & Lawson, M. A. (2016). Student engagement, context and adjustment: Addressing definitional, measurement and methodological issues. Learning and Instruction, 43, 1-4. doi:10.1016/j.learninstruc.2016.02.002
  • Fredricks, J. A., Reschly, A. L., & Christenson, S. L. (2019). Handbook of Student Engagement Interventions. 1st Edition Working with Disengaged Students. Academic Press.
  • González González, M. T. (2010). El alumno ante la escuela y su propio aprendizaje: Algunas líneas de investigación en torno al concepto de implicación. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(4), 10-31. Recuperado de https://revistas.uam.es/reice/article/view/4735/ 5169
  • International Organization for Standardization. (2009). ISO 31000:2009: Gestión del riesgo – Principios y directrices. Ginebra: ISO.
  • Jimerson, S. R., Renshaw, T. L., Stewart, K., Hart, S., & O’Malley, M. (2009). Promoting school completion through understanding school failure: A multi-factorial model of dropping out as a developmental process. Romanian Journal of School Psychology, 1(9), 7-29.
  • Miranda-Zapata, E., Lara, L., Navarro, J.-J., Saracostti, M., & de-Toro, X. (2018). Modelización del efecto del Compromiso Escolar sobre la Asistencia a clases y el Rendimiento escolar en una muestra de estudiantes chilenos. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 102-109. doi:10.1016/j.psicod.2018.02.003
  • Pérez-Salas, C., Sirlopú, D., Cobo, R., & Awad, A. (2018). Análisis bifactorial de la Escala de Participación Escolar en una muestra de estudiantes Chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 52(3), 27-39.
  • Quin, D., Heerde, J., & Toumbourou, J. (2018). Teacher support within an ecological model of adolescent development: Predictors of school engagement. Journal of School Psychology, 69, 1-15. doi:10.1016/j.jsp.2018.04.003
  • Roundfield, K., Sánchez, B., & McMahon, S. (2016). An ecological analysis of school engagement among urban, Low-Income Latino Adolescents. Youth and Society, 50(7), 905-925. doi:10.1177/0044118X16639986
  • Saracostti, M., Lara, L., & Miranda-Zapata, E. (2019). Plataforma tecnológica de evaluación del compromiso Escolar, factores de contexto y reporte de resultados online: Breve Reporte Técnico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(1), 193-212. doi:10.25115/ejrep.v17i47.2049
  • Wang, M.-T., & Fredricks, J. A. (2014). The reciprocal links between school engagement, youth problem behaviors, and school dropout during adolescence. Child Development, 85(2), 722-737. doi:10.1111/cdev.12138
  • Zaff, J. F., Donlan, A., Gunning, A., Anderson, S. E., McDermott, E., & Sedaca, M. (2017). Factors that promote high school graduation: A review of the literature. Educational Psychology Review, 29(3), 447-476. doi:10.1007/s10648- 016-9363-5