José Villegas Cordero (1844-1921) y Estados Unidosretratos, murales y un libro de viaje

  1. Sánchez Mellado, Victoria 1
  2. Boone, M. Elizabeth 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 University of Alberta
    info

    University of Alberta

    Edmonton, Canadá

    ROR https://ror.org/0160cpw27

Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Year of publication: 2022

Tome: 95

Issue: 380

Pages: 419-436

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2022.22 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Abstract

This paper examines José Villegas Cordero and his relationship with a circle of friends from the United States. Villegas served as both teacher and friend to John Elliott, who he guided in his art. Maud Howe, Elliott’s wife, discussed Villegas’s work as a painter and director of the Prado Museum in several of her literary texts, among them her travel book Sun and Shadow in Spain (1908). Villegas was also connected to Isabel and Larz Anderson, likewise friends of the Elliotts, who acquired and promoted his paintings. The study of these friendships, which spanned almost four decades, provides new insight into Villegas and his work.

Bibliographic References

  • Álvarez Quintero, Serafín/Álvarez Quintero, Joaquín (1919): Homenaje a Villegas. Madrid: s. e.
  • Anderson, Isabel (1909): The Great Sea Horse. Boston: Little Brown and Company.
  • Anderson, Isabel (1940): Larz Anderson. Letters and Journals of a Diplomat. New York: Fleming H. Revell Company.
  • Balsa de la Vega, Ricardo (1913): “Nuestros grandes artistas contemporáneos: José Villegas”. En: La Ilustración Española y americana, 57, 4, 30-I, pp. 55-68.
  • Belloso, Telesforo (1916): “‘El Decálogo’ de Villegas”. En: Arte español, 5, 3, 4, pp. 260-275.
  • Boone, M. Elizabeth (2007): Vistas de España: American Views of Art and Life in Spain, 1860-1914. New Haven: Yale University Press.
  • Buffalo Fine Arts Academy (1913). Catalogue of the Permanent Collections of Sculpture and Original Paintings at Present on Exhibition, Including Some Loans. Buffalo: Printed for the Academy.
  • Carretero, Manuel (1904): “Los grandes artistas en la intimidad. Villegas”. En: La Ilustración Artística, 22, 1193, 7-XI, p. 732.
  • Castro Martín, Ángel (1997): “La pintura de José Villegas (1844—1921)”. En: Goya, 256, pp. 197-208.
  • Castro Martín, Ángel (2005): José Villegas: Retrospectiva (1844—1921). Zaragoza: Ibercaja.
  • Cotton, Jirid (1926): “John Elliott”. En: The American Magazine of Art, 17, 1, pp. 3-9.
  • Del Cacho, José (1916): “El ‘Decálogo’ de Villegas”. En: La correspondencia de España, 23-V.
  • Eaton, Walter Prichard (1910): “The Painter of ‘Diana of the Tides’”. En: Everybody’s Magazine, 23, pp. 95-103.
  • González López, Carlos/Martí Ayxela, Montse/Pérez Rojas, Francisco Javier/Castro Martín, Ángel (2001): JoséVillegas, 1844—1921. Córdoba: Obra Social y Cultural CajaSur.
  • Grinnell, Nancy Whipple (2014): Carrying the Torch: Maud Howe Elliott and the American Renaissance. Hanover, N. H.: University Press of New England.
  • Guichot y Sierra, Alejandro (1930): Los Jeroglíficos de la muerte de Valdés Leal y el Decálogo de la vida de Villegas Cordero (una genial producción artística y un intenso fenómeno étnico sevillano), estudios críticos. Sevilla: Álvarez y Zambrano.
  • Howe [Elliott], Maud (1904): Roma Beata. Letters from the Eternal City. Boston: Little, Brown, and Company.
  • Howe [Elliott], Maud (1908): Sun and Shadow in Spain. Boston: Little, Brown, and Company.
  • Howe Elliott, Maud (1923): Three Generations. Boston: Little, Brown, and Company.
  • Howe Elliott, Maud (1930): John Elliott. The Story of an Artist. Boston y New York: Houghton Mifflin Company, The Riverside Press Cambridge.
  • Howe Elliott, Maud (1939-1940): “Artists I Have Known through Eighty Years”. En The North American Review, 248, 2, pp. 244-258.
  • Lafita Gordillo, Teresa (1996): “‘El Decálogo’ de José Villegas Cordero”. En: Espiral de las Artes, 29-30, p. 153.
  • Lago, Silvio (1916): “Una obra de Villegas. El Decálogo”. En: La Esfera 3, 127, 3-VI.
  • León, Luis (1910): “La obra de Villegas”. En: Por Esos Mundos 11, 187, VIII, pp. 189-203.
  • López de Solé y Martín de Vargas, Francisco (1996): “José Villegas. Entre la realidad y el simbolismo”. En: El decálogo de la vida, pp. 7-17. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura y Real e Ilustre Colegio Oficial de Médicos de la Provincia de Sevilla.
  • Moskey, Stephen T. (2016): Larz and Isabel Anderson. Wealth and Celebrity in the Gilded Age. Bloomington, Indiana: iUniverse.
  • Núñez Casares, Lourdes/Muñoz Rubio, Valme/Ferreras Romero, Gabriel/Fernández Ruiz, Eugenio/Sameño Puerto, Marta/Martín García, Lourdes/Gutiérrez Montero, Francisco (2001): “La Muerte del Maestro de José Villegas Cordero. Investigación y tratamiento”. En: PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 9, 36, pp. 31-46.
  • Perdreau (1916): “‘El Decálogo’ de Villegas”. En: La Acción, 28-V, p. 4.
  • Richards, Laura E./Howe Elliott, Maud (1915): Julia Ward Howe, 1819-1910. Volumen 1. Boston: Houghton Mifflin.
  • Rodríguez Marín, Francisco (1910): “El cuadro ‘Murió el Maestro’”. En: ABC, 4-VII, pp. 5-6.
  • S. A. (1906): “Arte y artistas, Visitando estudios. José Villegas”. En: Heraldo de Madrid, 7-II, p. 1.
  • Saint-Aubin, Alejandro (1902): “El triunfo de la dogaresa”. En: Heraldo de Madrid, 25-I, pp. 1-2.
  • The Story of the Anderson House. En: [Consulta: 02-X-2021].
  • Villegas. Exposición de sus obras en los salones de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, junio 1922. Madrid: s.e., 1922.
  • Whitehill, Walter Muir (1970): “The Making of an Architectural Masterpiece. The Boston Public Library”. En: The American Art Journal 2, 2, pp. 13-35.