QUGRAFOR 2. Adaptación y revalidación de un cuestionario de nivel de formación de entrenadores de rugby

  1. Guillermo López Muñiz 1
  2. Jose Carlos Jaenes Sánchez 1
  3. Marta García Tascón 1
  4. Eloy López Meneses 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2024

Issue: 53

Pages: 196-207

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The scientific literature highlights the importance of the training of sports coaches and although there are different instruments to measure it in a general and specific way, few investigations create new instruments to facilitate their completion and subsequent analysis. In this study, based on the validity and reliability of the QUGRFOR© instrument, an exploratory factorial analysis has been carried out on 256 questionnaires, for its adaptation and revalidation. The analysis of the communalities and configuration matrix reduces the instrument from eight to five factors and from 109 to 31 items that explain a substantial amount of the variance of the instrument and show that the factors are robust, adequately discriminating between them and that there is item-factor correspondence. The reliability of the instrument was measured through Cronbach's alpha index, maintaining a good value of .89 (similar to the original). Therefore, the results obtained confirm the multidimensional structure and that it is compatible for other sports of the new instrument QUGRAFOR 2.

Bibliographic References

  • Abad, M.T. (2010). La formación del entrenador en el proceso de enseñanza-aprendizaje de jóvenes futbolistas [Tesis doctoral], Universidad de Huelva, Departamento de Expresión Musical, Plástica, Corporal y sus Didácticas.
  • Abad, M.T., Giménez, F.J., Robles, J., & Castillo, E. (2013). La formación de los entrenadores de jóvenes futbolistas. Ebalonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte 9(2), 105-114.
  • Abad, M.T., Giménez, F.J., Robles, J., & Rodríguez, J.M. (2011). Perfil, experiencia y métodos de enseñanza de los entrenadores de jóvenes futbolistas en la provincia de Huelva. RETOS. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 20, 21-25.
  • Alcaraz-Muñoz, V., Roque, J.I.A., & Lucas, J.L.Y. (2022). Design and validation of games and emotions scale for children (GESC). Cuadernos de Psicología del Deporte, 22(1), 28-43. https://doi.org/10.6018/cpd.476271
  • Amaya, G. J., Urrea, P. N., Portilla, C. C. Á., Quintero, Y. A. M., & Rendón, R. D. D. (2024). Percepción de los formadores sobre la actitud de los padres en escuelas de formación deportiva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (51), 881-887. https://doi.org/10.47197/retos.v51.101118
  • Arias de Vega, E., & Olmos Gómez, M. C. (2015). Evaluación del desempeño profesional de formadores de docentes en el Salvador. Publicaciones 45, 27-52.
  • Baena-González, R., Garcia-Tascón, M., Chavarría-Ortiz, C., Macia, M. J. & Gallardo, A. M. (2021). Estudio preli-minar para el diseño y validación de un cuestionario sobre la percepción de la seguridad según el sistema antivuelco de las porterias en eventos deportivos. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(50), 583-592. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i50.1613
  • Bailey, R.P., Madigan, D.J., Cope, E., & Nicholls, A.R. (2018). The prevalence of pseudoscientific ideas and neu-romyths among sports coaches. Frontiers in psychology, 9, 641. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00641
  • Ballester, I., Fernández, R., & Parra-Camacho, D. (2021). Adaptación y validación de una escala para la evaluación del desempeño profesional del entrenador de fútbol en base a su formación permanente, nivel de TIC y autoeva-luación. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (40), 272-280. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83157
  • Bandalos, D.L., & Finney, S.J. (2018). Factor Analysis: Exploratory and Confirmatory. in , G., Hancock, R., Mueller, R.O. Reviewer’s Guide to Quantitative Methods; Eds.; Routledge: New York, NY, USA. https://doi.org/10.4324/9781315755649-8
  • Barrero, A.M., Robles, M.T.A., & Fuentes-Guerra, F.J.G. (2020). Diseño y validación de un cuestionario para estu-diar el proceso de formación de los futbolistas. e-balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 16(2), 127-138. https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.007
  • Becker, A. J. (2013). Quality coaching behaviors. en Potrack, Gilbert & Denison (Eds) Routledge handbook of sport coaching (pp.184-195). Routledge.
  • Bernabé, B., González-Rivera, M.D., & Campos-Izquierdo, A. (2018). La formación continua formal de monitores españoles de actividad física y deporte. Apunts Educación Física y Deportes, 134, 134–145. https://doi.org/10.5672/ apunts.2014-0983.es.(2018/4).134.10
  • Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa (2ª ed.). Madrid: Editorial La Muralla.
