Efecto de distintos planteamientos metodológicos en clases de educación física sobre el aprendizaje de tres habilidades de voleibol

  1. Hernández Hernández, E. 1
  2. Ortega Toro, E. 2
  3. Mayordomo Valera, M. 3
  4. Palao Andrés, J. M. 4
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide, Departamento de deporte e informática. Sevilla (España)
  2. 2 Universidad de Murcia, Facultad de Ciencias del Deporte, Campus de San Javier. Murcia (España)
  3. 3 Licenciado en Actividad Física y deporte
  4. 4 University of Wisconsin (Parkside), Health, Exercise Science and Sport Management, Somers (United State)
Revista:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Ano de publicación: 2016

Volume: 5

Número: 2

Páxinas: 59-68

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/264661 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Resumo

The aim of this study is to assess the effect of the application of three different methodological approaches on the learning of three techniques used in volleyball. A sample of 68 Spanish students aged 13-14 was analyzed according to a quasi-experimental inter-group design with pre- and post-tests during six sessions. The independent variable was the way of organizing the class. The dependent variables were: a) the learning of the skills; b) knowledge; c) quality and quantity of practice; d) student’s perception; and e) teacher’s perception. The results show that each approach (traditional, comprehensive and sport education) has benefits and drawbacks. Their implementation depends on the features and needs of the group led by the professor.

Referencias bibliográficas

  • 1. Behar, J. (1993). Sesgos del observador (Capítulo I). En M.T. Anguera (Ed.), Metodología observacional en la investigación psicológica (volumen II) (pp. 27-76). Barcelona: Promociones y publicaciones Universitarias.
  • 2. Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A, Bracho-Amador, C. y Pérez-Quero, F.J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 377-396. doi:10.1387/RevPsicodidact.4037.
  • 3. Calderón, A., Hastie, P. A., & Martínez, D. (2010). Aprendiendo a enseñar mediante el Modelo de Educación Deportiva (Sport Education Model). Experiencia inicial en Educación Primaria. REDALYC, 5(15), 169-180.
  • 4. Calderon, A.; Martinez de Ojeda, D., & Hastie, P.A. (2013). Valoración de alumnado y profesorado de educación física tras la aplicación de dos modelos de enseñanza. Revista Ricyde, IX, 32, 137-153.
  • 5. Escartí, A., Gutiérrez, M. y Pascual, C. (2011). Propiedades psicométricas de la versión española del Cuestionario de Responsabilidad Personal y Social en contextos de educación física. Revista de Psicología del deporte, 20(1), 119-130.
  • 6. García-López, L. M., Gutiérrez-Díaz, D., González-Víllora, S., & Valero Valenzuela, A. (2012). Cambios en la empatía, la asertividad y las relaciones sociales por la aplicación del modelo de instrucción educación deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 2, 321-330.
  • 7. González-Víllora, S., García-López, L. M., Contreras-Jordán, O. R., & Sánchez-Mora Moreno, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos, 15, 14-20.
  • 8. Evangelio, C.; González-Villora, S; Serra-Olivares, J. y Pastor-Vicedo, JC. (2016). El Modelo de Educación Deportiva en España: una revisión del estado de la cuestión y prospectiva. Revista Cuadernos de Psicología del deporte, 6, 307-324.
  • 9. Griffin, L., & Butler, JI. (2005). Teaching games for understanding. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • 10. Gutiérrez-Díaz, D., García-López, L. M., Chaparro, R., & Fernández Sánchez, A. J. (2014). Aplicación del modelo de educación deportiva en segundo de Educación Primaria. Percepciones del alumnado y el profesorado. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 131-144
  • 11. Hastie, P.A., & Siedentop, D. (2006). The classroom ecology paradigm. In D. Kirk, D. Macdonald & M. O’Sullivan (Eds.). The handbook of physical education. (pp. 214-225). London: Sage.
  • 12. Hastie, P. A., Sinelnikov, O. A., y Guarino, A. J. (2009). The development of skill and tactical competencies during a season of badminton. European Journal of Sport Science, 9(3), 133-140.
  • 13. Hernández-Hernández, E., & Palao, JM. (2013). Diseño y validación de un instrumento para evaluar los contenidos conceptuales sobre voleibol en Educación Secundaria Obligatoria. Apunts. Revista de educación física y deportes, 111 (1), 38-52.
  • 14. Kirk, D. (2006). Sport education, critical pedagogy, and learning theory: toward an intrinsic justification for physical education and youth sport. Quest, 58, 255-264.
  • 15. Kirk, D. & Macdonald, D. (1998). Situated learning in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 17, 376-387.
  • 16. Light, R. (2008). Complex learning theory- its epistemology and its assumptions about learning: implications for physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 21-37.
  • 17. Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 diciembre de 2013.
  • 18. Martínez de Ojeda, D., Calderón, A., & Campos, A. (2012). Percepción de aprendizaje y satisfacción en una unidad didáctica integrada mediante el modelo de educación deportiva. REDALYC, 7, 163-172
  • 19. Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D. (2015). Modelo de educación deportiva versus modelo tradicional: efectos en la motivación y deportividad. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 56.
  • 20. Mitchell, S., Oslin, J. L., & Griffin, L. (2006). Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • 21. Navarro, V. (2004). 40 años de propuestas de juegos motores en Educación Física. Comparativa entre las propuestas tradicionales y modernas de libros-manuales de juegos motores. Revista de educación, 340, 787-808.
  • 22. Núñez, J. L., Martín-Albo, J., Navarro, J. G. y González, V. M. (2006). Preliminary validation of a Spanish version of the Sport Motivation Scale. Perceptual and Motor Skills, 102, 919-930. doi: 10.2466/PMS.102.3.919-930.
  • 23. Palao, JM. & Hernández, E. (2007) Manual para la iniciación al voleibol. Murcia: Diego Marín.
  • 24. Palao, JM. & Hernández, E. (2009). Manual para la iniciación al voleibol. Manual de prácticas. Murcia: Diego Marín.
  • 25. Rovegno, I. (1994). Teaching within a curricular zone of safety: School culture and the situated nature of student teachers' pedagogical content knowledge. Research Quarterly for Exercise & Sport, Atlanta, 65(3), 269-279.
  • 26. Santos, JA., Viciana, J, & Delgado, MA. (1996). Voleibol. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • 27. Serra-Olivares, J. (2014). Conocimiento sobre la táctica deportiva de alumnos de educación primaria. SPORT TK. Revista EuroAmericana de Ciencias de deporte, 3 (1-2), 11-20.
  • 28. Siedentop, D., Hastie, PA., & Van Der Mars, H. (2011). Complete guide to sport education 2nd. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • 29. Sinelnikov, O.A., & HASTIE, P.A. (2010). A motivational analysis of a season of sport education. Physical Education and Sport Pedagogy, 15(1), 55-69. doi: 10.1080/17408980902729362.
  • 30. Sweeting, T. & Rink, J. (1999). Effects of direction instruction and environmentally designed instruction on the process and product characteristics of a fundamental skill. Journal of Teaching in Physical Education, 18: 216-233.
  • 31. Winstein, C. J. y Schmidt, R. A. (1990). Reduced frequency of knowledge of results enhances motor skill learning. Journal of Experimental Psychology, 16, 677-691.