Trabajo colaborativo en línea como estrategia de aprendizaje en entornos virtualesuna investigación con estudiantes universitarios de Educación Infantil y Educación Primaria

  1. Cotán Fernández, Almudena 1
  2. García-Lázaro, Irene 2
  3. Gallardo-López, José 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad Internacional Isabel I de Castilla
    info

    Universidad Internacional Isabel I de Castilla

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/055sgt471

Zeitschrift:
Educación: PUCP

ISSN: 2304-4322 1019-9403

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 30

Nummer: 58

Seiten: 147-168

Art: Artikel

DOI: 10.18800/EDUCACION.202101.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Educación: PUCP

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This article presents the results of study carried out at a private university in Spain which the main potentialities, benefits and disadvantages of collaborative work at online environments were analyzed. We studied collaborative work as a learning strategy and how it influenced the process of knowledge acquisition of students. Starting from the qualitative method, the structured interview was used as an instrument to collect information. The results of this work analyze how collaborative work influences student learning and what were the most significant organizational modalities, among other aspects. The main conclusions obtained, it is worth highlighting how personal involvement and individual responsibility are essential aspects to generate a good climate of group cohesion.

Bibliographische Referenzen

  • Algaba, E. (2015). Universidad pública y privada en España: dos modelos distintos con objetivos similares. Encuentros Multidisciplinares, 49, 1-10.
  • Barrio, Á. y Ruiz, I. (2017). Hábitos de uso del Whatsapp por parte de los adolescentes. INFAD Revista de Psicología, 1, 23-30. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.915
  • Bridges, E. y Hallinger, P. (1995). Implementing Problem Based Learning in Leadership Development, ERIC Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon, Eugene.
  • Brindley, J., Blaschke, L.M. y Walti, C. (2009). Creating effective collaborative learning groups in an online environment. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(3), 1-18. https://doi.org/10.19173/irrodl.v10i3.675
  • Cabero, J. y Llorente, Mª. C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Eduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22.
  • Castellanos, J. C. y Niño, S. A. (2020). Aprendizaje colaborativo en línea, una aproximación empírica al discurso socioemocional de los estudiantes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e20, 1-12. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e20.2329
  • Chang, B. y Kang, H. (2016). Challenges facing group work online. Distance Education, 37(1), 73-88. https://doi.org/10.1080/01587919.2016.1154781
  • Cotán, A. (2017). Educación inclusiva en las instituciones de educación superior: narrativas de estudiantes con discapacidad. Revista Española de Discapacidad, 5(1), 43-61. https://doi.org/10.5569/2340-5104.05.01.03
  • Cotán, A., Martínez, V., García-Lázaro, I., Gil-Mediavilla, M. y Gallardo-López, J.A. (2020). El trabajo colaborativo online como herramienta didáctica en Espacios de Enseñanza Superior (EEES). Percepciones de los estudiantes de los Grados en Educación Infantil y Primaria. Revista d´Innovació Docent Universitària, 12, 82-94. https://doi.org/10.1344/RIDU2020.12.9
  • Erkens, M. y Bodemer, D. (2019). Improving collaborative learning: Guiding knowledge exchange through the provision of information about learning partners and learning contents, Computers and Education, 128, 452-472. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.10.009
  • Gallardo-López, J. A. (2018). Educating in emotional competences in the information and communication society. In M. Reyes-Tejedor, J. Gómez-Galán, J.L. Sarasola y E. Meneses. Values Education in the Digital Age: An Action Training and Research Approach. UMET.
  • Gallardo-López, J. A. y López-Noguero, F. (2020). Twitter como recurso metodológico en Educación Superior: Una experiencia educativa con estudiantes de Trabajo Social. Alteridad, 15(2), 174-189. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.03
  • García-Lázaro, I. (2019). Escape room como propuesta de gamificación en educación. Revista Educativa Hekademos, 27, 71-79. Recuperado de https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/17
  • Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid, Ediciones Morata.
  • González, J. y Wagenaar, R. (2003). TUNING. Educational Structures in Europe. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
  • González-Romá, V. (2011). El clima de los equipos de trabajo: una propiedad configuracional, Papeles del Psicólogo, 32(1), 48-58.
