Los Escape Rooms como recurso didáctico inclusivo y motivacional en las aulas de primaria

  1. Moreno-Fernández, Olga 1
  2. Hunt-Gómez, Coral I.
  3. Ferreras-Listán , Mario
  4. Moreno-Crespo, Pilar 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2020

Issue Title: Comunicación del Conocimiento Científico en la Era de la Postverdad. Retos y Oportunidades

Issue: 31

Pages: 352-367

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

One of the greatest difficulties that teachers currently encounter in their classes is maintaining student attention and interest. This paper is presented as part of the initial phase of a project that aims to train teachers in initial training in the use of various educational strategies and methodologies, one of which is the Escape Room. This is an exploratory study of a descriptive-interpretative nature with 2nd, 3rd and 4th year-students from the Degree on Primary Education (n=155). A 17 items questionnaire was administered that combined multiple choice questions with open questions for exploring participants’ views on various didactic and methodological aspects. Results show participants consider Escape Rooms a highly motivational activity that enhances group cohesion as well as the inclusion of all students. They are also though to foster significant learning and to be easily implemented in the Primary Education classroom.

Funding information

Este manuscrito es resultado del Proyecto de Innovación Docente "Los Escape Room y los Breakouts como estrategias didácticas para el abordaje de problemas sociales y ambientales en la formación inicial de los profesionales de la educación" (Ref. 22824), financiado en convocatoria de concurrencia competitiva por el III Plan Propio de la Universidad de Sevilla, España.

