Mujer yucuna. Identidad, resiliencia y emprendimiento. Siglo XX a XXI.

  1. Emilce Trujillo Yucuna 1
  2. Diana Elvira Soto Arango 1
  3. Juan Guillermo Mansilla Sepúlveda 2
  1. 1 Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia-HISULA
  2. 2 Universidad Católica de Temuco Chile-Grupo HISULA
Journal:
Americanía: revista de estudios latinoamericanos de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla

ISSN: 2174-0178

Year of publication: 2024

Issue: 20

Pages: 1-36

Type: Article

More publications in: Americanía: revista de estudios latinoamericanos de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla

Abstract

The researc h explore s the sociopolitica l history of education in the Amazon through the life of Zoila Yuc una Matapí, a Yucuna indige n ou s woma n. Zoila, noted for her resilie nc e and cultural prese rvat ion, surv i ve d oppre ssive religious contexts, rubbe r exploitatio n, and forced displac e me nt s by guerrilla s and paramilita r ie s . Using oral history methodolo gie s and ope n conversation s based on everyday experie nce s a nd autobiogra phica l account s, this study creates new scientific narrative s. Theoret ical framew orks are built f rom researc h with know le d ge a ble people , focusing on relationa l ontology , dialogue of knowle dge and epist e m ic justice. The researc h makes visible the knowle dge and leadership of indige no us wome n in the historica l a nd cultural reconst ructio n of the Amazon in the midst of conflicts, promotin g dialogue with ancestral knowl e d g e essentia l for territorial identities.

Bibliographic References

  • Araya Camilo Mongua, Camilo “La presencia capuchina en el sur de Colombia. De inestabilidades políticas a las primeras excursiones en la
  • Amazonía colombiana (1847-1893)”, Revista Tiempos Nuevos, vol. 24, no. 26, 2019, 32-43.
  • Centro Cultural Inca Garcilaso-Ministerio de Relaciones Exteriores, IWGIA, CAAP y Organización de Estados Iberoamericanos OEI. Imaginario e imágenes de la época del caucho - IWGIA - International Work Group for Indigenous Affairs. Perú: Tarea Asociación Gráfica Educativa, 2012. https://www.iwgia.org/es/recursos/publicaciones/3137-imaginario-e-imgenes-de-la-poca-del-caucho.html
  • Concordato celebrado entre la Santa Sede y la República de Colombia, 188.
  • Cuellar, I. Harris, L. C. Jasso, R., “An acculturation scale for mexican american normal and clinical populations”, Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 1980, vol. 2, 199-217. https://doi.org/10.1037/t08333-000
  • Delgado, Adriana. “Civilización e Instrucción Pública en los Territorios Nacionales: Consensos entre Liberales Radicales e Iglesia Católica del Magdalena.” Historia Caribe vol. 7, no. 21, 2012, 25–53.
  • Departamento Nacional de Estadística en Colombia DANE. Último censo de la población en Colombia año 2018. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/censo-nacional-de-poblacion-y-vivenda-2018
  • Goffman, Ervin, La presentación de la persona en la vida cotidiana, Amorrortu, Buenos Aires, 1956.
  • Gómez, Nubia Yaneth, Soto Arango, Diana Elvira, Ballesteros, Alba y Bernal Villate, Sandra, “La investigación en la educación rural colombiana. Elementos de contextos”, en Los imaginarios en la enseñanza de la independencia americana, en escuelas normales cundiboyacenses (2009-2019), Editorial UPTC, Tunja, 2022.
  • Hernández, Fernando y Sancho, Juana M., “Historias de vida y narrativa sobre la subalternidad: afrontar el desafío de lo inabordable de la relación con el otro”, Educar, 54, no. 1, 2018, 15-29. https://doi.org/10.5565/rev/educar.913
  • Jaramillo, Jaime, El pensamiento colombiano en el siglo XIX, Ministerio de Cultura, Bogotá, 1974.
  • Ley 39 de 1903, de 26 de octubre de 1903, sobre instrucción pública, Diario Oficial no. 11, 931, 30 de octubre de 1903.
  • Mansilla, Juan y Rivera, Catalina, “Militarización de la escuela chilena a principios del siglo XX. El modelo alemán bávaro en tierras Mapuches”, RBPAE Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 25, no. 3, 2019, 864-876. https://doi.org/10.21573/vol35n32019.97567
  • Misiones de Colombia, Junta Arquidiocesana Nacional, Informes sobre las Misiones del Caquetá, Putumayo, Goajira, editado por la Junta
  • Arquidiocesana Nacional de las Misiones de Colombia, 1.a ed., Imprenta Nacional, Bogotá, 1917.
  • Mongua Calderón, Camilo, “La presencia capuchina en el sur de Colombia: de inestabilidades políticas a las primeras excursiones en la Amazonía colombiana (1847-1893)”, Revista Institucional Tiempos Nuevos, 24, no. 26, 2019, 32-43. http://dx.doi.org/10.15658/rev.inst.tiempnuevos19.12242603
  • Naranjo Patiño, Diego Eduardo y Soto Arango Diana Elvira, “El método de la historia de vida en educación. Diálogo de saberes y construcción colectiva del conocimiento”, en Revista Voces de la Educación, 3, no. 6, 2018, 142 –154. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/126
  • Pino Espejo, María José del, Sánchez Tovar, Ligia, Soto Arango, Diana Elvira y Villalba Karina, “Addressing Gender-based Violence in Peru: Citizenship and Critical Issues. The Women's Emergency Center (CEM) technicians’ point of view”, RHELA Revista Historia de la Educación Latinoamericana, no. 37, vol. 24, 2021, pp.233-258.
  • Radio Nacional de Colombia. El informe Orinoquía sobre el Instituto Lingüístico de Verano. 6 de julio del 2023. https://www.radionacional.co/cultura/historia-colombiana/instituto-linguistico-de-verano-en-colombia-informe-orinoquia
  • Rangel Suárez, Alfredo, Borrero Mansilla, Armando y Ramírez, William, Conflictividad territorial en Colombia, ESAP, Bogotá, 2004.
  • Rivera, José, La Vorágine, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante, 2020. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0989351
  • Sapoznikow, Isaac, A bordo del diario, CreateSpace Independent Publishing Platform, Scotts Valley, California 2014.
  • Soto Arango, Diana Elvira, Naranjo Patiño, Diego y Mansilla Sepúlveda, Guillermo, “Instrucción popular, misiones católicas y territorios escolares en Colombia. 1870-1907”, Revista Opciones, 35, no. 89-2, 2019, 277-313. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/27492
  • Soto, Diana Elvira, Avoro, María Teresa, Ruiz, Adiela y Medina, Antonio, “Formación de docentes en Guinea Ecuatorial. Historias de vida de maestras en prospectiva al 2020”, RHELA Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20, no. 27, 2016, 67-94. https://doi.org/10.19053/01227238.5509
  • Van der Hammer, María Clara, El manejo del mundo. Naturaleza y sociedad entre los yucuna de la Amazonia colombiana, 2.a ed., Tropenbos Colombia, Bogotá, 1992.
  • Zárate, C, “La Frontera Amazónica de Colombia, Brasil y Perú después del conflicto de 1932”, Revista Textos y Debates, vol. 2, no. 22, 2012, 47-69. https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v2i22.1604