  • Borges, P.J., Ruiz, E., & Argudo-Iturriaga, F.M. (2019). Comparación de dos metodologías de enseñanza-aprendizaje en waterpolo (comparison of two teaching-learning methodologies in water polo). RETOS. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, 35, 329-334. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.66423
  • Casajús, J.J. (2020). ¿Cómo aprenden los entrenadores a enseñar rugby? El caso de los entrenadores de rugby de M14 en los clubes del Gran La Plata [Tesis Magíster en Deporte. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata]
  • Casajús, J.J., Moreno, J.M., Castagnero, H., Millán, J., Viaggi, V., & Haitayán, J. (2017). Construyendo experiencias educativas a través del desarrollo del Rugby. In XII Congreso Argentino y VII Latinoamericano de Educación Física y Ciencias.
  • Cid, L., Monteiro, D., Teixeira, D. S., Evmenenko, A., Andrade, A., Bento, T., Vitorino, A., Couto, N., & Rodrigues, F. (2022). Assessment in sport and exercise psychology: Considerations and recommendations for translation and validation of questionaires. Frontiers in Psychology, 13, 806176. Doi: https:/doi.org/10.3389/fpsyg.2022.806176
  • Consejo de Europa. (2021). Carta europea del deporte. Diciembre de 2021, de FEMP
  • Corrêa, C., Milisted, M., Both, J., Galatti, L. R., Crespo, M., & Abaide Balbinotti, C. A. (2020). Formación perma-nente y autopercepción de competencia: un estudio con entrenadores de tenis. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 18(1), e41586. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v18i1.41586
  • Coté, J., & Gilbert, W. (2009). An integrated definitio of coaching effectiveness and expertise. International Journal of Sport Coaching and Science, 4(3), 307-323. https://doi.org/10.1260/174795409789623892
  • Crespo, M. (2022). Análisis de las estrategias de innovación de federaciones deportivas internacionales y de federaciones de tenis nacionales [Doctoral dissertation] Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/thesis/10251/187328
  • Crudgington, B. (2021). Program Management. En Gould, D., & Mallett, C. Eds.). Sport coaches' handbook. (pp 97-117). Human Kinetics Publishers. USA. https://doi.org/10.5040/9781718214149.ch-012
  • Cunha, G., Mesquita, I., Moreno, M.P., Boleto, A. F., Tavares, T.M., & Silva, P.F. (2010). Autopercepción de las competencias profesionales de los entrenadores de fútbol en función de la experiencia personal y de la formación académica. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 10(1), 23-36. https://doi.org/10.6018/cpd.523681
  • Dunn, T.J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412. https://doi.org/10.1111/bjop.12046
  • Espinoza, F.E., Arenas, B. D.V., Aparicio, F., & Zúñiga, D.C. (2021). Road safety perception questionnaire (RSPQ) in Latin America: A development and validation study. International journal of environmental research and public health, 18(5), 24-33. https://doi.org/10.3390/ijerph18052433
  • Feu, S. (2006). El perfil de los entrenadores de balonmano. La formación como factor de cambio. Cáceres: Ilustre Colegio Oficial de Licenciados en Educación Física y en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de Extremadura.
  • Feu, S., Ibáñez, S.J., & Gonzalo, M. (2010). La formación inicial de los entrenadores de balonmano para la enseñanza del deporte en la edad escolar. Cultura, Ciencia y Deporte, 5(14), 109–117. https://doi.org/10.12800/ccd.v5i14.99
  • Feu, S., Ibáñez, S. J., Lorenzo, A., Jiménez, S., & Cañadas, M. (2012). El conocimiento profesional adquirido por el entrenador de balonmano: Experiencias y formación. Revista De Psicología Del Deporte, 21(1) 107-115.
