Experiencia de Innovación Universitaria con nubes de palabras

  1. López Meneses, Eloy
  2. Jaén Martínez, Alicia
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2012

Issue: 11

Pages: 59-66

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

The aim of this article is to show the results of a Cloud Innovation experience, carried out during the academic course of 2009 2010 at the Pablo de Olavide University of Seville. This experience took place in several practical sessions, as part of a subject titled �Tecnología de la Información y la Comunicación y Educación Social�. Such subject is included in the program of both, the�Social Education Degree� and the �Social Education and Social Work Double Degree�. In order to develop this work, it has been used the 2.0 word clouds resource, concretely, an application called Wordle. This tool is related to the 2.0 technology and its main objective is the tag clouds design in a dynamic and easy way, based on the concepts previously introduced. The sample used was achieved due to the collaboration of a group of 100 students, and developed under the Educational, Researcher and Social Constructivist paradigm (integrating perspective). The experience has been focussed on the acquisition of a few social and media skills, as for instance: the stimulation of the student�s dynamic role in his own knowledge construction process; how to create virtual learning environments; to promote the cognitive, thoughtful and creative scaffolding in the web and to know how to use different tools concerning 2.0 technology in his own knowledge construction.

Bibliographic References

  • - Aguaded, J. I.; López Meneses, E. (2009): La blogosfera educativa: nuevos espacios universitarios de innovación y formación del profesorado en el contexto europeo. Re vista electrónica Interuniversitaria de formación del profesorado.REIFOP, 12 (3), 165 172. Disponible en: http://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/digital/138/1263. Consultado el 20-04-2012.
  • - Aguaded, J. I.; Guzmán M.D. yPavón, I. (2010): Convergencia europea y TIC, una alianza necesaria. Congreso Internacional Virtual de Educación (CIVE 2010).Universitat de les Illes Balears Disponible en: http://www.steiformacio.com/cive/ .Consultado el 18-04-2012.
  • - Aguaded, J. I.; López Meneses, E Y Alonso, L. (2010a): Formación del profesorado y software social. Teacher training and social software. Revista Estudios sobre educación. 18, 97-114.
  • - Aguaded, J. I.;LópezMeneses, E Y Alonso, L. (2010b):Innovating with Blogs in University Courses: a Qualitative Study. The New Educational Review, 22 (3 4), 103-115. Disponible en: http://www.educationalrev.us.edu.pl/volume22.htm. Consultado el 04-03-2012.
  • - Area, M (2009):Siglo XXI ¿Sociedad de la información o Sociedad de la formación? Disponible en: http://ordenadoresenelaula.blogspot.com/2009/12/siglo xxi sociedad de la información o.html.Consultado el 20-02-2012.
  • - Bardín, L. (1986): Análisis de Contenido. Madrid: Akal.
  • - Blees, I Y Rittberger, M. (2009):Web 2.0 Learning Environment: Concept, Implementation, Evaluation, eLearning Papers, 15. Disponible en: http://www.elearningeuropa.info/files/media/media19743.pdf. Consultado el 23-04-2012.
  • - Cabero, J.; López Meneses, E. y Llorente, M.C. (2009): La docencia universitaria y las tecnologías web 2.0 renovación e innovación en el Espacio Europeo. Sevilla: Mergablum.
  • - Cabero, J.y Marín, V. (2011): La experiencia de los campus virtuales compartidos universitarios. En Cabero, J, Aguaded, J. I.; López Meneses y otros.: Experiencias innovadoras hispano colombianas con Tecnologías de la Información y la Comunicación. Sevilla: Mergablum. 49-63.
  • - Cañal, P.; Ballesteros, C. Y López Meneses, E. (2000): Internet y educación ambiental: una relación controvertida. Investigación en la Escuela, 41, 89-101.
  • - Domínguez, G.;Torres, M. L. y López Meneses, E. (2010):Aprendizaje con wikis. Usos didácticos y casos prácticos.Sevilla: MAD.
  • - Domínguez, G; López, E; Amador, L Y Esteban, M. (Coords.) (2010): Experiencias universitarias innovadoras en Educación Social. Sevilla: Mergablum.
  • - Esteve, F. (2009): Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. Cuestiones Universitarias, 5, 1-10.
  • - Fainholc, B. (2010): La formación científico tecnológica digital en educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 7, nº 2. Disponible en: http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2 fainholc/v7n2 fainholc. Consultado el 20-01-2012.
  • - Fumero, A Y Roca, G. (2007):Web 2.0.Fundación Orange España. Disponible en: http://www.fundacionorange.es/areas/25_publicaciones/WEB_DEF_COMPLETO.pdf. Consultado el 15-03-2012.
  • - Long, P. (2006):El Informe Horizon, Stanford, California, EE.UU.: Consorcio de Nuevos Medios y EDUCAUSE Learning Initiative.