Funders

Bibliographic References

  • Arnal, J.; Del-Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación Educativa. Fundamentos y metodología. Labor.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa (Vol. 1). Editorial La Muralla.
  • Bodnar, C. A., Anastasio, D., Enszer, J. A., y Burkey, D. D. (2016). Engineers at play: Games as teaching tools for undergraduate engineering students. Journal of Engineering Education, 105(1), 147-200. https://doi.org/10.1002/jee.20106
  • Borrego, C., Fernández, C., Blanes, I., y Robles, S. (2017). Room escape at class: Escape games activities to facilitate the motivation and learning in computer science. JOTSE: Journal of Technology and Science Education, 7(2), 162-171. https://doi.org/10.3926/jotse.247
  • Borrego, C., Fernández, C., Robles, S., y Blanes, I. (2016). Room escape en las aulas: actividades de juegos de escape para facilitar la motivación y el aprendizaje de las ciencias de la computación. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 3, 1-7.
  • Buendía-Eisman, L. (1992). El proceso de investigación. En M.P. Colás-Bravo y L. Buendía-Eisman (Coords), Investigación educativa (pp. 69-107). Ediciones Alfar.
  • Burke, B. (2012). Gamification 2020: What is the future of gamification. Gartner, Inc.5.
  • Cantillo, C. (2019). Escape-Room feminista. Una experiencia gamificada para la formación en las administraciones públicas. En S. Osuna-Acedo, J. Gil-Quintana, y C. Marta-Lazo, (coords.) Aprendizaje más allá de las aulas. Didácticas específicas en contextos no formales. (pp. 66-91). Tirant Lo Blanch.
  • Chen, C. (2003). A Constructivist Approach to Teaching; Implications in Teaching Computer Networking. Information Technology, Learning and Performance Journal, 21(2), 17‐27.
  • De la Horra, I. (2015). Creando material virtual. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 287, 87-91.
  • De la Horra, I. (2017). Realidad aumentada, una revolución educativa. EDMETIC, 6(1), 9-22. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5762
  • Diago-Nebot, P.D., y Ventura-Campos, N. (2017). Escape Room: gamificación educativa para el aprendizaje de las matemáticas. Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 85, 33-40.
  • Eukel, H. N., Frenzel, J. E., y Cernusca, D. (2017). Educational Gaming for Pharmacy Students- Design and Evaluation of a Diabetes Themed Escape room. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(7), 62-65. https://doi.org/10.5688/ajpe8176265
  • Fu, Q. K., y Hwang, G. J. (2018). Trends in mobile technology-supported collaborative learning: A systematic review of journal publications from 2007 to 2016. Computers & Education, 119, 129-143. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.01.004
  • Gámez-Fernández, C.M. (2020). Una experiencia intercultural plurilingüe ludificada: diseño y evaluación de una escape room o breakout para primaria en la universidad. En E. López-Meneses, D. Cobos-Sanchiz, L. Molina-García, A. Jaén-Martínez y A.H. Martín-Padilla (Eds.), INNOVAGOGÍA 2020.V Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Libro de Actas. 27, 28 y 29 de mayo de 2020 (p.314). Sevilla: AFOE.
  • García-Lázaro, I. (2019). Escape Room como propuesta de gamificación en educación. Hekademos: revista educativa digital, (27), 71-79.
  • Gibson, D., Ostashewski, N., Flintoff, K., Grant, S., y Knight, E. (2015). Digital badges in education. Education and Information Technologies, 20, 403–410.
  • Ho, A. M. (2018). Unlocking ideas: Using escape room puzzles in a cryptography classroom. Primus, 28(9), 835-847. https://doi.org/10.1080/10511970.2018.1453568
  • Huang, B., Hew, K.F., y Lo, C.K. (2018). Investigating the effects of gamification-enhanced lipped learning on undergraduate students’ behavioral and cognitive engagement. Interactive Learning Environments, 0, 1-21. https://doi.org/10.1080/10494820.2018.1495653
  • Ke, F. (2014). An implementation of design-based learning through creating educational computer games: A case study on mathematics learning during design and computing. Computers & Education, 73, 26-39. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.12.010
  • Korkmaz, Ö., y Öztürk, Ç. (2020). The Effect of Gamification Activities on Students' Academic Achievements in Social Studies Course, Attitudes towards the Course and Cooperative Learning Skills. Participatory Educational Research, 7(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.17275/per.20.1.7.1
  • Martín-Caraballo, A.M., Herranz, P., y Segovia, M.M. (2017). Gamificación en la educación, una aplicación práctica con la plataforma Kahoot. Anales de ASEPUMA, 25, 1-17.
  • Muntean, C. I. (29 October 2011). Raising engagement in e-learning through gamification [congress communication]. 6th International Conference on Virtual Learning ICVL, University of Bucharest and "Babeş Bolyai" University of Cluj-Napoca.
  • Nicholson, S. (20-22 October 2016). The state of escape: Escape room design and facilities [congress communication]. Meaningful Play 2016, Michigan.
  • Nicholson, S. (2018). Creating engaging escape rooms for the classroom. Childhood Education, 94(1), 44-49. http://dx.doi.org/10.1080/00094056.2018.1420363
  • Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J., y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e Pesquisa, 44, e173773. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844173773
  • Parra-González, M. E., y Segura-Robles, A. (2019). Producción científica sobre gamificación en educación: Un análisis cienciométrico. Revista de educación, (386), 113-136. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-386-429
  • Pérez-Manzano, A., y Almela-Baeza, J. (2018). Gamificación transmedia para la divulgación científica y el fomento de vocaciones procientíficas en adolescentes. Comunicar, 26(55), 93-103. https://doi.org/10.3916/C55-2018-09
  • Perrotta, C., Featherstone, G., Aston, H., y Houghton, E. (2013). Game-based learning: Latest evidence and future directions. NFER.
  • Polat, Y. (2014). A case study: Gamification method and its effect on students in English course [Master’s thesis, Çağ University, Turkey].
  • Prados, N. (2009). La teoría de la inclusión: entre el desarrollo científico y la casualidad cotidiana. En, El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días. XV Coloquio de Historia de la Educación (pp. 171-180). Universidad Pública de Navarra.
  • Real Torres E.C. (2020). Camino a Ítaca. Escape room para cultura clásica. En E. López-Meneses, D. Cobos-Sanchiz, L. Molina-García, A. Jaén-Martínez y A.H. Martín-Padilla (Eds.), INNOVAGOGÍA 2020. V Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Libro de Actas. 27, 28 y 29 de mayo de 2020 (p.116). AFOE.
  • Sierra-Daza, M.C., y Fernández-Sánchez, M. R. (2019). Gamificando el aula universitaria. Análisis de una experiencia de Escape Room en educación superior. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 105-115. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836sierra15
  • Veldkamp, A., Daemen, J., Teekens, S., Koelewijn, S., Knippels, M. C. P., y Van Joolingen, W. R. (2020). Escape boxes: Bringing escape room experience into the classroom. British Journal of Educational Technology, 51(4), 1220-1239. https://doi.org/10.1111/bjet.12935
  • Vergne, M. J., Smith, J. D., y Bowen, R. S. (2020). Escape the (Remote) Classroom: An Online Escape Room for Remote Learning. Journal of Chemical Education, 97(9), 2845-2848. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00449