  • Gallimore, R., & Tharp, R. (2004). What a coach can teach a teacher. 1975-2004: Reflextions and reanalysis of John Wooden´s teaching practices. The Sport Psychologist, 18, 119-137. https://doi.org/10.1123/tsp.18.2.119
  • García-Tascón, M., Pradas, M., Abenza-Cano, L., Conde-Pascual, E., & Gallardo, A.M. (2021). Adaptation and validation questionnaire for measuring the perceived quality by users external customer of the golf courses: Andalusia (Spain). Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 379-392. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1500
  • Gavín-Chocano, Ó., Martín-Talavera, L., Sanz-Junoy, G., & Molero, D. (2023). Emotional Intelligence and Resilience: Predictors of Life Satisfaction among Mountain Trainers. Sustainability, 15(6), 49-91. https://doi.org/10.3390/su15064991
  • Giménez, F.J. (2013). La formación del entrenador de iniciación al baloncesto en andalucía: Seminario de formación y estudio de casos. In Wanceulen (Ed.), En F.J Castejón, F.J. Giménez, F. Jiménez y López, V. (eds.). Investigaciones en formación deportiva. (pp.327-342).
  • Goldhaber, D. (2010). Licensure tests: Their use and value for increasing teacher quality. En Kennedy, M. (ed.) teacher assessment and the quest for teacher quality: A handbook (pp.133-147). San Francisco: Jossey-Bass. https://doi.org/10.1080/00131946.2011.540997
  • González, S., Palomares, J., Torres, B., Padial, R., & Cepero, M.D.M. (2020). Los profesionales de la organización y gestión deportiva en Andalucía: perfil profesional y características sociodemográficas y formativas. Asoc. Didáctica Andalucía.
  • González-Valencia, H., Isaza-Gómez, G.D., Idarraga, M.A., & Rodríguez-Villaquiran, M. (2020). Integrating the virtual platform memorise as a teaching tool for English vocabulary in foreign language students of second semester at a university. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 259-284. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.12
  • Gould, D., & Mallett, C. (2021). Sport coaches' handbook. Human Kinetics Publishers. USA. https://doi.org/10.5040/9781718214149.ch-012
  • Gutiérrez, M., Escartí, A., & Pascual, P. (2011). Relaciones entre empatía, conducta prosocial, agresividad, autoefica-cia y responsabilidad personal y social de los escolares. Psicothema, 23(1), 13-19.
  • Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2019). Multivariate Data Analysis, 8th Ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Educational.
  • Ibáñez, S.J. (1996). Análisis del proceso de formación del entrenador español de baloncesto [Tesis doctoral]. Granada: Universidad de Granada.
  • Ibáñez, S.J., Martínez-Fernández, S., González-Espinosa, S., García-Rubio, J., & Feu, S. (2019). Designing and validating a basketball learning and performance assessment instrument (BALPAI). Frontiers in psychology, 10, 1595. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01595
  • Infante, G., Rey-Baltar, A.Z., & Echeazarra, I. (2019). A new questionaire to assess procrastination in physical-sports activity: PAFD. RETOS-Nuevas Tendencias En Educación física, Deporte Y recreación, (36) 26-31. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.60515
  • Isaza, G.D., Parra, S., & Díaz, S. (2021). Panorama de la formación y enseñanza de los entrenadores de rugby en Santiago de Cali. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(280), 115-132. https://doi.org/10.46642/efd.v26i280.2514
  • Jaenes, J.C., Peñaloza, R., Méndez-Ruíz, M.P., Ponce-Carbajal, N., & Jaenes-Amarillo, P.I. (2018). Male and female grassroots football players. Yellow, red cards and incidents. What´s the diference?. Revista de Psicología del Deporte, 3, 21-22. https://doi.org/10.1016/j.ramd.2016.07.002
  • Keegan, R., Spray, C., Harwood, C., & Lavalle, D. (2010). The motivational atmosphere in youth sport; coach, parent, and peer influences on motivation in specializing sport participants. Journal of Applied Sport Psychology, 22(1), 87-105. https://doi.org/10.1080/10413200903421267
  • Kislyakov, P.A., Meyerson, I-L. S., & Egorova, P.A. (2020). Indicator of psychological stability of the individual to sociocultural threats and negative information impact. Vestnik Miniskogo Universiteta, 8(2),1-9. https://doi.org/10.26795/2307-1281-2020-8-2-11
  • Lara-Bercial, S., & Bale, J. (2021). Core coaching skills. En Gould, D., y Mallett, C. Eds.). Sport coaches' handbook. (pp 73-96). Human Kinetics Publishers. USA. https://doi.org/10.5040/9781718214149.ch-012
  • Lara-Bercial, S., North, J., Petrovic, L., Oltmanns, K., Minkhorst, J., Hämäläinen, K., & Livingstone, K. (2017). European sport coaching framework v1. Erasmus+ Programme.
