Formadores virtuales con inteligencia artificialgrado de aceptación entre estudiantes universitarios

  1. Martín-Ramallal, Pablo 1
  2. Antonio Merchán Murillo 2
  3. Mercedes Ruiz Mondaza 3
  1. 1 Centro Universitario San Isidoro
  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  3. 3 Escuela Universitaria de Osuna
Revue:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Ecologies digitals i aprenentatge autodirigit

Volumen: 58

Número: 2

Pages: 427-442

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1482 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Educar

Résumé

L’educació es troba davant del repte de regular com implementarà noves fórmules formatives basades en assistents virtuals, en intel·ligència artificial (IA), en aprenentatge automàtic (o machine learning) i en processament del llenguatge natural. La investigació pretén explicar i entendre com podrien donar suport als estudis superiors de grau universitari i a l’aprenentatge autodirigit les tecnologies basades en formadors virtuals amb IA (FVIA), ja sigui invocant la metàfora convencional (veu) o una representació sintètica 2D o 3D en entorns de realitats expandides. Com a part afectada, cal conèixer l’acceptació entre l’alumnat. Per a una interpretació correcta, es generarà una taxonomia a partir del treball documental i descobrirem què aportarien com a ens formatius complementaris. El dispositiu de recerca es basa en una metodologia dual establerta a la teorització a partir de l’anàlisi documental i en un qüestionari estructurat de Likert resolt per 662 universitaris. Implementem un sistema mixt subjecte a una interpretació qualitativa i quantitativa. Amb cert enfocament hermenèutic, la fase de discussió serveix a més per debatre la figura de l’FVIA sota el prisma del docent convencional. Els resultats corroboren que, encara que aquest paradigma és percebut com a llunyà, s’aprecia que en un futur s’implementarà com a recurs docent d’utilitat.

