Impacto del contexto educativo en el comportamiento adolescente desajustado en las redes sociales virtuales

  1. Samuel Crespo-Ramos 1
  2. Esteban Vázquez-Cano 2
  3. Eloy J. López- Meneses 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide, España.
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia, España.
Revue:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Année de publication: 2021

Volumen: 10

Número: 2

Pages: 69-83

Type: Article

D'autres publications dans: Campus Virtuales

Résumé

This research aims to analyze those aspects and variables of the adolescent's school context that positively or negatively affect their behavior in virtual social networks. The sample is made up of 2399 Spanish adolescents from 6th grade, ESO and baccalaureate, aged between 11 and 18 years. for this, the correlational, discriminant and multivariate analysis is applied. The results show how low school involvement and affiliation are related to progressive levels of violence and rejection suffered, the exercise or suffering of cyberbullying or dependence on these social networks, especially in late adolescence. In the same way, it is confirmed that the use of these networks as the main vehicle for increasing the social circle is linked to a limited adolescent school climate. This research has also denoted how the help perceived by the teacher has been verified as a variable that moves away from the dysfunctional adolescent use of social networks in terms of dependency, violence and rejection suffered in these networks as well as scenarios of cyberbullying suffered or exercised in the themselves. In the same way, the relationships between a satisfactory adolescent school climate in their adjustment and adolescent behavior in social networks have been shown to be interesting, in such a way that high scores in affiliation, school involvement and perceived teacher help, allows predicting considerable distances from problematic situations cyberbullying, dependency, violence and rejection, among others. In short, from different statistical techniques, favorable consequences are evident in the use and adolescent behavior of social networks, based on a favorable adolescent school climate.