  • Ledesma, R.D., Ferrando, P.J., & Tosi, J.D. (2019). The use of exploratory factor analysis in RIDEP. guidelines for authors and reviewers. Revista Iberoamericana De Diagnostico Y Evaluacion-E Avaliacao Psicologica, 3(52), 173-180. https://doi.org/ 10.26795/2307-1281-2020- 8-2-11
  • Light, R.L., & Harvey, S. (2017). Positive Pedagogy for sport coaching. Sport, Education and Society, 22(2), 271-287. Doi:10.1080/13573322.2015.1015977
  • Lledó, E., Martínez, G., & Huertas, F. (2014). Profile of a football coach for the school years in top clubs’ academies in the Valencian Community. Cultura, Ciencia y Deporte, 9(25), 57-68. https://doi.org/10.12800/ccd.v9i25.389
  • Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). Exploratory item factor analysis: A practical guide revised and updated. Anales De Psicología/Annals of Psychology, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
  • López-Aguado, M., & Gutiérrez-Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1–14. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057
  • López-Muñiz, G., Gómez, M., & Moreno, M. (2014). Rugby Sapiens, un modelo de innovación educativa para entrenadores y árbitros basado en un programa de formación TICS. In II Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa: INNOVAGOGÍA 2014 (pp.568-579). AFOE. Asociación para la Formación, el Ocio y el Empleo. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gz3t2s
  • López-Muñiz, G., Jaenes, J. C., Vázquez, E., & López-Meneses, E. (2019a). Permanent training and training needs of rugby coaches in Andalucía. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, (36), 115-120. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66815
  • López-Muñiz, G., Jaenes, J. C., & González, I. (2018a). La innovación en la enseñanza del rugby en entrenadores de la provincia de Córdoba. In IV Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa INNOVAGO-GÍA 2018: libro de actas. 20, 21 y 22 de marzo 2018 (p.302). AFOE. Asociación para la Formación, el Ocio y el Em-pleo.
  • López-Muñiz, G., López-Meneses, E., Jaenes, J. C., & Arenas-Muñiz, C. (2019b). The rugby training in coaches from Almeria. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (12), 233-244. https://doi.org/10.46661/ijeri.3815
  • López-Muñiz, G., Vázquez, E., Jaenes, J. C., & López-Meneses, E. (2018b). Docencia y formación de los entrenadores de rugby en Cádiz. Apunts Educación Física y Deportes, 34(134), 84-94. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/4).134.06
  • López-Muñiz, G., Vázquez, E., & Jaenes, J. C. (2017). Design and validation of the questionaire on the initial training degree of sports coaches: QUGRAFOR®. Educational Excellence, 3(1), 52-62.
  • Lorenzo-Seva, U., Timmerman, M. E., & Kiers, H. A. L. (2011). The hull method for selecting the number of com-mon factors. Multivariate Behavioural Research, 46(2), 340-364. https://doi.org/10.1080/00273171.2011.564527
  • Mallett, C., Rynne, E. & Trudel, P. (2021). Continuing education in coaching. En Gould, D., & Mallett, C. (Eds.). Sport coaches' handbook. (pp 239-258). Human Kinetics Publishers. USA. https://doi.org/10.5040/9781718214149.ch-012
  • Manrique, J. C., Gea, J. M., & Álvaro, M. (2016). Perfil y expectativas del técnico de deporte escolar en el municipio de segovia (españa). Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, 13(50), 367-387. https://doi.org/10.15366/rimcafd2022.86.007
  • Mercader, V., Galván-Vela, E., Ravina-Ripoll, R., & Popescu, C.R.G. (2021). A focus on ethical value under the vision of leadership, teamwork, effective communication and productivity. Journal of Risk and Financial Management, 14(11), 522. https://doi.org/10.3390/jrfm14110522
  • Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.aepc.es/ijchp/GNEIP07_es.pdf
  • Mortelmans, D., & Spooren, P. (2009). A revalidation of the SET37 questionnaire for student evaluations of teaching. Educational Studies, 35(5), 547-552. https://doi.org/10.1080/03055690902880299
  • Nater, S. & Gallimore, R. (2010). You haven´t taught until they have learned: John Wooden´s teaching principles and practices. Fitness International Technology.
  • Nunnally, J.C., & Bemstein, I.H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw Hill.
