Percepción docente sobre la enseñanza de la Educación física en España en postpandemia

  1. Meritxell Monguillot
  2. Rafael Tarragó
  3. Mónica Aznar
  4. Carles González-Arévalo
  5. Xavier Iglesias
Zeitschrift:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 47

Seiten: 258-267

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Zusammenfassung

The aim of this research was to analyse the changes that COVID-19 have caused in Physical Education during the 2020-2021 academic course in post-pandemic years in Spain. For this purpose, a descriptive study was carried out with the participation of 684 physical education teachers from all the autonomous communities. The teachers answered a questionnaire consisting of five approaches: technological, pedagogical, curricular, emotional and health and hygiene. The methodological procedure followed the ethical standards of research in education and sports science. The results obtained show how COVID-19 has conditioned the teaching of Physical Education in the first year back to the classroom. Compliance with the contingency protocols, the limitations of space and material, the institutional helplessness, and the uncertainty in the face of a totally new situation have generated stress and emotional exhaustion in the teaching staff. The COVID-19 pandemic has accelerated the use of technology, the promotion of student autonomy and the need to select curricular content in accordance with the contingency protocols. The use of active methodologies mediated by technology that promote self-regulation of learning, opens the door to new hybrid teaching models in Physical Education that should be studied.

Bibliographische Referenzen

  • Abós, Á., García-González, L., & Sevil-Serrano, J. (27-19 de octubre de 2021). ¿Perciben los docentes de Educación Física que la Covid-19 ha cambiado sus conductas motivacionales? XI Congreso Internacional de la Asociación Española de Ciencias del Deporte. Murcia.
  • Aiken, L. R. (1985). Three coefficients for analyzing the reliability and validity of ratings. Educational and Psychological Measurement,45(1), 131-142. https://doi.10.1177/0013164485451012
  • Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10(2), 176–181. https://doi.org/10.1037/1040-3590.10.2.176
  • Bados, A., Solanas, A., & Andrés, R. (2005). Psychometric properties of the Spanish version of Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS) Psicothema,17(4), 679–683. https://psycnet.apa.org/record/2005-14013-023
  • BERA (British Educational Research Association) (2018). Ethical Guidelines for Educational Research. London. https://bit.ly/3EOG4Zv
  • Besser, A., Lotem, S., & Zeigler-Hill, V. (2020). Psychological stress and vocal symptoms among university professors in Israel: implications of the shift to online synchronous teaching during the COVID-19 pandemic. Journal of Voice: official journal of the Voice Foundation,36(2), 291.e9–291.e16. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2020.05.028
  • Bolívar, A., Domingo, J., & Pérez-García, P. (2014). Crisis and reconstruction of teachers’ professional identity: The case of secondary school teachers in Spain. The Open Sports Sciences Journal, 7, 106-112. https://doi.org/10.2174/1875399X01407010106
  • Casado, O. (2018). La autorregulación en el aula de Educación Primaria. Estudio y aplicación de un modelo integral de transición activa hacia la autonomía. (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid. https://cutt.ly/ZvACWoa
  • Cuenca-Soto, N., Santos-Pastor, M. L., Chiva-Bartoll, O., & Martínez-Muñoz, L. F. (2021). Impacto de la Pandemia por COVID-19 en Educación Física: Limitaciones Percibidas y Propuestas de Mejora. Qualitative Research in Education,10(3), 260-290. http://dx.doi.org/10.17583/qre.8376
  • Cuervo, T., Orviz, N., Arce, S., & Fernández, I. (2018). Tecnoestrés en la Sociedad de la Tecnología y la Comunicación: Revisión bibliográfica a partir de la Web of Science. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales,21(1), 18-25. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1578-25492018000100018
  • Daza, P., Novy, D. M., Stanley, M. A., & Averill, P. (2002). The Depression Anxiety Stress Scale-21: Spanish Translation and Validation with a Hispanic Sample. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment,24(3), 195-205. https://doi.org/10.1023/A:1016014818163
  • Díaz Tejerina, D., & Fernández Río, J. (2022). Educación Física y Covid-19. Percepciones de alumnado y lecciones de futuro (Physical Education and Covid-19. Student perceptions and lessons for the future). Retos, 45, 814–820. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91751
