La construcción de la identidad pública del Movimiento 15-M. Una propuesta para la evaluación del impacto mediático

  1. Daniel Gutiérrez-Marín
Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Year of publication: 2016

Issue: 32

Type: Article

DOI: 10.12795/AMBITOS.2016.I32.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Sustainable development goals

Abstract

Demostration was borned in May 2011 were named by the media as 15-M Movement to identify the family of social movements, although they called “movement of indignados” (Hessel, 2011) themselves. The construction of public identity has been installed in the arena of the media, participating as agents of mediatic impacts generated by the social movements. This paper presents the evaluation of the impact produced by the 15-M in the media through the discourse analysis in the sevillian local press through selected samples between 2011 and 2013.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ, I. (2004): Los usos estratégicos del framing. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • BENFORD, R. D.; SNOW, D. A. (2000): “Framing Processes and Social Movements: An Overview and Assessment”, Annual Review of Sociology, Vol. 26, pp. 611-639.
  • CALLE, Á. (2005): Nuevos Movimientos Globales. Madrid: Editorial Popular.
  • CALLE, Á. (2007): “El estudio del impacto de los movimientos sociales. Una perspectiva global”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº 120, pp. 133-153.
  • CALVO, K. (2011): “Movimiento 15M: ¿quiénes son y qué reivindican?”, Especial 15-M. Fundación Alternativas 2011/04.
  • CAMMAERTS, B. (2013): Mediation and protest movements. Chicago: Intellect.
  • CHILTON, P.; SCHÄFFNER, C.: Discurso y política. En VAN DIJK, T. (2000: El Discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa, pp. 297-330.
  • DELLA PORTA, D.; DIANI, M. (2011): Los movimientos sociales . Madrid: Complutense /Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • DÍAZ, B. (2002): Informe de la Comunicación. Los medios y la modernización de Andalucía . Madrid: Zeta.
  • DOWNS, A. (1957): An economic theory of democracy. New York: Harper&Row.
  • GAMSON, W. A.: Political Discourse and Collective Action. En KLANDERMANS B.; KRIESI, H.P.; TARROW, S. (eds.) (1988): International Social Movement Research: From Structure to Action . Greenwich CN: JAI Press, pp. 219-244.
  • GARCÍA, M. (1987): Contemporary Newspaper Design: A Structural Approach. Englewood Cliffs, NJ: PrenticeHall.
  • GARCÍA, M. J.; ROMERO, L. R.: Los medios de comunicación de masas: entre la persuasión y la propaganda. En REIG, R. (ed.) (2013): Educación para el mercado: un análisis crítico de mensajes audiovisuales destinados a menores y jóvenes. Barcelona: Gedisa, pp. 31-58.
  • GITLIN, T. (1980): The Whole World is Watching. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
  • GOFFMAN, E. (1967). Interaction ritual. Essays in face-to-face behaviour. New York: Doubleday.
  • HERRERA, M. R.: Los sistemas locales de ‘malestar’: movimientos sociales en los tiempos del retrechment del Estado del Bienestar. En AA. VV. (2013): XI Congreso Español de Ciencia Política y de la Administración, Sevilla, Junio 2013.
  • HESSEL, S. (2011): Indignez-vous! Madrid: Destino.
  • JIMÉNEZ, M.; ALCALDE, J. (2002). “La construcción de la identidad pública del movimiento antiglobalización en España”. Revista Internacional de Sociología, nº 33, pp. 211-235.
  • KLANDERMANS, B.; STAGGENBORG, S. (Eds.) (2002): Methods of social movement research. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • LAKOFF, G. (2007): No pienses en un elefante . Madrid: Editorial Complutense.
  • LARAÑA, E.; GUSFIELD, J. (Eds.) (1994): Los nuevos movimientos sociales. De la ideología a la identidad . Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • MCADAM, D.: Movimientos “iniciadores” y “derivados”: procesos de difusión en los ciclos de protesta. En TRAUGOTT, M. (ed.) (2002): Protesta social: repertorios y ciclos de acción colectiva. Barcelona: Hacer, pp. 243- 269.
  • MCCOMBS, M. E.; SHAW, D. L. (1972). “The agenda-setting function of the mass media”. Public Opinion Quarterly, nº 36, pp. 176-187.
  • MELUCCI, A.: ¿Qué hay de nuevo en los “nuevos movimientos sociales”? En LARAÑA, E.; GUSFIELD, J. (eds.) (1994), Los nuevos movimientos sociales. De la ideología a la identidad . Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, pp. 119-150.
  • MERTON, R. (1968): “The Matthew Effect in Science”, Science, nº 159, pp. 56–63.
  • MINKOFF, D. C. (1997): “Producing Social Capital. National Social Movements and Civil Society”, American Behavioral Scientist, nº 40, pp. 606-619.
  • REIG, R. (2004): Dioses y diablos mediáticos. Barcelona: Ediciones Urano.
  • REIG, R. (2007): El periodista en la telaraña. Nueva economía, comunicación, periodismo, públicos. Barcelona: Anthropos Editorial.
  • REIG, R. (2011a): La comunicación en Andalucía. Historia, estructura y nuevas tecnologías . Sevilla: Fundación Pública Andaluza Centro de Estudios Andaluces.
  • REIG, R. (2011b): Los dueños del periodismo: claves de la estructura mediática mundial y de España . Barcelona: 11/13 Gedisa.
  • RODRIGO, M. (1989). La construcción de la noticia . Barcelona: Paidós.
  • SÁBADA, M. T. (2001): “Origen, aplicación y límites de la teoría del encuadre (framing) en comunicación”, Comunicación y Sociedad, nº 2, pp. 143-175.
  • SABUCEDO, J. M. (2010): “Identidad colectiva movilizada”, Revista de Psicología Social, nº 25, pp. 189-201.
  • SAMPEDRO, V. (2000): Opinión Pública y democracia deliberativa. Medios, sondeos y urnas. Madrid: Ediciones Istmo.
  • SAMPEDRO, V. (2003): La pantalla de las identidades. Medios de comunicación, políticas y mercados de identidad . Barcelona: Icaria.
  • TORET, J.; MONTERDE, A. (2014): “15-M: acontecimiento, emociones colectivas y movimientos en red,. El poder de las redes sociales. Vanguardia Dossier nº 50 (en línea) http://goo.gl/WXdPlE, último acceso 20 de junio de 2015.
  • VAN DIJK, T. A. (1996): La noticia como discurso: comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós.
  • WARREN, C. (1979): Géneros periodísticos informativos: nueva enciclopedia de la noticia . Barcelona: ATE