Posibilidades formativas de la tecnología aumentada. Un estudio diacrónico en escenarios universitarios

  1. Cabero Almenara, Julio 1
  2. Vázquez-Cano, Esteban 2
  3. López Meneses, Eloy 3
  4. Jaén Martínez, Alicia 3
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  3. 3 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2020

Volume: 31

Issue: 2

Pages: 141-152

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.61934 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

This article presents a diachronic study circumscribed to two degrees taught at the Pablo de Olavide University in Seville. This didactic experience is developed with 236 students who study subjects of "Information and Communication Technology". The activity was implemented through a seminar on Emerging Technologies to analyze various applications of Augmented Reality in educational settings and their educational possibilities, besides stimulating students’ proactive attitudes and a didactic and competent use of these technologies. The research has been implemented through a qualitative methodology with the design of a category map by using the Atlas-Ti program. The results show that the students of both degrees consider that the Augmented Reality is an easy-to-use emerging technology, stimulates motivating formative scenarios and favours collaborative work. However, it also states that it requires a high economic cost, can increase the digital divide and requires specialized training of teachers.

Bibliographic References

  • Akçayir, M., Akçayir, G., Pektas, H. M. y Ocak, M. A. (2016). Augmented reality in science laboratories: The effects of augmented reality on university students’ laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human Behavior, 57, 334-342. doi:10.1016/ j.chb.2015.12.054
  • Álvarez-Marín, A., Castillo-Vergara, M., Pizarro-Guerrero, J. y Espinoza-Vera, E. (2017). Realidad Aumentada como Apoyo a la Formación de Ingenieros Industriales. Formación Universitaria, 10(2), 31-42. doi: 10.4067/S0718-50062017000200005
  • Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S. y Kinshuk, J. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology y Society, 17(4), 133-149.
  • Barroso, J. y Gallego-Pérez, O. M. (2017). Producción de recursos de aprendizaje apoyados en Realidad Aumentada por parte de estudiantes de magisterio. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TICRevista de Educación Mediática y TIC (Edmetic), 6(1), 23-38.
  • Barroso, J., Cabero, J. y Moreno-Fernández, A. M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. International journal of technology and educational innovation, 2(2), 77-83. doi: http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1955
  • Billinghurst, M. y Dünser, A. (2012). Augmented reality in the classroom. Computer, 45(7), 56-63.
  • Bogdan, R. y Biklen, S. K. (1992). Investigación cualitativa de la educación. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Cabero, J. y Barroso, J. (2015). Realidad Aumentada: Posibilidades Educativas. En J. Ruiz, J. Sánchez y E. Sánchez (Eds.). Innovaciones con tecnologías emergentes (pp.1-15) Málaga: Universidad de Málaga.
  • Cabero, J. y Barroso, J. (2016). Posibilidades educativas de la realidad aumentada. New Approaches in Educational Research, 5(1), 46-52.
  • Cabero, J. y García, F. (Coords.) (2016). Realidad aumentada. Tecnología para la formación, Síntesis: Madrid.
  • Cabero, J., De la Honras, I. y Sánchez, J. M. (Coords.) (2018). La Realidad aumentada como herramienta educativa. Aplicación a la Educación Infantil, Primaria, Secundaria y Bachillerato. Madrid: Pirámide.
  • Cabero, J., García, F. y Barroso, J. (2016). La producción de objetos de aprendizaje en Realidad Aumentada: la experiencia del SAV de la Universidad de Sevilla. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 6, 110-123.
  • Cabero, J., Leiva, J., Moreno, N., Barroso, J. y López-Meneses, E. (2016). Realidad aumentada y educación. Innovación en contextos formativos. Barcelona: Octaedro.
  • Cabero, J., Llorente, M. C. y Gutiérrez-Castillo, J. J. (2017). Evaluación por y desde los usuarios: objetos de aprendizaje con Realidad aumentada. RED. Revista de Educación a Distancia, 53, 1-17.
  • Cabero, J., Vázquez-Cano, E. y López-Meneses, E. (2018). Uso de la Realidad Aumentada como recurso didáctico en la enseñanza universitaria. Formación universitaria, 11(1), 25-34.
  • Cabero, J., y García, F. (2015). Conceptos previos. En F. García y J. Cabero (Ed.), Realidad aumentada. Tecnología para la formación (pp.13-20). Madrid: Síntesis.
  • Chiang, T.‐H.‐C., Yang, S.‐J.‐H. y Hwang, G.‐J. (2014). An Augmented Reality‐based Mobile Learning System to Improve Students’ Learning Achievements and Motivations in Natural Science Inquiry Activities. Educational Technology y Society, 17(4), 352-365.
  • Chin-Ming, C. y Yen Nung, T. (2011). Interactive augmented reality system for enhancing library instruction in elementary schools. Computers y Education, 59, 638-652.
  • Chiu, J. L., DeJaegher, C. J. y Chao, J. (2015). The effects of augmented virtual science laboratories on middle school-students’ understanding of gas properties. Computers & Education, 85, 59-73.
  • Cózar, R., De Moya, M., Hernández, J., y Hernández, J. (2015). Tecnologías emergentes para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Una experiencia con el uso de Realidad Aumentada en la formación inicial de maestros, Digital Education Review, 27, 138-153.
  • De la Horra, G. (2017). Realidad Aumentada: Una revolución educativa. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 9-22.
  • Dunleavy, M., Dede, C. y Mitchell, R. (2009). Affordances and limitations of immersive participatory augmented reality simulations for teaching and learning. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 7-22. doi:10.1007/s10956- 008-9119-1.
  • Durall, E., Gros, B., Maina, M., Johnson, L. y Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. Austin, Texas: The New Media Consortium