  • Gros, B., García, I. y Lara, P. (2009). El desarrollo de herramientas de apoyo para el trabajo colaborativo en entornos virtuales de aprendizaje. RIED, 12(2), 115‐138. https://doi.org/10.5944/ried.2.12.903
  • Hermoza, L. M. (2015). La evaluación formativa-colaborativa para la construcción del aprendizaje en los alumnos de arte y diseño. Educación, 24(46), 47-72.
  • Hernández, A. y Martín, J. (2017). Concepciones de los docentes no universitarios sobre el aprendizaje colaborativo con TIC. Educación XX1, 20(1), 185-208. https://doi.org/10.5944/educxx1.17508
  • Hernández, J. y Pérez, J.A. (2019). La Universidad Española en Cifras. CRUE Universidades Españolas.
  • Kim, M.K. y Ketenci, T. (2019). Learner participation profiles in an asynchronous online collaboration context. Internet and Higher Education, 41, 62-76. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2019.02.002
  • Korhonen, A. M., Ruhalahti, S. y Veermans, M. (2019). The online learning process and scaffolding in student teachers’ personal learning environments. Education and Information Technologies, 24(1), 755-779. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9793-4
  • Kuckartz, U. y Rädiker, S. (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA. Text, Audio and Video. Switzerland, AG: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15671-8
  • Lerís, D., Letosa, J., Usón, A., Allueva, P. y Bueno, C. (2017). Trabajo en equipo y estilos de aprendizaje en la educación superior. Revista Complutense de Educación, 28(4), 1267-1284. https://doi.org/10.5209/RCED.51722
  • Marín, V. I., Asensio-Pérez, J. I., Villagrá-Sobrino, S., Hernández-Leo, D. y García-Sastre, S. (2018). Supporting online collaborative design for teacher professional development. Technology, Pedagogy and Education, 27(5), 571-587. https://doi.org/10.1080/1475939X.2018.1547787
  • Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Molina, P. (2013). Collaborative education and autonomy concept in ICT for instructors in Higher Education. Academic journal and virtuality, 6(1), 53-61.
  • Mostrom, A. M. y Blumberg, P. (2012). Does learning-centered teaching promote grade improvement? Innovative Higher Education, 37(5), 397-405. https://doi.org/10.1007/s10755-012-9216-1
  • Muuro, M. E., Wagacha, W. P., Kihoro, J. y Oboko, R. (2014). Students’ perceived challenges in an online collaborative learning environment: A case of higher learning institutions in Nairobi, Kenya. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(6). https://doi.org/10.19173/irrodl.v15i6.1768
  • Peñazola, J. (2017). Incidencia del aprendizaje colaborativo en la práctica educativa. Revista de Didácticas Específicas, 16, 46-60.
  • Piezon, S. L y Ferree, W. D (2008). Perceptions of social loafing in online learning groups: A study of public university and U.S. naval war college students. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(2). https://doi.org/10.19173/irrodl.v9i2.484
  • Roberts, T. S y McInnerney, J. M (2007). Seven problems of online group learning (and their solutions). Journal of Educational Technology y Society, 10(4), 257-268.
  • Santizo, C. (2016). Condiciones institucionales del trabajo colaborativo como estrategia de cambio del sistema educativo. Perfiles Educativos, 38(153), 154-167. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57642
  • Smith, R. O. y Dirkx, J. M. (2007). Using consensus groups in online learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 113, 25-35. https://doi.org/10.1002/ace.244
  • Tejada, E., Garay, U. y Romero, A. (2017). La incidencia de la participación cooperativa en entornos virtuales en el rendimiento académico, Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, 60, 1-11. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.60.889
  • Thompson, L. y Ku, H. (2010). Degree of online collaboration and team performance: A case study, Quarterly Review of Distance Education, 11(2), 127-135.
  • Universidad Isabel I (2017), Informe Anual de Calidad de curso académico 2016/2017. Recuperado de https://www.ui1.es/sites/default/files/page/files/2017_informe_anual_calidad.pdf
  • Villalustre, L. y Del Moral, Mª. E. (2010). Innovaciones didáctico-metodológicas en el contexto virtual de Ruralnet y satisfacción de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 70-81.
  • Yadegaridehkordi, E., Shuib, L., Nilashi, M. y Asadi, S. (2019). Decision to adopt online collaborative learning tools in higher education: A case of top Malaysian universities. Education and Information Technologies, 24(1), 79-102. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9761-z
  • Zhou, X., Chen, L. y Chen, C. (2019). Collaborative learning by teaching: A pedagogy between learner-centered and learner-driven, Sustainability, 11(4). https://doi.org/10.3390/su11041174