La tradición de los Movimientos de Renovación Pedagógica en los Comunes Educativosun estudio de casos

  1. Serván-Melero, Cristina 1
  2. Beatriz Gallego Noche 1
  3. Lucía Del Moral-Espín 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
IJNE: International Journal of New Education

ISSN: 2605-1931

Year of publication: 2023

Issue: 12

Pages: 5-23

Type: Article

DOI: 10.24310/IJNE.12.2023.17419 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: IJNE: International Journal of New Education

Abstract

This article proposes articulating the relationships between the Educational Commons (EC) proposal and the assumptions of the Movements for Pedagogical Renewal (MRP). The EC, a pedagogical proposal based on theoretical-practical approaches to the commons (Ostrom, 1990; Laval & Dardot, 2015), aspire to disarticulate the power relations that occur in institutionalised educational acts, understanding educational practice as a common good produced, reproduced and governed communally on the principles of equality, democracy, freedom and active, creative participation. For their part, the MRPs, which have their origin in the educational change produced during the Spanish political transition and in the early years of democracy, suppose the organisation and implementation of community mobilisation actions around the principles of critical pedagogy and democratic commitment (Rogero, 2010). Our research, framed within the European Smooth project, is based on a case study of a set of workshops that put the EC philosophy into practice. Specifically, this paper identifies possible dialogues and synergies established with the MRP around three axes: governance, participation and action in the public space from artistic practices.

