Educación e historia desde la teoría y la prácticaTendencias investigativas

  1. GONZÁLEZ-ZAMAR, Mariana 1
  2. ABAD-SEGURA, Emilio
  3. LÓPEZ-MENESES, Eloy
  1. 1 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

Journal:
Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social

ISSN: 1316-5216

Year of publication: 2021

Issue Title: Voces y miradas en torno a la educación y la sociedad

Issue: 95

Pages: 160-171

Type: Article

More publications in: Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social

Abstract

The objective of this study is to analyze the vision of the structures and general dynamics of research in education and history from theory and practice at a global level, during the period 200-2019. For this, a sample of 931 journal articles selected from the Scopus database was analyzed. This research has used the bibliometric method to synthesize the knowledge base on this topic. Scientific production has had exponential growth during this period. Six main lines of research have been identified, grouped under the terms History of education, University, Children, Teacher training, Culture and Environmental education.

Bibliographic References

  • Citas ABAD-SEGURA, E., GONZÁLEZ-ZAMAR, M. D., INFANTE-MORO, J. C., y RUIPÉREZ GARCÍA, G. (2020). Sustainable Management of Digital Transformation in Higher Education: Global Research Trends. Sustainability, 12(5), 2107.
  • AGÜERO, E. C. (2019). Reflexiones acerca de prácticas lúdicas en educación en derechos humanos: el juego cooperativo. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 9(1), 159-170.
  • ARANA, M. (2005). La educación científico-tecnológica desde los estudios de ciencia, tecnología, sociedad e innovación. Tabula Rasa, (3), 293-313.
  • ARRIARÁN CUÉLLAR, S., y HERNÁNDEZ ALVÍDREZ, E. (2010). El paradigma del multiculturalismo frente a la crisis de la educación intercultural. Cuicuilco, 17(48), 87-105.
  • ASENJO, J. T., y GÓMEZ, F. A. (2020). Educación y europeísmo, un itinerario de encuentro transnacional. Revista Española de Educación Comparada, (36), 14-31.
  • BELMONTE, J. L., SÁNCHEZ, S. P., CEVALLOS, M. B. M., y MENESES, E. L. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (67), 1-15.
  • CASTRO, J. O. (2000). Historia de la educación y la pedagogía. Una mirada a la configuración de un campo del saber. Henao Willes, M. y Castro, Jo (Comp.) Estados del arte de la investigación en Educación y Pedagogía en Colombia I. Bogotá: ICFES, Colciencias, Sociedad Colombiana de Pedagogía, 235-278.
  • DE GUEVARA, M. M. L. (2019). Conectando el pasado: narración de una experiencia didáctica en Historia. Eduscientia, 2(3), 69-73.
  • DONATO, R., y LAZERSON, M. (2000). New directions in American educational history: Problems and prospects. Educational Researcher, 29(8), 4-15.
  • FRAGO, A. V. (2007). Historia de la educación e historia crítica ¿Qué historia de la educación, para quién, para qué? Con-ciencia social: anuario de didáctica de la geografía, la historia y las ciencias sociales, (11), 129-134.
  • GERMINARI, G. D., y URBAN, A. C. (2020). Educação histórica e a contribuição para a formação de professores: experiências de pesquisa. Roteiro, 45, 1-22.
  • GÓMEZ-CARRASCO, C., LÓPEZ-FACAL, R., y CASTRO-FERNÁNDEZ, B. (2019). Educación histórica y competencias educativas. Educar em Revista, 35(74), 145-171.
  • GONZÁLEZ-ZAMAR, M. D., Y ABAD-SEGURA, E. (2020). Implications of virtual reality in arts education: Research analysis in the context of higher education. Education Sciences, 10(9), 225.
  • GONZÁLEZ-ZAMAR, M. D., ABAD-SEGURA, E., LUQUE DE LA ROSA, A., y LÓPEZ-MENESES, E. (2020). Digital Education and Artistic-Visual Learning in Flexible University Environments: Research Analysis. Education Sciences, 10(11), 294.
  • GUICHOT REINA, V. (2006). Historia de la educación: reflexiones sobre su objeto, ubicación epistemológica, devenir histórico y tendencias actuales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2 (1), 11-51.
  • LOBATO JR., A. (2010). Representaciones sociales de los docentes sobre la investigación en las facultades de educación, antecedentes, tendencias y ausencias. Educación y Desarrollo Social, 4(2), 130-142.
  • LÓPEZ, E. L. P. (2013). Clío y las aulas: ensayo sobre Educación e Historia. Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, (12), 234-239.
