Experiencias didácticas con mapas conceptuales interactivos digitales en dos universidades andaluzas

  1. Domínguez Fernández, Guillermo
  2. Ballesteros Regaña, Cristóbal
  3. López Meneses, Eloy
Revue:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Année de publication: 2013

Número: 27

Type: Article

D'autres publications dans: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Résumé

This experience describes the stage of learning, performance and different conclusions developed innovative college experiences, during the academic year 2010-11, in order to experience and learn about the educational possibilities offered by interactive concept maps as teaching resources deployed through edublog. Among the main results and conclusions derived from our work we highlight the usefulness, ease of use and suitability of the edublog as educational tools to encourage and increase the participation and active and autonomous involvement of students in collaborative construction of their own and new knowledge.

Références bibliographiques

  • Aguaded, J. I., López Meneses, E. & Alonso, L. (2010). Formación del profesorado y software social. Teacher training and social software. Revista Estudios sobre educación, 18, 97-114.
  • Barberá, E., Gewerc, A. & Rodríguez, J. L. (abril, 2009). Portafolios electrónicos y educación superior en España. Revista de Educación a Distancia, año IX, número monográfico VIII. Recuperado el 22 de mayo de 2013 desde http://www.um.es/ead/red/M8
  • Bogdan, R. & Biklen, S. K. (1992). Investigación cualitativa de la educación. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Blood, R. (2000). Weblogs: A History and Perspective. Rebecca Blood. Recuperado el 25 de mayo de 2013 desde http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html
  • Cabero, J., López, E. & Ballesteros, C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6, 2. Recuperado el 19 de mayo de 2013 desde http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v6n2_cabero_etal/v6n2_caberoS
  • Cañas, A., Ford, K. & Coffey, J. (2000). Herramientas para construir y compartir modelos de conocimiento basados en mapas conceptuales. Revista de Informática Educativa, 13 (2), 145-158.
  • Caride, J. A. (2003). Las identidades de la Educación Social. Cuadernos de Pedagogía, 321, 48-51.
  • De Benito, B., Darder, A. & Salinas, J. (2012). Los itinerarios de aprendizaje mediante mapas conceptuales como recurso para la representación del conocimiento. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39. Recuperado el 24 de mayo de 2013 desde http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec39/itinerarios_aprendizaje_mapas_conceptuales_represent acion_conocimiento.html
  • Farmer, B., Yue, A. & Brooks, C. (2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24, 2, 123-136. Recuperado el 21 de mayo de 2013 desde http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/farmer.html
  • González, F. M. & Novak, J. D. (1996). Aprendizaje significativo. Técnicas y aplicaciones (2ª edición). Madrid: Ediciones Pedagógicas.
  • Guenther, K. (2005). Socializing your web site with wikis, twikis and blogs. Online, 29, 6, 51-53. Recuperado el 23 de mayo de 2013 desde http://www.infotoday.com/online/nov05/index.shtml
  • Huffaker, D. (2005). The educated blogger: Using weblogs to promote literacy in the classroom. AACE Journal, 13, 2, 91-98.
  • Llorente, M. C. (2009). Formación semipresencial basada en la Red (Blended Learning). Diseño de acciones para el aprendizaje. Sevilla: Eduforma.
  • López Meneses, E. & Ballesteros, C. (2008). Caminando hacia el software social: una experiencia universitaria con blogs. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 32, 67-82. Recuperado el 7 de mayo de 2013 desde http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n32/5.html
  • López Meneses, E. & Llorente, M. C. (2010). Incorporación de nuevas estrategias de enseñanza en la Universidad: blogs en Didáctica General. Revista Educatio Siglo XXI, 28 (1), 191-208. Recuperado el 8 de mayo de 2013 desde http://revistas.um.es/educatio/article/view/109781/104471
  • López Meneses, E., Domínguez, G., Álvarez, F. J. & Jaén, A. (2011). Experiencia didáctica con estudiantes de postgrado sobre los roles del educador en la Sociedad del Conocimiento y la Comunicación con tecnologías 2.0. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC), 10 (1), 49-58. Recuperado el 23 de mayo de 2013 desde http://campusvirtual.unex.es/revistas/index.php?journal=relatec&page=index
  • Madrid, D. & Mayorga, M. J. (2010). ¿Didáctica General en y para Educación Social? Puntos de encuentros desde la perspectiva del alumnado. Revista Educatio Siglo XXI, 28 (2), 245-260. Recuperado el 22 de mayo de 2013 desde http://revistas.um.es/educatio/article/view/112051/106371
  • Miles, M. B. & Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • Novak, J. (2000). The Theory Underlying Concept Maps and How To Construct Them. Recuperado el 22 de mayo de 2013 desde http://www.stanford.edu/dept/SUSE/projects/ireport/articles/concept_maps/The%20Theory%20Und erlying%20Concept%20Maps.pdf
  • Novak, J. D. & Gowin, D. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
  • Novak, J. D. (1998). Learning, creating and using knowledge. Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Journal of e-Learning and Knowledge Society, Vol. 6, 3, 21-30.
  • O’Donnell, M. (2006). Blogging as pedagogic practice: Artefact and ecology. Asia Pacific Media Educator, 17, 5-19.
  • Ontoria, A., Ballesteros, A., Cuevas, G., Giraldo, L., Gómez, J. P., Martin, I., Molina, A. (1992). Mapas conceptuales: una técnica para aprender. Madrid: Narcea.
  • Ortega, J. (2005). Pedagogía Social y Pedagogía Escolar: la Educación Social en la Escuela. Revista de Educación, 336, 111-127.
  • Parcerisa, A. (2008). Educación Social en y con la institución escolar. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 15-27.
  • Pulichino, J. (2006). Future directions in e-Learning research report. Santa Rosa, CA, USA: The eLearning Guild.
  • Saeed, N., Yang, Y. & Sinnappan, S. (2009). Las tecnologías web emergentes en la Educación Superior. Educational Technology y Society, 12 (4), 98-109.
  • Salinas, J., de Benito, B. & Darder, A. (2011). Los mapas conceptuales como organizadores del proceso de enseñanza-aprendizaje: los itinerarios de aprendizaje. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3 (1), 63-74. Recuperado el 22 de mayo de 2013 desde http://www.uib.es/ant/infsobre/estructura/instituts/ICE/revista_IN/pags/volumenes/vol3_num1/revi sta/salinasyotros.pdf
  • Sevillano, M. L. (2009). Posibilidades formativas mediante nuevos escenarios virtuales. Revista Educatio Siglo XXI, 27 (2), 147-165. Recuperado el 12 de mayo de 2013 desde http://revistas.um.es/educatio/article/view/90971/87751
  • Valdés, M. A., Menéndez, L. M. & Valdés, V. G. (2006). Los mapas conceptuales: un recurso para el aprendizaje apoyado en tecnologías. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 28, 89-97.