  • Nye, C.D. (2022). Reviewer resources: Confirmatory factor analysis. Organizational Research Methods, https://doi.org/10.1177/10944281221120541
  • Paixão, P., Robles, M.T.A., & Fuentes-Guerra, F.J.G. (2019). Diseño y validación de un cuestionario para estudiar la formación de entrenadores de fútbol base. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 35, 294-300. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63262
  • Pazos, A. (2017). Optimización de la preparación física en rugby a partir del análisis táctico de un equipo [Tesis de Maestría. Máster Universitario en Entrenamiento y Rendimiento Deportivo. Universidad de León].
  • Pena-Pérez, X., Portelas-Pino, I., González-Silva, J., Fuentes-García, J. P., & Martínez-Patiño, M. J. (2023). Design and validation of a questionnaire in Spanish on sports and Olympic values. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 47, 408-418. https://doi.org/10.47197/retos.v47.93726
  • Rodríguez, H., Lara, D., & Rodríguez, C. (2018). El profesor en la iniciación deportiva y la evaluación de su desempeño. Lecturas: Educación Física y Deportes, 22(237), 64-69.
  • Salluzzi, D., Casajús, J., Rosillo, A., Resca, C., Camacho, L. (2023). Estudio del perfil de los entrenadores y entrena-doras de rugby en Iberoamérica. Relato de experiencias y próximos desafíos. En Actas. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
  • Sandoval, Á. A., Villareal, M. A., & Ramos, C. A. (2022). Formación académica permanente y experiencia de los entrenadores de rendimiento y alto rendimiento en Colombia. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 46, 368-377. https://doi.org/10.47197/retos.v46.93256
  • Santos C., Silva, F., Moraes, M. G., Pestana, D., Barroso H.V. & Lopes V. C. (2022). Motivación y Percepción del Apoyo de los Padres: Un Estudio con Jóvenes Atletas de Deportes Individuales y de Equipo (Motivation and Per-ception of Parental Support: A Study with Young Athletes of Individual and Team Sports). Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 45, 671–678. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.93007
  • Sanroma-Giménez, M., Lázaro, J., Usart, M., & Gisbert-Cervera, M. (2021). Design and validation of an assessment tool form educational mobile applications used with autistic learners. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 101-121. Doi: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2021.1.574
  • Schempp, P. G., & McCullick, B. (2010). Coaches´ expertise. En Lyle & Cushion (Eds), Sport coaching: Profesionalisation and practice (pp.221-231). Routledge.
  • Stoszkowski, J., & Collins, D. (2017). Using shared online blogs to structure and support informal coach learning—part 1: a tool to promote reflection and communities of practice. Sport, Education and Society, 22(2), 247-270. Doi: 10.1080/13573322.2015.1019447
  • Trigueros, R., Alias, A., Gallardo, A.M., García-Tascón, M., & Aguilar-Parra, J.M. (2020). Validation and Adapta-tion of the Prosocial and Antisocial Behavior in Sport Scale to the Spanish context of Physical Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 477-487. https://doi.org/10.3390/ijerph17020477
  • Torregrosa, M., Cruz, J., Sousa, C., Viladrich, C., Villamarín, F., García Mas, A., & Palou, P. (2007). La influencia de padres y madres en el compromiso deportivo de futbolistas jóvenes. Revista Latinoamericana De Psicología, 39(2), 227-237. https://www.redalyc.org/pdf/805/80539202.pdf
  • Vergara, M., Garbey, A., & Fuentes, N. (2019). Estrategia de superación para el mejorar el desempeño profesional del entrenador de futbol sala. Ciencia y Actividad Física, 5(2), 94-106.
  • Vigário, P., Teixeira, A., & Mendes, F. (2020). Coach-athlete dyad: perception of psychosocial and environmental factors in the relationship: a case study. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 666-672. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74412
  • Visuata, B., & Martori, J. (2003). Análisis estadístico con SPSS para windows. Madrid: McGraw-Hill.
  • Winand, M., Vos, S., Zintz, T., & Scheerder, J. (2013). Determinants of service innovation: A typology of sports fed-erations. International Journal of Sport Management and Marketing, 13(1-2), 55-73. https://doi.org/10.1504/ijsmm.2013.055194
  • Xiang, C., Tengku, T. F., Liu, H., & Ismail, N. (2022). Exploring the multidisciplinary factors affecting Sports Talent Identification. Frontiers in Psychology, 13, 948121. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.948121
  • Yang, A., Wang, Y., Yao, L., & Hamilton, X.D. (2023). Revalidation of preservice physical education teacher’s teach-er identity scale in Chinese physical education student teachers. Front. Psychol. 13, 1061215. Doi: 10.3389/fpsyg.2022.1061215