  • LÓPEZ, R. (2013). Historia de la escuela y cultura escolar: dos décadas de fructíferas relaciones. La emergente importancia del estudio sobre el patrimonio escolar. Cuestiones pedagógicas, 22(2012), 17-42.
  • LÓPEZ-MENESES, E., VÁZQUEZ-CANO, E., GONZÁLEZ-ZAMAR, M.-D., y ABAD-SEGURA, E. (2020). Socioeconomic Effects in Cyberbullying: Global Research Trends in the Educational Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4369. doi:10.3390/ijerph17124369
  • LUNA, D. (2019). Innovación didáctica en Historia: un estado de la cuestión en torno a cuatro ejes temáticos. Panta Rei: revista de ciencia y didáctica de la historia, (9), 161-184.
  • MAGENDZO-KOLSTREIN, A., y TOLEDO-JOFRÉ, M. I. (2015). Educación en derechos humanos: Estrategia pedagógica-didáctica centrada en la controversia. Revista Electrónica Educare, 19(3), 410-425.
  • MARIÑO, M. X. F. (2002). La historia del currículum en la investigación histórico-educativa actual. Ensayos Pedagógicos, 1(1), 63-74.
  • MARTÍNEZ, P. L. M. (2009). Presentación. Cuerpo, higiene, educación e historia. Historia de la Educación, 28, 23-36.
  • MARTÍNEZ, P. M., y GRACIA, P. R. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15(1), 81-90.
  • MARTINEZ, S. F. (2000). La Autoridad Del Conocimiento y La Cooperacion En La Educacion/Authority of Knowledge and Cooperation in Education. Theoria: An International Journal for Theory, History and Foundations of Science, 561-575.
  • MENESES, L. A. (2014). Tendencias y desafíos de la historia de la educación. Nuevas perspectivas sobre una disciplina en construcción. Atenas, 1(25), 1-26.
  • MOROCUTTI, P. (2013). Educación e historia para la reconciliación en Palestina/Israel. El caso de Zochrot. Revista de Paz y Conflictos, (6), 152-171.
  • NEUFELD, M. R. (1996). Acerca de antropología social e historia: una mirada desde la antropología de la educación. Cuadernos Del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 17, 145-158.
  • NÓVOA, A. (2009). Educación 2021: para una historia del futuro. Revista Iberoamericana de educación, 49(1), 181-199.
  • OSTIOS, J. M. (2012). Educación e historia. Aprender de la historia. Los orígenes de las migraciones. Foro de Educación, 10(14), 291-294.
  • PALLARÈS PIQUER, M., CHIVA BARTOLL, Ó., PLANELLA, J., y LÓPEZ MARTÍN, R. (2019). Repensando la educación. Trayectoria y futuro de los sistemas educativos modernos. Perfiles educativos, 41(163), 143-157.
  • RICO, A. C. (2006). Territorios, identidades y gentes: para una revisión de la historia de la educación en España. Historia de la Educación, 25, 105-129.
  • ROJAS, R., y MORA GARCÍA, J. P. (2019). Políticas educativas en Venezuela (2000-2016): una mirada crítica. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 21(32), 155-192.
  • SÁNCHEZ, C. (2015). Orígenes y evolución de la investigación cualitativa en educación. Investigação qualitativa: inovação, dilemas e desafios, 2, 41-74.
  • SIMON, C. R., y DE LA MONTAÑA CONCHIÑA, J. L. (2019). Contingencia e identidad: retos para un diálogo transdisciplinar entre la historiografía y la didáctica de la historia. Revista Tempo e Argumento, 11(26), 287-317.
  • SINGH, C. K., y JOLAD, S. (2019). Structure and evolution of Indian physics co-authorship networks. Scientometrics, 118(2), 385–406.
  • THOILLIEZ, B., y SANZ, M. P. (2012). Formando profesionales reflexivos en el EEES. El caso de la Teoría de la Educación en las universidades españolas. PULSO. Revista de Educación, (35), 75-108.
  • VAN ECK, N. J., y WALTMAN, L. (2009). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523–538.
  • VIDAL, D. G. (2007). Culturas escolares: entre la regulación y el cambio. Propuesta educativa, (28), 28-37.
  • WAKIL, G. K. (2020). Audit Quality Research: A Bibliometric Analysis Using Scopus Database. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(3), 441–450.
  • YIN, X., WANG, H., YIN, P., ZHU, H., y ZHANG, Z. (2020). A co-occurrence based approach of automatic keyword expansion using mass diffusion. Scientometrics, 124(3), 1885–1905.
  • ZANJIRCHI, S. M., REZAEIAN ABRISHAMI, M., y JALILIAN, N. (2019). Four decades of fuzzy sets theory in operations management: application of life-cycle, bibliometrics and content analysis. Scientometrics, 119(3), 1289–1309.