Bibliographic References

  • Citas Abad Molina, J., y Pérez Fernández, A. (2005). Enter-Arte: Aprender creando, crear aprendiendo. Proyecto 2004-2005: «SujetObjetoS». Pulso. Revista De educación, (28), 157–177. https://doi.org/10.58265/pulso.4937
  • Aitken, S. (2004) Placing children at the heart of globalization. In Janelle, D. et al. (eds.) WorldMinds. Geographical perspectives on 100 problems. Dordrecht: Kluwer, p. 579-583.
  • Alcántara, A. (2018). Arte urbano, espacio público y educación. Elementos para la transformación social. Quaderns d'animació i educació social, 27 http://quadernsanimacio.net/ANTERIORES/veintisiete/index_htm_files/Arte%20urbano.pdf
  • Arciniega M., Palacios M. J., Páez de la Torre S. y Figueras-Maz M. (2022). La metodología participativa audiovisual como recurso para la emergencia de espacios de resistencia. Sociedad e Infancias, 6(2), 109-122. https://doi.org/10.5209/soci.83992
  • Benkler, Y. & Nissenbaum, H. (2006). Commons-based peer production and virtue. Journal of political philosophy, 14(4).
  • Biesta, G. J. (2017). El bello riesgo de educar. Ediciones SM.
  • Bollier, D. & Helfrich, S. (2015) Patterns of Commoning, Amherst: Levellers Press.
  • Bourassa, G. N. (2017). Towards an elaboration of the pedagogical common. In A. Means, D. R. Ford, & G. Slater (Eds.), Educational commons in theory and practice (pp. 75–93). New York, NY: Palgrave Macmillan.
  • Caffentzis, G. & Federici, S. (2015). Comunes contra y más allá del capitalismo. El apantle. Revista de estudios comunitarios, 1. 51-72.
  • Cappello, G. & Sinno, M. (2023.) Media education and educational commons for youth civic engagement. A case study from the Horizon 2020 project SMOOTH. Frontiers in Sociologt. 7:1108229 doi: 10.3389/fsoc.2022.1108229
  • Chamizo-Nieto, F. J., Martín-Alonso, D., & Sánchez-Ávila, J. (2022). Estudio de caso sobre procesos participativos en una intervención artística en el espacio público a través de la educación artística. ARTSEDUCA, (31), 209 - 222. https://doi.org/10.6035/artseduca.6066
  • Contreras, J., y Arnaus, R. (2021). En los márgenes. La educación alternativa como apertura pedagógica. En La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual (pp. 109-138). Morata.
  • Collet, J. (2021). Organización horizontal y dirección compartida para la nueva escuela: bases para una escuela democrática que cuida de lo común. En La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual (pp. 225-250). Morata.
  • Díez-Gutiérrez, E. J., Horcas-López, V., Arregui-Murgiondo, X. y Simó-Gil, N. (2023). La Renovación Pedagógica Hoy: Transformación y Defensa de lo Público y el Bien Común. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(2), 31-49.
  • Di Masso, M., Rivera, M. y Ezquerra, S. (2022). Introducción en Comunes Reproductivos Comunes reproductivos. En Cercamientos y descercamientos contemporáneos en los cuidados y la agroecología Coord. por Sandra Ezquerra, Marina Di Masso, Marta G. Rivera. Ed. Catarata.
  • Esteban, S. (2016). La renovación pedagógica en España: un movimiento social más allá del didactismo. Tendencias Pedagógicas, 27, 259–284. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.012
  • Federici, S. (2020). Reencantar el mundo. El feminismo y la política de los comunes. Traficantes de sueños.
  • Gallego, J. I. y Castrillón, B. B. (2008). Pedagogía crítica y movimientos sociales: apuntes para el debate de una educación no formal crítica. Uni-pluriversidad, 8(1), 21-21.
  • Gallego-Noche, B. (2019). El buen hacer en educación. Narrativas contrahegemónicas y prácticas inclusivas. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Gallego Noche, B. y Vázquez Recio, R. (2023). Educación Infantil y Bien Común. Por una práctica educativa crítica. Morata.
  • Gurdián, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Colección IDER. PrintCenter.
  • Hardt, M. & Negri, A. (2012) Declaration. Akal.
  • Hernández-Díaz, J. M. (2019). Los Movimientos de Renovación Pedagógica (MRP) en la España de la transición educativa (1970-1985). Historia De La Educación, 37, 257–284. https://doi.org/10.14201/hedu201837257284
  • Illich, Ivan (1973). Tools for Conviviality. Calder and Bacon.
  • James, A. & James, A. L. (2004). Constructing Childhood: Theory, Policy and Social Practice. Palgrave Macmillan.
  • Korsgaard, M. T. (2019). Education and the Concept of Commons. A Pedagogical Reinterpretation. Educational Philosophy and Theory 51 (4): 445–455 https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1485564
  • Kumsa, M. K., Chambon, A., Yan, M. C., & Maiter, S. (2015). Catching the shimmers of the social: from the limits of reflexivity to methodological creativity. Qualitative Research, 15(4), 419–436. https://doi.org/10.1177/1468794114538897
  • Laval, L. y Dardot, P. (2015). Común. Ensayo sobre la revolución del siglo XXI. Barcelona, Gedisa.
  • Linebaugh, P. (2009). The Carta Magna Manifesto. Liberties and commons for all. Berkeley. University of California Press.
  • López, M. (2016). Indicadores sobre prácticas artísticas comunitarias: algunas reflexiones. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 209-234. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51693
  • Martínez Bonafé, J. (2002). ¿Qué significan hoy los Movimientos de Renovación Pedagógica? Cuadernos de Pedagogía, 311, 85-89.
  • Martínez Bonafé, J. y Rogero Anaya, J. (2021). El Entorno y la Innovación Educativa. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.004
  • Miles, M., Huberman, A. & Saldaña, J. (2019). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook. Sage.
  • Moscoso, P. (2011). Un acercamiento a los movimientos de renovación pedagógica, a partir de las rupturas epistemológicas de los nuevos movimientos sociales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(1), 255-267.
  • Nunes de Almeida, A., Delicado, A. (2019). Dilemas éticos en la investigación con niños y niñas. Infancia y Bienestar. En Galvez, L., Del Moral, L. (Coords). Infancia y Bienestar. Una apuesta política por las capacidades y los cuidados. (pp. 85-118) Deculturas.
  • Ortiz de Santos, R., Torrego, L., y Santamaría-Cárdaba, N. (2018). La Democracia en Educación y los Movimientos de Renovación Pedagógica: Evaluación de Prácticas Educativas Democráticas. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 7(1). https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.010
  • Ostrom, E. (1990) Governing the Commons. Cambridge University Press.
  • Pastor, M. I. (2001). Orígenes y evolución del concepto de educación no formal. Revista Española de Pedagogía, 59(220), 525–544. http://www.jstor.org/stable/23765896
  • Patagua, P. y Zinger, S. (2019). Caminar hacia una pedagogía emancipadora: Reflexiones recientes sobre el potencial decolonial de los espacios educativos en organizaciones sociales. Jujuy Argentina. Paulo Freire. Revista De Pedagogía Crítica, (22), 74 - 97. https://doi.org/10.25074/07195532.22.1450
  • Pechtelidis, Y. & Kioupkiolis, A. (2020) ‘Education as Commons, Children as Commoners: The Case Study of the Little Tree Community,’ Democracy and Education, 28(1).
  • Pérez Rueda, A. (2022). Las falsas alternativas. Pedagogía libertaria y nueva educación. Virus.
  • Rogero, J. (2010). Movimientos de renovación pedagógica y profesionalización docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 141-166.
  • Santamaría-Cárdaba, N., Torrego, L., & Ortiz, R. (2018). Identidad profesional docente y Movimientos de Renovación Pedagógica. Tendencias Pedagógicas, 32, 177-192. doi:10.15366/tp2018.32.013
  • Simons, H. (2009). Estudio de Casos. teoría y práctica. Morata.
  • Stake, R.E. (2010). Investigaciones con estudio de casos. Morata.
  • Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia. Morata.