  • - López Méndez, M. (2009): Alfabetización Web 2.0. Actas del Congreso Internacional Virtual de Educación (CIVE 2009).Universitat de les Illes Balears.
  • - López Meneses, E. (2009): Guía didáctica para la formación e innovación docente con blogs en el marco europeo. Sevilla: Edición digital @tres.
  • - López Meneses, E. (2010):Guía didáctica para la formación del profesorado y la innovación tecnológica en el espacio europeo de educación superior. Sevilla: Edición digital @tres.
  • - López Meneses, E. y Ballesteros, R. (2010): Innovación educativa con nativos digitales universitarios. En Roig Vila, R. y Fiorucci, M. (Eds). Claves para la investigación en inno vación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Strumenti di ricerca per I`nnovazione e la qualità in ambito educativo. Le Tecnologíedell`Informazione e dellaComunicazione e I`Interculturalitànelascuola. Alcoy &Universitàdegli Studi Roma Tre, 235-246.
  • - Miranda, M. J.; Guerra, L.;Fabbri, M. Y López Meneses, E. (Coords.) (2010): Experiencias universitarias de innovación docente hispano italianas en el espacio europeo deeducación superior. Sevilla: Mergablum.
  • - Oblinger, D. Y Oblinger, J. (Ed.). (2005):Educating the Net Generation. Boulder, CO: Educause.
  • - Paechter, M. Y Otros. (2010): Students' Expectations of, and Experiences in E Learning: their Relation to Learning Achievements and Course Satisfaction. Computers y Education. 54, 222-229.
  • - Pérez García, F. (2010): Alfabetización digital del profesorado: herramientas educativas interactivas. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 16. Disponible en: http://www.pangea.org/dim/revista16.Consultado el 07-02-2012.
  • - Prensky, M. (2004): The emerging online life of the digital natives: what they do differently because of technology, and how they do it. Disponible en: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky The_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native 03.pdf. Consultado el 10-02-2012.
  • - Pulichino, J. (2006):Orientaciones futuras en materia de e LearningResearchReport (No.2), Santa Rosa, California, EE.UU.: TheeLearningGuild.
  • - Reig, D. (2009): Educación libre en la nube. Disponible en: http://www.dreig.eu/caparazon/2009/06/22/educacion libre en la nube/. Consultado el 08-03-2012.
  • - Roig Vila, R (2008): De la investigación al conocimiento: reflexiones en torno a la innovación para la mejora del conocimiento educativo actual. En Roig Vila, R. (Dir.). Investigación e innovación en el conocimiento educativo actual. Alcoy: Marfil.
  • - Ruiz, F. J. (2009): “Web 2.0. Un nuevo entorno de aprendizaje en la Red”. Didáctica, Innovación y Multimedia, 5, 13. Disponible en: http://www.pangea.org/dim/revistaDIM13/Articulos/ pacoruiz.pdf.Consultado el 10-03-2012.
  • - Saeed, N. Y Yang, Y. (2008): Incorporating blogs, social bookmarks, and podcasts into unit teaching. Proceedings of the tenth conference on Australasian computing education. Wollongong, NSW: Australia. Disponible en: http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1379249.1379260. Consultado el 12-04-2012.
  • - Saeed, N.; Yang, Y. y Sinnappan, S. (2009): Las tecnologías web emergentes en la educación superior: un caso de incorporación de Blogs, Podcasts y Marcadores sociales en un curso de programación basado en web de los estudiantes de Estilos de Aprendizaje y Tecnología de Preferencias. Tecnología para la Educación y Sociedad, 12 (4), 98-109. EducationalTechnology y Society ,12 (4), 98–109.
  • - Sáez, C. G. (2010): Consideraciones en la implementación de aprendizaje colaborativo en el aula con apoyo de tecnología de la información y la comunicación. Revista Intersecciones educativas, 2, 43-52.
  • - Scopeo (2009): Formación Web 2.0. Monográfico SCOPEO, 1. Disponible en: http://scopeo.usal.es. Consultado el 14-04-2012.
  • - Shneiderman, B. (2008):Science 2.0. Science, 319, 5868, 1349 1350.
  • - Siau, K.; Nah, F. y Teng, L. (2002): Aceptable política de uso de Internet. Communications of the ACM, 45 (1), 75-79.
  • - Soto, J. (2010):TIC y profesionalización continua de docentes, los grandes horizontes del fortalecimiento educativo. Ponencia presentada en el CIVE 2010. Congreso Internacional Virtual de Educación. Disponible en: http://www.steiformacio.com/cive/. Consultado el 25-03-2012.
  • - Torrent, J. (2009): Conocimiento, redes y actividad económica: un análisis de los efectos de red en la economía del conocimiento. UOC Papers, 8. Disponible en: http://www.uoc.edu/uocpapers/8/dt/esp/torrent.pdf. Consultado el 14-04-2012.
  • - Valverde, J. y López Meneses, E. (2002): Hacia una sociedad en red: recursos telemáticos para la Educación Especial. En E. López Meneses, C. Ballesteros, J. Valverde, y otros, Retos de la alfabetización tecnológica en un mundo en Red. Mérida: Junta de Extremadura. Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología.