Las terapias ecuestres como complemento al aula y apoyo escolar
-
1
Universidad de Huelva
info
ISSN: 2445-2440
Année de publication: 2023
Número: 8
Pages: 91-99
Type: Article
D'autres publications dans: Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía
Résumé
n the school context, most of the daily life of primary education students takes place, thus making school an area not exclusively academic but also of social relationships with peers, personal learning of social skills (Aranda et al., 2023). The acquisition of these academic and social skills is also possible, not only in school but also in other areas complementary to school, where they are developed, through methodologies adapted to natural contexts and supported by multidisciplinary work teams, with classroom contents, where a different educational element occupies a primary place: the horse. In assisted therapeutic activities with horses, the effect of the horse´s gait when the person is mounted, in addition to naturally providing benefits at physical levels, also provides brain stimulation at a cognitive level due to the effect of transmissions from the horse´s back, generating neutral connections in the person. Thus, in addition to help in terms of rehabilitation, the horse is used for psychoeducational work with the person, at any age, and to improve any possible deficiencies they may have at a pedagogical and social level with a program adapted to specific needs. This study presents a work carried out on the world of the horse applied to the school world with people of various ages with functional diversity, from the perspective of neuroscience, in improving creativity regarding school content.
Références bibliographiques
- Aranda Vega, E.M., Ortiz Marcos, J.M. y Tomé Fernández, M. (2023). Adaptation and validation of the social skills scale for intercultural primary school pupils. Frontiers in Education. (8). https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1213355
- Beaudry Bellefeuille I. El enfoque de la integración sensorial de la doctora Ayres. TOG (A Coruña) [revista en Internet] (2013) 10(17): 11 p
- Erns M. & de la Fuente M. (2007) Manual básico de hipoterapia.
- Madrid. Ed. La Fiebre de marzo, 50-67
- Fundación para la promoción del Deporte ecuestre. Estudio de los centros ecuestre que desarrollan actividades dirigidas a personas con discapacidad. Madrid, 2007
- Gilboa, Y. y Helmer, A. (2020). Intervención de autocuidado para la atención y las funciones ejecutivas mediante terapia ocupacional asistida por equinos en niños de 6 a 14 años diagnosticados con trastorno por déficit de atención/hiperactividad. La revista de medicina alternativa y complementaria, 26 (3), 239-246.
- Gross N., E. (2006) Equinoterapia; la rehabilitación por medio del caballo. Ed. Trillas (Madrid)
- Gross N., E (2009). Equitación y salud: montar a caballo; actividad recreativa, deportiva y terapéutica. México. Ed. Trillas.
- Herrera P, J.D. (2014). Comunicación y equinoterapia para el desarrollo humano de niños con diferentes necesidades educativas. Tesis doctoral, Universidad de San Carlos (Guatemala).
- López et al.( 2021) Beneficios de la hipoterapia para personas con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad en edad escolar. Revisión sistemática exploratoria. Federación española de asociaciones de docentes de educación física (43) 88-97
- López-Roa, L.M. & Moreno-Rodríguez, E.D. (2015). Hipoterapia como técnica de habilitación y rehabilitación. Universidad y Salud, 17(2), 272-279. Recuperado el 24 de septiembre de 2023 de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-71072015000200012&lng=en&tlng=es
- Pérez Guerrero, María Cristina, & Pérez Álvarez, Luis. (2011). Labor del profesional de enfermería en la equinoterapia como condición esencial para la atención integral al discapacitado. Revista Cubana de Enfermería, 27(4), 351-363. Recuperado en 24 de septiembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000400012&lng=es&tlng=es
- Queralt, A., Taylor, JS., Romero, JJ, Olmedo, FH y Castellote, JM (2006). Una aportación cinesiológica en actividad física asistida por animales: la interacción caballo-sujeto. Revista Europea del Movimiento Humano (15), 19
- Resines, R. (2014). ¿Cómo nos pueden ayudar los caballos a conseguir liderazgo y equilibrio? Madrid. Ed. Autor-Editor.
- Richard C. y Schwartz, M.(2022).Terapia sistema de familia interna. Madrid. Ed. Eleftheria.
- Rodríguez-Muñoz, F.J. (2011). Contribuciones de la neurociencia al entendimiento de la creatividad humana. Arte, individuo y Sociedad, 23 (2), 45-54
- Suh, M. (2023). Equinoterapia. La rehabilitación por medio del caballo. Madrid. Edit. Trillas.
- Uribe-Calderón, L. M., & Franco-Hernández, S. G. (2020). Fonoaudiología y equinoterapia: efectividad para el desarrollo de lectura y escritura en personas con discapacidad cognitiva. Revista Lasallista de investigación, 17(2), 27-40.
- Vives V, J. (2020). Efectos de un programa de intervención educativa asistida con caballos en el equilibrio y control postural de un grupo de niños con trastorno del espectro autista. Tesis doctoral de campo, Universidad Jaime I. Castellón de la Plana (Valencia).