  • Donitsa-Schmidt, S., & Ramot, R. (2020). Opportunities and challenges: Teacher education in Israel in the Covid-19 pandemic. Journal of Education for Teaching,46(4), 586-595. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1799708
  • Engel, A., & Coll, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 225-242. https://www.redalyc.org/journal/3314/331469022014/html/
  • Fernández-Río, J. F. (2020). Apuntes metodológicos para una educación física post-covid-19. EmásF: revista digital de educación física,66, 67-75. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7584426
  • Fraile García, J. (2021). Estrés laboral, frustración de necesidades psicológicas básicas, burnout y engagement en profesorado de educación física de la enseñanza pública. Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Madrid. Repositorio institucional UAM. https://repositorio.uam.es/handle/10486/696723
  • Fuentes-Nieto, T., Jiménez-Herranz, B., & López-Pastor, V.M. (2020) Educación Física en tiempos de coronavirus y confinamiento: análisis desde la experiencia. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 11(65) 151-181. http://emasf2.webcindario.com/EmasF_65.pdf
  • García, M., & Baena-Extremera, A. (2017). Motivación en Educación Física a través de diferentes metodologías didácticas. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 21(1), 387–402. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/58072
  • Goh, T. L. (2021). Closing the gap: Teaching physical education post-pandemic. Journal of Physical Education, Recreation & Dance,92(7), 3-4. https://doi.org/10.1080/07303084.2021.1948264
  • Gülbahar, Y., & Adnan, M. 2020. Faculty professional development in creating significant teaching and learning experiences online: In L. Kyei-Blankson, E. Ntuli, & J. Blankson (Eds.), Advances in Educational Technologies and Instructional Design (pp.37–58). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-0115-3.ch004
  • Harriss, D. J., MacSween, A., & Atkinson, G. (2019). Ethical standards in sport and exercise science research: 2020 update. International journal of sports medicine, 40(13), 813-817. https://doi.org/10.1055/a-1015-3123
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación (4.ºed). McGraw-Hill.
  • Hortigüela-Alcalá, D., Garijo, A. H., & Pérez-Pueyo, Á. (2021). La Educación Física en el contexto COVID-19. Un relato de profesores de diferentes etapas educativas. Retos,41, 764-774. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.86368
  • Killian, C. M., Daum, D. N., Goad, T., Brown, R., & Lehman, S. (2021). How Do We Do This? Distance Learning in Physical Education - Part 2. Journal of Physical Education, Recreation and Dance,92(4), 11–17. https://doi.org/10.1080/07303084.2021.1886838
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1),60–70. https://bit.ly/39CvFSq
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
  • López Cassà, È., & Pérez Escoda, N. (2020). La influencia de las emociones en la educación ante la COVID-19: El caso de España desde la percepción del profesorado. Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica (GROP). http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/173449
  • Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy,33(3), 335-343.
  • Luengo, F. & Manso, J. (2020). Informe de investigación Covid19. Voces de docentes y familias. Proyecto Atlántida. http://www.proyectoatlantida.eu/wordpress/informe-de-investigacion-covid19
  • Madrid, S. C. de O., Taques, M. J., Honorato, I. C. R., & Grando, D. (2021). Educación Física en la escuela: enseñanza y aprendizaje en tiempos de pandemia. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(277), 2-19. https://doi.org/10.46642/efd.v26i277.2832
  • Martínez Egea, B. (2020). Educación física post COVID-19 ¿Evolución o deriva?. Sociología del Deporte,1(1), 45-48. https://doi.org/10.46661/socioldeporte.5010
  • Molina-Pérez, J., & Pulido-Montes, C. (2021). COVID-19 y Digitalización “Improvisada” en Educación Secundaria: Tensiones Emocionales e Identidad Profesional Cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social,10(1),181-196. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.011
  • Monguillot, M., González-Arévalo, C., Tarragó, R., & Iglesias, X. (2022). El barómetro de la Educación Física en Cataluña en tiempos de COVID-19. Apunts. Educación Física y Deportes,150,36-44. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2022/4).150.05
