Los mapas conceptuales interactivos como recursos didácticos en el ámbito universitario

  1. Cabero Almenara, Julio
  2. Ballesteros Regaña, Cristóbal
  3. López Meneses, Eloy
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2015

Issue Title: TIC en educación

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 51-76

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2015.V26.43815 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

In this research we describe the experiences of two andalusian universities (University of Seville and Pablo de Olavide) in order to experience and to explore the possibilities that interactive concept maps offer as teaching resources implemented through Edublog. Among the most important contributions, it should be noted how the design and dissemination of concept maps (with the help of social software applications: Mindomo and Blogger) has facilitated the active participation of university students in building their own and new knowledge by selecting, structuring and interpreting the main features of the two conceptual domains worked at each university: the possibilities and limitations of ICT and the areas of intervention of the educator and social worker.

Bibliographic References

  • AGUADED, I.; LÓPEZ MENESES, E. Y ALONSO, L. (2010). Innovating with Blogs in University Courses: a Qualitative Study. The New Educational Review, 22 (3-4), 103-115.
  • AGUADED, J.I.; LÓPEZ MENESES, E. Y JAÉN, A. (2013). Portafolios electrónicos universitarios para una nueva metodología de enseñanza superior. Desarrollo de un material educativo multimedia (MEM). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10 (1), 7-28.
  • BLOOD, R. (2000). Weblogs: A History and Perspective. Rebecca Blood. Recuperado de http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html, 12/12/2013.
  • BOGDAN, R. Y BIKLEN, S.K. (1992). Investigación cualitativa de la educación. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • CABERO, J. Y MARÍN, V. (2011). La experiencia de los campus virtuales compartidos universitarios. En Cabero, J.; Aguaded, J.I. y López Meneses, E. Experiencias innovadoras hispano-colombianas con Tecnologías de la Información y la Comunicación (pp. 49-63). Sevilla: Mergablum.
  • CABERO, J.; LÓPEZ, E. Y BALLESTEROS, C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6 (2), 1-11.
  • CARIDE, J. A. (2003). Las identidades de la Educación Social. Cuadernos de Pedagogía, 321, 48-51.
  • CASTAÑEDA, L. Y ADELL, J. (coords.) (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema en la red. Elche: Marfil.
  • CASTAÑO, F. ET AL. (2008). Prácticas educativas en entornos web 2.0. Madrid: Síntesis.
  • ESTRADA, V. Y FEBLES, P. (2000). Mapas conceptuales para la enseñanza de Nuevas Tecnologías. XVI Simposio Sociedad Mexicana de Computación en Educación. Monterrey, México.
  • FARMER, B.; YUE, A. Y BROOKS, C. (2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24 (2), 123-136.
  • GONZÁLEZ, F.M. Y NOVAK, J.D. (1996). Aprendizaje significativo. Técnicas y aplicaciones (2ª edición). Madrid: Ediciones Pedagógicas.
  • GUENTHER, K. (2005). Socializing your web site with wikis, twikis and blogs. Online, 29 (6), 51-53.
  • HORTON, P. ET AL. (1993). An investigation of the effectiveness of concept mapping as an instructional tool. Science Education, 77 (1), 95-111.
  • HUFFAKER, D. (2005). The educated blogger: Using weblogs to promote literacy in the classroom. AACE Journal, 13 (2), 91-98.
  • JANG, S.J. (2010). The impact on incorporating collaborative concept mapping withcoteaching techniques in elementary science classes. Schol Science andMathematics, 110 (2), 86-97.
  • KARABACAK, A. (2012). Care plans using concept maps and their effects on the critical thinking dispositions of nursing students. International Journal of Nursing Practice, 18, 233-239.
  • KEPPENSA, J. Y HAYB, D. (2008). Concept map assessment for teaching computer programming. Computer Science Education, 18, 31-42.
  • KINCHIN, I.M. (2000). Using concept maps to reveal understanding: A two-tieranalysis. School Science Review, 81 (296), 6-41.
  • KINCHIN, I.M.; STREATFIELD, D. Y HAY, D. (2010). Using concept mapping to enhance the research interview. International Institute for Qualitative Methodology, 9 (1), 52-68.
  • LLORENTE, M.C. (2009). Formación semipresencial basada en la Red (Blended Learning). Diseño de acciones para el aprendizaje. Sevilla: Eduforma.
  • LÓPEZ MENESES, E. Y BALLESTEROS, C. (2008). Caminando hacia el software social: una experiencia universitaria con blogs. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 32, 67-82.
  • LÓPEZ MENESES, E. Y LLORENTE, M.C. (2010). Incorporación de nuevas estrategias de enseñanza en la Universidad: blogs en Didáctica General. Revista Educatio Siglo XXI, 28 (1), 191-208.
  • LÓPEZ MENESES, E.; DOMÍNGUEZ, G.; ÁLVAREZ, F.J. Y JAÉN, A. (2011). Experiencia didáctica con estudiantes de postgrado sobre los roles del educador en la Sociedad del Conocimiento y la Comunicación con tecnologías 2.0. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC), 10 (1), 49-58.