Références bibliographiques

  • ADAMS-BECKER, S.; CUMMINS, M.; DAVIS, A.; FREEMAN, A.; HALL GIESINGER, C. y ANANTHANARAYANAN, V. (2017). Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. https://bit.ly/34hgVWg
  • ALEXANDER, B.; ASHFORD-ROWE, K.; BARAJAS-MURPH, N.; DOBBIN, G.; KNOTT, J.; MCCORMACK, M.; POMERANTZ, J.; SEILHAMER, R. y WEBER, N. (2019). Horizon report 2019 higher education edition (pp. 3-41). EDU19. https://bit.ly/34iRofz
  • BERNAL-TORRES, C.A. (2010). Metodología de la investigación. Pearson Educación.
  • BREA-SÁNCHEZ, V.M. (2018). Internet de las cosas-Horizonte-2050. Bie3: Boletín IEEE, 11, 956-969. https://bit.ly/3wCFKbD
  • CABRERA-HERNÁNDEZ, J.I. (2018). Nativos digitales que no lo son tanto. Revista de Estudios de la Juventud, 117, 199-207. https://bit.ly/3udxmO4
  • CHUNG, H. y LEE, S. (2018). Intelligent virtual assistant knows your life. arXiv preprint arXiv:1803.00466. https://arxiv.org/abs/1803.00466
  • CIRIZA, M. (2018). Google dice que es la era de los asistentes virtuales y el ‘machine learning’. BBVA. https://bbva.info/2TlbFyZ
  • CUESTA-CAMBRA, D.U. y MAÑAS-VINIEGRA, L. (2016). Integración de la realidad virtual inmersiva en los grados de comunicación. ICONO14, 14(2), 1-21. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.953
  • DIBITONTO, M.; LESZCZYNSKA, K.; TAZZI, F. y MEDAGLIA, C.M. (2018). Chatbot in a campus environment: Design of LiSA, a virtual assistant to help students in their university life. En International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 103-116). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91250-9_9
  • DOLECK, T.; LEMAY, D.J.; BASNET, R.B. y BAZELAIS, P. (2020). Predictive analytics in education: A comparison of deep learning frameworks. Education and Information Technologies, 25(3), 1951-1963. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10068-4
  • FLORES-CRUZ, J.A.; CAMARENA-GALLARDO, P. y AVALOS-VILLARREAL, E. (2014). La realidad virtual, una tecnología innovadora aplicable al proceso de enseñanza de los estudiantes de ingeniería. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 6(2), 86-99. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/547
  • GARCÍA-BRUSTENGA, G.; FUERTES-ALPISTE, M. y MOLAS-CASTELLS, N. (2018). Briefing paper: Los chatbots en educación. UOC. https://doi.org/10.7238/elc.chatbots.2018
  • GARTNER (2018). 5 Trends Emerge in the Gartner Hype Cycle for Emerging Technologies, 2018. Gartner. https://gtnr.it/3wykGmw
  • GÓMEZ-GARCÍA, S.; MAZA, A.J.P. de la y CHICHARRO-MERAYO, M. (2017). ¿Los alumnos quieren aprender con videojuegos?: Lo que opinan sus usuarios del potencial educativo de este medio. Educar, 53(1), 49-66. https://doi.org/10.5565/rev/educar.848
  • GONDA, D.E.; LUO, J.; WONG, Y.L. y LEI, C.U. (2018). Evaluation of Developing Educational Chatbots Based on the Seven Principles for Good Teaching. En 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE) (pp. 446-453). https://doi.org/10.1109/tale.2018.8615175
  • GONZÁLEZ-YEBRA, Ó.; AGUILAR-TORRES, M.A.; AGUILAR-TORRES, F. y MATHEU, M.L. (2018). Evaluación de entornos inmersivos 3D como herramienta de aprendizaje B-Learning. Educación XX1, 21(2), 417-440. https://doi.org/10.5944/educXX1.16204
  • GROS-SALVAT, B.; ESCOFET, A. y PAYÁ-SÁNCHEZ, M. (2020). Codiseño de un chatbot para facilitar procedimientos administrativos a población migrada. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 57, 91-106. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.03
  • HAN, B.C. (2014). Psicopolítica: Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.
  • HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R. y MENDOZA, C.P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Vol. 4. McGraw-Hill.
  • IAB (2021). Top tendencias digitales 2021. IAB Spain. https://bit.ly/3FBko2p
  • IANNIZZOTTO, G.; BELLO, L.L.; NUCITA, A. y GRASSO, G.M. (2018). A vision and speech enabled, customizable, virtual assistant for smart environments. En 2018 11th International Conference on Human System Interaction (pp. 50-56). IEEE. https://doi.org/10.1109/HSI.2018.8431232
  • KAPLAN, A. y HAENLEIN, M. (2019). Siri, Siri, in my hand: Who’s the fairest in the land?: On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence. Business Horizons, 62(1), 15-25. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.004
  • KURZWEIL, R. (2015). Cómo crear una mente: El secreto del pensamiento humano. Lola Books.
  • LEUNG, S.O. (2011). A Comparison of Psychometric Properties and Normality in 4-, 5-, 6-, and 11-Point Likert Scales. Journal of Social Service Research, 37(4), 412-421. https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697
  • LEYVA-VÁZQUEZ, M. y SMARANDACHE, F. (2018). Inteligencia Artificial: Retos, perspectivas y papel de la neutrosofía. Infinite Study.
  • LUCKIN, R. (2018). Machine Learning and Human Intelligence: The future of education for the 21st century. UCL-IOE Press.
  • MARTÍN-RAMALLAL, P. y MERCHÁN-MURILLO, A. (2019). I-Learning: Realidad aumentada como ciberapoyo inmersivo para la educación. En G.O. RODRÍGUEZ GARAY; M.P. ÁLVAREZ-CHÁVEZ y C. MARTÍN-JIMÉNEZ. Tecnologías emergentes y realidad virtual: Experiencias lúdicas e inmersivas (pp. 73-90). Egregius.
  • MARTÍNEZ-NAVARRO, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: Aprender jugando. El caso de Kahoot. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 83, 252-277. https://bit.ly/2QO6Z3t
  • MATAMALA-RIQUELME, C. (2016). Uso de las TIC en el hogar: Entre el entretenimiento y el aprendizaje informal. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(3), 293-311. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400016
  • MOHRI, M.; ROSTAMIZADEH, A. y TALWALKAR, A. (2018). Foundations of machine learning. MIT Press.
  • MOID, S. (2020). Education 4.0: Future of Learning with Disruptive Technologies. En BEVERLEY, S. Promoting Inclusive Growth in the Fourth Industrial Revolution (pp. 181-200). IGI Global.
  • PÉREZ-ESCODA, A.; GARCÍA-RUIZ, R. y AGUADED, I. (2019). Dimensiones de la alfabetización digital a partir de cinco modelos de desarrollo. Cultura y Educación, 31(2), 232-266. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603274
  • RANOLIYA, B.R.; RAGHUWANSHI, N. y SINGH, S. (2017). Chatbot for university related FAQs. En 2017 International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics (pp. 1525-1530). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICACCI.2017.8126057
  • ROUHIAINEN, L. (2018). Inteligencia artificial: 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Alienta.
  • SILVA-DÍAZ, F.; CARRILLO-ROSÚA, J. y FERNÁNDEZ-PLAZA, J.A. (2021). Uso de tecnologías inmersivas y su impacto en las actitudes científico-matemáticas del estudiantado de Educación Secundaria Obligatoria en un contexto en riesgo de exclusión social. Educar, 57(1), 119-138. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1136
  • SOL-PÉREZ, M.D.; GUILLÉN-PERALES, A.; BAÑOS-LEGRÁN, O. y VILLALONGA, C. (2020). Análisis del uso de asistentes virtuales en el aula como recurso complementario en la práctica docente. Enseñanza y Aprendizaje de Ingeniería de Computadores, 10, 61-66. https://doi.org/10.30827/Digibug.64782
  • VIDELA-RODRÍGUEZ, J.; SANJUÁN-PÉREZ, A.; MARTÍNEZ-COSTA, S. y SEOANE-NOLASCO, A. (2017). Diseño y usabilidad de interfaces para entornos educativos de realidad aumentada. Digital Education Review, 31, 61-79. http://hdl.handle.net/2183/19294
  • WINKLER, R. y SOELLNER, M. (2018). Unleashing the Potential of Chatbots in Education: A State-Of-The-Art Analysis. Academy of Management Proceedings, 1, 15903-15943. Academy of Management. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.15903abstract
  • YIN, R.K. (2017). Case study research and applications: Design and methods. Sage Publications.
  • YU, D. y DENG, L. (2016). Automatic speech recognition. Springer.