  • Monguillot, M., Guitert, M., & González, C. (2018). TPACKPEC: Diseño de Situaciones de Aprendizaje Mediadas por TIC en Educación Física. Movimento,24(3),749-764. https://doi.org/10.22456/1982-8918.76681
  • Mujica Johnson, F., & Orellana Arduiz, N. (2022). Emociones de profesoras de Educación Física chilenas en el contexto de pandemia: estudio de casos, Retos, 43, 861-867. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801
  • Murray, C., Heinz, M., Munday, I., Keane, E., Flynn, N., Connolly, C., & MacRuairc, G. (2020). Reconceptualising relatedness in education in ‘Distanced’ Times. European Journal of Teacher Education,43(4),488-502. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1806820
  • Ortega-Vila, G., Abad-Robles, M. T., Giménez-Fuentes-Guerra, F. J., Durán-González, L J., Franco-Martín, J., Jiménez-Sánchez, A. C., & Robles-Rodríguez, J. (2018). Diseño y validación de un cuestionario de satisfacción con programas deportivos en centros penitenciarios. Apunts. Educación Física y Deportes,131(1), 21-33. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/1).131.02
  • Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil-Santamaria, M., Picaza-Gorrochategui, M., & Idoiaga-Mondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Publica,36(4), e00054020. https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020
  • Pérez-Brunicardi, D., Archilla-Prat, M.T., Benito-Hernando, L., Martín-del Barrio, M. & Velasco-González, V. (2022). Las aulas fuera del colegio. Aprendizajes docentes de tres experiencias educativas en un período singular. Retos,45, 628-641. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/91587
  • Racine, N., Cooke, J. E., Eirich, R., Korczak, D. J., McArthur, B., & Madigan, S. (2020). Child and adolescent mental illness during COVID-19: A rapid review. Psychiatry Research, 292, 113307. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113307
  • Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2021). Balancing technology, pedagogy and the new normal: Post-pandemic challenges for higher education. Postdigital Science and Education,3(3), 715-742. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00249-1
  • Román, F., Forés, A., Calandri, I., Gautreaux, R., Antúnez, A., Ordehi, D., Calle, L., Poenitz, V., Correa Pérez, K. L. C., Torresi, S., Barcelo, E., Conejo, M., Ponnet, V., & Allegri, R. (2020). Resiliencia de docentes en distanciamiento social preventivo obligatorio durante la pandemia de COVID-19. Journal of Neuroeducation,1(1), 76-87. https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31727
  • San Frutos Muñoz, L. (2021). La Educación Física en tiempos de Covid: Respuestas y adaptaciones. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47276
  • Sangrà Morer, A., Badia Garganté, T., Cabrera Lanzo, N., Espasa Roca, A., Fernández Ferrer, M., Guàrdia Ortiz, L., Guasch Pascual, T., Guitert Catasús, M., Maina, M.F., Raffaghelli, J.E., Romero Carbonell, M., & Romeu Fontanillas, T. (2020). Decálogo para la mejora de la docencia online: Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuo. Editorial UOC. http://hdl.handle.net/10609/122307
  • Sanz-Remacha, M., Abós, Á., Sevil-Serrano, J., Asín, D., & García-González, L. (2022). Cambios provocados por la Covid-19 en la enseñanza de la Educación Física presencial: Un estudio cualitativo en docentes de Educación Primaria y Secundaria, Retos, 44, 1121-1131. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91187
  • SHAPE America (2020). School Reentry Considerations: K-12 Physical Education, Health Education, and Physical Activity. Reston, VA: Author. https://bit.ly/2XRiLxO
  • Sireci, S.G. (1998). The Construct of Content Validity. Social Indicators Research,45, 83-117.
  • Trujillo-Sáez, F.; Fernández-Navas, M.; Montes-Rodríguez, M.; Segura-Robles, A.; Alaminos-Romero, F.J., & Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. Madrid: Fad. DOI: 10.5281/zenodo-3878844
  • Tully, P. J., Zajac, I. T., & Venning, A. J. (2009). The structure of anxiety and depression in a normative sample of younger and older Australian adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 37(5), 717-726. https://doi.org/10.1007/s10802-009-9306-4
  • UNESCO., & UNICEF (2020). What have we learnt? Overview of findings from a survey of ministries of education on national responses to COVID-19. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374702
  • Varea, V., & González-Calvo, G. (2020). Touchless Classes and Absent Bodies: Teaching Physical Education in Times of Covid-19. Sport, Education and Society ,26(8),831-845. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1791814