  • LUCIAN, P.; SCHALK, R. Y SCHRUIJER, S. (2010). The Use of Cognitive Mapping in Eliciting and Evaluating Group Cognitions. Journal of Applied Social Psychology, 40 (5), 1258-1291.
  • MADRID, D. Y MAYORGA, M.J. (2010). ¿Didáctica General en y para Educación Social? Puntos de encuentros desde la perspectiva del alumnado. Revista Educatio Siglo XXI, 28 (2), 245-260.
  • MARTÍNEZ, G.; SUERO, M.I. Y PARDO, P.J. (2013). The Effectiveness of Concept Maps in Teaching Physics Concepts Applied to Engineering Education: Experimental Comparison of the Amount of Learning Achieved With and Without Concept Maps. Journal of Science Education and Technology, 22, 204-214.
  • MCAULEY, A.; STEWART, B.; SIEMENS, G. Y CORMIER, D. (2010). The MOOC Model for digital practice. Recuperado de http://www.elearnspace.org/Articles/MOOC_Final.pdf, 04/12/2013.
  • MÉNDEZ, P.J. (2012). Mundos Cambiantes: La Tecnología y la Educación 3.0. Revista Complutense de Educación, 23 (1), 11-22.
  • MÉNDEZ, C. (2013). Diseño e implementación de cursos abiertos masivos en línea (MOOC): expectativas y consideraciones prácticas. RED. Revista de Educación a Distancia, 39, 1-19.
  • MILES, M.B. Y HUBERMAN, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • MUÑOZ, J.M. (2010). Los mapas mentales como técnica para integrar y potenciar el aprendizaje holístico en la formación inicial de maestros/as. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Córdoba, Córdoba.
  • NOVAK, J.D. (1998). Learning, creating and using knowledge. Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 6 (3), 21-30.
  • NOVAK, J. (2000). The Theory Underlying Concept Maps and How To Construct Them. Recuperado de http://www.stanford.edu/dept/SUSE/projects/ireport/articles/concept_maps/The%20Theory%20Underlying%20Concept%20Maps.pdf, 03/12/2013.
  • NOVAK, J.D. y CAÑAS, A.J. (2008). The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them. Technical Report IHMC CmapTools 2006-01, Rev 01-2008. Florida Institute for Human and Machine Cognition.
  • NOVAK, J.D. y GOWIN, D. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
  • O’DONNELL, M. (2006). Blogging as pedagogic practice: Artefact and ecology. Asia Pacific Media Educator, 17, 5-19.
  • ONTORIA, A.; BALLESTEROS, A.; CUEVAS, G.; GIRALDO, L.; GÓMEZ, J.P.; MARTIN, I. y MOLINA, A. (1992). Mapas conceptuales: una técnica para aprender. Madrid: Narcea.
  • ORTEGA, J. (2005). Pedagogía Social y Pedagogía Escolar: la Educación Social en la Escuela. Revista de Educación, 336, 111-127.
  • PARCERISA, A. (2008). Educación Social en y con la institución escolar. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 15-27.
  • PUDELKO, B. et al. (2012). Mapping as a learning strategy in health professions education: a critical analysis. Medical Education, 46 (12), 1215-1225.
  • PULICHINO, J. (2006). Future directions in e-Learning research report. Santa Rosa, CA, USA: The eLearning Guild.
  • Ruiz-Primo, M. y Shavelson, R. (1996). Problems and issues in the use of concept maps in science assessment. Journal of Research in Science Teaching, 33 (6), 569-600.
  • SAEED, N.; YANG, Y. y SINNAPPAN, S. (2009). Las tecnologías web emergentes en la Educación Superior. Educational Technology y Society, 12 (4), 98-109.
  • SALINAS, J.; DE BENITO, B. y DARDER, A. (2011). Los mapas conceptuales como organizadores del proceso de enseñanza-aprendizaje: los itinerarios de aprendizaje. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3(1), 63-74.
  • SHANG, S.; LI, E.Y.; WU, Y.L. Y HOU, O. (2011). Understanding web 2.0 service models: a knowledge-creating perspective. Information & Management, 48, 178-184.
  • SLAVIN, R. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Argentina: Aique.
  • TÚÑEZ, M. y SIXTO, J. (2012). Las redes sociales como entorno docente: análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 77-92.
  • TZENG, J. (2009). Designs of concept maps and their impacts on readers' performance in memory and reasoning while reading. Journal of Research in Reading, 33(2), 128-147.
  • VALDÉS, M.A.; MENÉNDEZ, L.M. y VALDÉS, V.G. (2006). Los mapas conceptuales: un recurso para el aprendizaje apoyado en tecnologías. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 28, 89-97.
  • VÁZQUEZ, E. (2013). El Videoartículo: nuevo formato de divulgación en revistas científicas y su integración en Moocs. Comunicar, versión preprint. DOI: 10.3916/C41-2013-08.
  • VÁZQUEZ, E.; MÉNDEZ, J.M.; ROMÁN, P. y LÓPEZ MENESES, E. (2013). Diseño y desarrollo del modelo pedagógico de la plataforma educativa “Quantum University Project”. Revista Campus Virtuales, 2 (1), 54-63.
  • YEN, J. y LEE, Ch. (2011). The effects of image-based concept mapping on the learning outcomes and cognitive processes of mobile learners. British Journal of Educational Technology, 43(2), 307-320.
  • ZABALZA, M.A. (2004). Enseñanza. En Salvador, F.; Rodríguez, J.L. y Bolívar, A. (Dirs.). Diccionario enciclopédico de la didáctica I (pp. 536-567). Málaga: Aljibe.