  • ElSayed, N. A., Zayed, H. H. y Sharawy, M. I. (2011). ARSC: augmented reality student card. Computers y Education, 56, 1045-1061.
  • Fernández-Robles, B. (2018). La utilización de objetos de aprendizaje de realidad aumentada en la enseñanza universitaria de educación primaria International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 9, 90-104.
  • Fombona Cadavieco, J. y Vázquez-Cano, E. (2017). Posibilidades de utilización de la Geolocalización y Realidad Aumentada en el ámbito educativo. Educación XX1, 20(2), 319-342. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.19046
  • Fombona, J., Pascual, M. A. y Madeira, M.F. (2012). Realidad Aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 197-210.
  • González-Mariño, J. C. (2006). B-Learning utilizando software libre, una alternativa viable en Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 17(1), 121-133.
  • Johnson, L., Adams, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A. y Ludgate, H. (2013). Techology Outlook for Australian Tertiary Education 2013-2018: An NMC Horizon Project Regional Analysis. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Kim, K., Hwang, J. y Zo, H. (2016). Understanding users’ continuance intention toward smartphone augmented reality applications. Information Development, 32(2), 161-174
  • Leiva, J. J. y Moreno, N. (2015). Tecnologías de geolocalización y realidad aumentada en contextos educativos: experiencias y herramientas didácticas. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM), 31. Recuperado de: http://dim.pangea.org/revista31.htm
  • Lin, T., Been-Lirn, H., Li, N., Wang, H. y Tsai, Ch. (2013). An investigation of learners' collaborative knowledge construction performances and behavior patterns in an augmented reality simulation system. Computers & Education, 68, 314-321
  • López Meneses, E., Vázquez-Cano, E. y Fernández-Márquez, E. (2014). Análisis de la percepción de los alumnos sobre las áreas de intervención del futuro educador y trabajador social a través de una didáctica digital con mapas conceptuales multimedia. RED. Revista de Educación a Distancia, 41, 1-17.
  • Marín-Díaz, V. y Muñoz, V. P. (2018). Trabajar el cuerpo humano con realidad aumentada en educación infantil. Tecnología, Ciencia y Educación, 9, 148-158.
  • Marshall, C. y Rossman, G. B. (1995). Designing Qualitative Research. Thousand Oaks, CA, Sage.
  • Maxwell, J. A. (1998). Designing a Qualitative Study. En L. Bickman D. J. y Rog (Eds.), Handbook of Applied Social Research Method (pp. 69-100), Thousand Oaks, CA, Sage.
  • Méndez, P. J. (2012). Mundos Cambiantes: La Tecnología y la Educación 3.0. Revista Complutense de Educación, 23(1), 11-22.
  • Miles, M. B. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • Monje, C. A. (2011). Metodología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa. Guía Didáctica. Nieva: Universidad Surcolombiana. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Programa de Comunicación Social y Periodismo.
  • Moreno-Martínez, N. y Leiva-Olivencia, J.J. (2017). Experiencias formativas de uso didáctico de la realidad aumentada con alumnado del grado de educación primaria en la universidad de Málaga, Revista de Educación Mediática y TIC (Edmetic), 6(1), 81-104.
  • Neven, A. Hala, M. H. y Mohamed, I. (2011). ARSC: Augmented reality student card an augmented reality solution for the educational field. Computers y Education, 56, 1045-1061. doi: 10.1016/j.compedu.2010.10.019.
  • Patton, M.Q. (1987). Depth Interviewing. En M.Q. Patton, How to Use Qualita tive Methods in evaluation (pp. 108- 143). London: Sage Publications.
  • Pei, E. L. y Ming, T. (2013). Using augmented-reality-based mobile learning material in EFL English composition: An exploratory case study. British Journal Educational Technology, 4(1), 1-4. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01302.x
  • Pool-Cibrian, W. J. y Martínez-Guerrero, J. I. (2013). Autoeficacia y uso de estrategias para el aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 21-37.
  • Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 187-203.
  • Shaw, E. (1999). A guide to the Qualitative Research Process: Evidence from a Small Firm Study. Qualitative Market Research: An International Journal, 2(2), 59-70.
  • Stoecker, R. (1991). Evaluating and Rethinking The Case Study. The Sociological Review, 39 (1), 88-112.
  • Tecnológico de Monterrey. (2015). Reporte EduTrends. Radar de Innovación Educativa 2015, Tecnológico de Monterrey, Monterrey, México.
  • Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., y Sánchez-Serrano, J. L. (2015). Analysis of social worker and educator's areas of intervention through multimedia concept maps and online discussion forums in Higher Education. Electronic Journal of e-Learning, 13(5), 333-346.
  • Vázquez-Cano, E., Martín-Monje, E. y Castrillo, M.ªD. (2016). Analysis of PLE´s implementation under OER design as a productive teaching-learning strategy in Higher Education. A case-study at Universidad Nacional de Educación a Distancia. Digital Education Review, 29, 62-85.
  • Wojciechowski, R. y Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570-585. doi: 10.1016/j.compedu.2013.02.014
  • Wu, H-S., Wen, S. y Yi, H. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49.
  • Yin, R.K. (1989). Case Study Research: design and Methods, Applied social research Methods Series. Newbury Park CA: Sage
  • Zimmerman, B. J. (2011). Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and Performance. En Schunk, D. H. y Zimmerman, B. J. (Eds.), Handbook of Self-Regulation of learning and Performance (pp.49-64). Routledge Taylor & Francis Group: New York and London
  • Zimmerman, B. J. y Schunk, D. (2011). Self-regulated learning and performance: an introduction and an overview. En B. J. Zimmerman y D. Schunk (Eds.). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. Routledge: UK.