La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente

  1. María Luisa Torres Barzabal
  2. Almudena Martínez Gimeno
  3. Alicia Jaén Martínez
  4. José Manuel Hermosilla Rodríguez
Revista:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Ano de publicación: 2022

Número: 63

Páxinas: 35-64

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/PIXELBIT.91943 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Resumo

Teaching Digital Competence is becoming a consolidated line of research, being the focus of numerous investigations. The European Commission published in 2017 the Digital Competence Framework for Teachers: DigCompEdu, in which the present study is framed, and whose main objective is to ascertain what perception the teaching staff of the Pablo de Olavide University have about their level of digital competence. W ith a non-experimental design, and under a descriptive approach, this study focused on the participation of 214 teachers who were administered the questionnaire (DigComEdu Check-in).W e analyze the central tendency and dispersion in each dimension of the questionnaire,alongwith contrast statistics to assess the magnitude of the differences.The main results show a young sample, but with more than 10 years of experience, who recognise that they have been familiar with the use of information and communication technologies (ICT) as an educational tool for some time and who recognise themselves as having an "Acceptable" level of Digital Competence, standing out in "digital engagement" and assuming a low level of competence in terms of evaluation and feedback competencies, which indicates the need to carry out specific teacher training plans.

Información de financiamento

This article is part of the R+D+I FEDER Andaluc?a 2014-2020 Project "Design, production and evaluation of t-MOOC for the acquisition of digital competences of university teaching staff" (US-1260616), financed by the Ministry of Economy and Knowledge of the Junta de Andaluc?a.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Amaya, A., Salazar, M., Zúñiga, E., & Ávila, A. (2018). Empoderar a los profesores en su quehacer académico a través de certificaciones internacionales en competencias digitales. Apertura, 10(1), 104-115. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1174.
  • Cabero-Almenara, J., Estrada-Vidal, L., & Gutiérrez-Castillo, J.J. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 16. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.ctap
  • Cabero, J., & Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
  • Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
  • Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M., & Palacios-Rodríguez, A. (2020a). La Competencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363-372. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.363-372
  • Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente Cejudo, C. (2020b). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.413601
  • Carmona, L., & Puertas, F. (2012). ULearning: la revolución del aprendizaje. Observatorio de Recursos Humanos y Relaciones Laborales, 70, 24-26. https://bit.ly/3nrCiPa
  • Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, 56, 2-20. https://doi.org/10.6018/red/56/6
  • Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de-Cózar, S. (2019). The development of the digital teaching competence from a sociocultural approach. [El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural]. Comunicar, 61, 21-32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
  • Domínguez-Lara, S., & Merino-Soto, C. (2015). Why is it im-portant to report the confidence intervals of Cronbach’s alpha coefficient? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13, 1326-1328.
  • Domingo-Coscolla, M., Bosco, A., Carrasco Segovia, S., & Sánchez Valero, J. A. (2020) Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-782. http://dx.doi.org/10.6018/rie.340551
  • Durán, M., Gutiérrez, I., & Prendes, M. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15
  • Durán, M. C., Prendes, M.P.E., & Gutiérrez, I. P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069.
  • Esteve, F., Gisbert, M., & Lázaro, J.L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, 55(2), 38- 54.
  • European Commission. (2007). Key Competencies for Life long Learning: European Reference Framework. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg. https://bit.ly/3b5tLup
  • European Commission. (2013a). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. https://bit.ly/3pB1ZOA
  • Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la comunidad autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
  • Gallego-Arrufat, M.J., Torres-Hernández, N., & Pessoa, T. (2019). Competencia de futuros docentes en el área de seguridad digital. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (61), 57-67. https://doi.org/10.3916/C61-2019-05
  • García-Ruiz, R., & Pérez-Escoda, A. (2021). La competencia digital docente como clave para fortalecer el uso responsable de Internet. Campus Virtuales, 10(1), 59-71.
  • Ghomi, M., & Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Selfassessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. En Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education 1, 541-548. SCITEPRESS - Science and Technology Publications. https://doi.org/10.5220/0007679005410548
  • González Martínez, J., Espuny Vidal, C., de Cid Ibeas, M.ª J., & Gisbert Cervera, M. (2012). INCOTIC-ESO. Cómo autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la Escuela 2.0. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 287-302. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941
  • Gudmundsdottir, G. B., & Hatlevic, O. E. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-231.
  • International Society for Technology in Education (ISTE) (2018). ISTE Standards for Educators. https://bit.ly/2XIVvBP
  • Kampylis, P., Punie, Y., & Devine, J. (2015). Promoting Effective Digital-Age Learning. A European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations. EUR 27599 https://doi.org/10.2791/54070
  • Lázaro, J., Usart, M., & Gisbert, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.Org/10.7821/naer.2019.1.370
  • Loreli, A., Gámiz-Sánchez, V. M., & Romero-López, A. (2019). Niveles de desarrollo de la competencia digital docente: una mirada a marcos recientes del ámbito internacional. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 140-150. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600.
  • Marqués, P. (2014). Competencias docentes en la Era Internet (v. 6.0) (Diapositiva de PowerPoint). SlideShare. https://bit.ly/2rZBrLP
  • O’Dwyer, L., & Bernauer, J. (2014). Cuantitativo research for the qualitative researcher. SAGE publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781506335674
  • Olivares Carmona, K.M., Angulo Armenta, J., Prieto Méndez, M.E., & Torres Gastelú, C.A. (2018). EDUCATIC: implementación de una estrategia tecnoeducativa para la formación de la competencia digital universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 27-40. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.02
  • Quiñonez, S.; Chan, G., & Reyes, W. (2021). Desarrollo de la competencia digital en profesores universitarios. Etic@ net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 83-114. http://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16005
  • Redecker, C., & Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://goo.gl/YovFy4
  • Rodríguez-García, A., Raso, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la web of science. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54(4), 65-81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
  • Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02
  • UNESCO (2011). UNESCOICT Competency Framework for Teachers. UNESCO. https://bit.ly/3Gk2jXY
  • Ventura-León, J., & Caycho-Rodríguez, T. (2017). Confidence Intervals for Omega Coefficient: Proposal for Calculus. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15, 625-627.
  • Ventura-León. J. (2018). Confidence intervals for Ome-ga coefficient: Proposal for calculation. Adicicones, 30, 77-78. https://bit.ly/3vHaPeX
  • Viñals-Blanco, A., & Cuenca-Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista interuniversitaria de formación del profesorado: RIFOP, (86), 103-114.