Références bibliographiques

  • Alarcón, V. (2021). ¿Cómo influyen las redes sociales en la educación de adolescentes?. Universidad Internacional de la Rioja (UNIR).
  • Álvarez-García, D.; Barreiro-Collazo, A.; Núñez, J. C. (2017). Cyberaggression among adolescents: Prevalence and gender differences. Comunicar, 50, 89-97. doi:10.3916/C50-2017-08.
  • Álvarez-García, D.; García, T.; Núñez, J. C. (2015). Predictors of School Bullying Perpetration in Adolescence: A Systematic Review. Aggression and Violent Behavior, 23, 126-136. doi:10.1016/j.avb.2015.05.007.
  • Álvarez-García, D.; Pérez, J. C. N.; González, A. D.; Pérez, C. R. (2015). Risk factors associated with cybervictimization in adolescence. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(3), 226-235.
  • Ballesta F.; Lozano J.; Cerezo M. C.; Castillo I. (2021). Participación en las redes sociales del alumnado de educación secundaria. Educación XXI, 24, 141-162.
  • Bedregal-Alpaca, N.; Castañeda-Huamán, E.; Sharhorodska, O. (2021). Aprendizaje Cooperativo como base de una actividad integradora en la asignatura “Ingeniería del Producto”. Campus Virtuales, 10(1), 113-123.
  • Buelga, S.; Cava, M. J.; Musitu, G. (2012). Reputación social, ajuste psicosocial y victimización entre adolescentes en el contexto escolar. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 28(1), 180-187.
  • Buelga, S.; Pons, J. (2012). Agresiones entre Adolescentes a través del Teléfono Móvil y de Internet. Psychosocial intervention, 21(1), 91- 101.
  • Burgos Videla, C.; Vázquez-Cano, E.; López-Meneses, E.; Adaos Orrego, R. (2020). DIFPRORET PROJET: Analysis of educational difficulties, proposals and challenges facing the COVID-19. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 17-34. doi:10.46661/ijeri.5145.
  • Carnero, O. (2021). Educación Media Superior y Redes Sociales en tiempos de pandemia. Universidad Abierta.
  • Casamayor, F. G. (1999). Regulación de la educación compensatoria en España. Proyecto social: Revista de relaciones laborales, (7), 97- 122.
  • Castiblanco, A.; González, M. (2014). Formas de socialización y subjetivación que emergen de la redes sociales de internet. El caso de la relación Facebook y Cyberbullying en jóvenes de instituciones educativas públicas de la ciudad de Bogotá. Revista Científica Unincca, 19, 55-70.
  • Cava, M. J.; Musitu, G. (2000). Perfil de los niños con problemas de integración social en el aula. Revista de Psicología Social, 15(3), 319- 333.
  • Crespo, S.; Romero, A.; Martínez-Ferrer, B.; Musitu, G. (2017). Variables psicosociales y violencia escolar en la adolescencia. Psychosocial Intervention, 26, 125-130. doi:10.1016/j.psi.2017.05.002.
  • Crespo, S. (2018). Adolescencia, violencia y redes sociales virtuales: un análisis psicosocial. Universidad Pablo de Olavide.
  • Dans, I.; Fuentes, E.; González, M.; Muñoz, P. ( 2021). El reto de los profesores de secundaria ante las redes sociales. Educar, 57, 207- 222
  • Estévez López, E.; Murgui Pérez, S.; Musitu Ochoa, G.; Moreno Ruiz, D. (2008). Clima familiar, clima escolar y satisfacción con la vida en adolescentes. Revista mexicana de psicología, 25(1), 119-128.
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (2015). The individual or the group: A multilevel analysis of cyberbullying in school classes. Human Communication Research, 41, 535-556. doi:10.1111/hcre.12056.
  • García-Ruiz, R.; Pérez Escoda, A. (2021). La competencia digital docente como clave para fortalecer el uso responsable de Internet. Campus Virtuales, 10(1), 59-71.
  • Gómez-Ortiz, O.; Romera, E. M.; Ortega-Ruiz, R.; Del Rey, R. (2018). Parenting Practices as Risk or Preventive Factors for Adolescent Involvement in Cyberbullying: Contribution of Children and Parent Gender. International journal of environmental research and public health, 15(12), 2664.
  • Haro, J. J. D. (2009). Las redes sociales aplicadas a la práctica docente. Didáctica, innovación y multimedia, (13).
  • Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J. (2020). Motivational factors in the insertion of digital skills in teaching. In Eighth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 365-370).
  • Jiménez, T. I.; Lehalle, H. (2012). La violencia escolar entre iguales en alumnos populares y rechazados. Psychosocial Intervention, 21 (1), 77-89.
  • LISIS (2013). Escala de Socialización en la Red Social Virtual (ESOC-39). (http://lisis.blogs.uv.es/instrumentos/).
  • López-Meneses, E.; Vázquez-Cano, E.; González-Zamar, M.-D.; Abad-Segura, E. (2020). Socioeconomic Effects in Cyberbullying: Global Research Trends in the Educational Context. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4369. doi:10.3390/ijerph17124369.
  • Matas Terrón, A.; Sánchez Barroso, C.; Ríos Ariza, J. M. (2020). How covid-19 lockdown time was predicted: implications of “collective intelligence” in educational research. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 101-113. doi:10.46661/ijeri.4903.
  • Meehan, B. T.; Hughes, J. N.; Cavell, T. A. (2003). Teacher–student relationships as compensatory resources for aggressive children. Child development, 74(4), 1145-1157.
  • Morales Salas, R. E.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61.
  • Musitu, G.; Estévez, E.; Emler, N. (2007). Adjustment problems in the family and school contexts, attitude towards authority and violent behaviour at school in adolescence. Adolescence, 42, 779-794.
  • Musitu, G. (2015). Socialización y ajuste en la adolescencia. In M. A. Santos (ed.), El poder de la familia en la educación (pp. 33-56). Madrid: Síntesis.
  • Mustafa, D. F.; Khursheed, A.; Rizvi, S.; Zahid, A.; Akhtar, A. (2020). Factors influencing online learning of university students under the covid-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 342-359. doi:10.46661/ijeri.5432.
  • Natving, G.; Albrektsen, G.; Qvarnstrom, U. (2001). School related stress experience as a risk factor for bullying behavior. Journal of Youth and Adolescence, 30(5), 561-575.
  • Pacheco-Cortés, A. M.; Infante-Moro, A. (2020). La resignificación de las TIC en un ambiente virtual de aprendizaje. Campus Virtuales, 9(1), 85-99.
  • Paramio-Pérez, G.; Hernando, A. (2021). Análisis de la formación en salud electrónica de estudiantes universitarios. Campus Virtuales, 10(1), 103-111.
  • Reddy, R.; Rhodes, J. E.; Mulhall, P. (2003). The influence of teacher support on student adjustment in the middle school years: A latent growth curve study. Development and psychopathology, 15(1), 119-138.
  • Ruiz, D. M.; Díaz, A. P.; Ferrer, B. M.; Ochoa, G. M. (2012). Emotional and social problems in adolescents from a gender perspective. The Spanish journal of psychology, 15(3), 1013.
  • Ryan, T.; Chester, A.; Reece, J.; Xenos, S. (2014). The uses and abuses of facebook: a review of facebook addiction. Journal of behavioral addictions, 3(3), 133-148. doi:10.1556/JbA.3.2014.01.
  • Sobrado, L. (2000). Glosario de Orientación Escolar y Profesional. Santiago de Compostela: AIOSP/Universidade de Santiago de Compostela.
  • Soria, M. M. (2013). Influencia del uso de las redes sociales en estudiantes hispanohablantes en el tiempo de ocio y estudio. Revista de Comunicación de la SEECI, 31(1), 34-51.
  • Téllez-Martínez, S.; Cantón-Mayo, I.; García-Martín, S. (2021). Impedimentos a la consecución de la satisfacción y el bienestar docente. Campus Virtuales, 10(1), 185-193.
  • Trickett, E. J.; Moos, R. H. (1973). Social environment of junior high and high school classrooms. Journal of educational psychology, 65(1), 93.
  • Van Aken, M. A., & Asendorpf, J. B. (1997). Support by parents, classmates, friends and siblings in preadolescence: Covariation and compensation across relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 14(1), 79-93.
  • Vázquez-Cano, E.; De-la-Calle-Cabrera, A.-M.; Hervás-Gómez, C.; López-Meneses, E. (2020). El contexto sociofamiliar y su incidencia en el rendimiento lector del estudiante en PISA. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 19, 43-54. doi:10.18239/ocnos_2020.19.1.2122.