Análisis bibliométrico del impacto de la investigación educativa en diversidad funcional y competencia digitalWeb of Science y Scopus

  1. Ángel Delgado Vázquez 1
  2. Esteban Vázquez-Cano 2
  3. María R. Belando Montoro 3
  4. Eloy López Meneses 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide (Sevilla)
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia – España
  3. 3 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: Educación inclusiva y TIC

Volum: 48

Número: 2

Pàgines: 147-156

Tipus: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.48.2.2019.147-156 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Aula abierta

Resum

This bibliometric study aims to know the degree of interest of the international academic community on the interaction between functional diversity mediated by technology and digital competence in the historical series (1982-2019). For this purpose, an analysis of the scientific literature is conducted in the two main indexes of citations used globally to measure the research output: Web of Science and Scopus. 263 works on the subject have been identified in both databases. The results of the bibliometric analysis indicated that productivity has increased considerably since 2006. The main medium of dissemination, in addition to scientific journals, are the thematic collections of books and the publications of the conference proceedings. Among the countries with the highest production are: United States, Spain and Great Britain. Finally, the analysis of the thematic relational nodes shows that there are three main trends: (1) the interaction of technology with people with functional diversity. (2) The relationship of technology with communication in people with functional diversity and (3) the relationship between e-inclusion and digital competence

Referències bibliogràfiques

  • Aguaded, I., Vázquez-Cano, E., & López Meneses, E. (2016). El impacto bibliométrico del movimiento MOOC en la Comunidad Científica Española. Educación XX1, 19(2), 77-104. doi: 10.5944/educXX1.19.2
  • Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. London: Routledge.
  • Akpan, J. P., & Lawrence, A. (2013). Overview of Assistive Technology Possibilities for Teachers to Enhance Academic Outcomes of All Students. Universal Journal of Educational Research, 1(2), 113-118. doi: 10.13189/ujer.2013.010211
  • Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. (JRC Technical Notes (JRC 67075)). Luxembourg: European Commission (JRC-IPTS).
  • Alcivar, G. A., Bravo, S. D., & Villafuerte, J. (2016). Estimulacion del remanente visual de niños de baja visión, con un programa informático y su efecto en el rendimiento académico. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 48, 115-133. doi: http:// dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.08
  • Alper, M., & Goggin, G. (2017). Digital technology and rights in the lives of children with disabilities. New Media y Society. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/ full/10.1177/1461444816686323
  • Altinay, A., & Altinay, Z. (2015). Examination on ICT integration into Special Education Schools for Developing Countries. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(3), 70-72.
  • Ariza, T., & Quevedo-Blasco, R. (2013). Análisis bibliométrico de la Revista de Investigación Educativa (20002012). Revista de Investigación Educativa, 31(1), 31-52.
  • Ariza, T., Granados, M.R., Ramiro, M.T., & Gómez-García, A. (2011). Una década de la Revista Española de Orientación y Psicopedagogía: un análisis bibliométrico de su evolución. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22, 38-57.
  • Augusto Fernández, M. E. (2016). Uso de la tablet: estudio de caso en un centro educativo de escolarización preferente de alumnos con discapacidad motórica y auditiva. In EDUNOVATIC 2016-I Congreso Virtual internacional de Educación, Innovación y TIC.: Del 14 al 16 de diciembre de 2016. Libro de actas (pp. 664667). REDINE. Red de Investigación e Innovación Educativa.
  • Bawden, D. (2001). Information and digital literacies: a review of concepts. Journal of Documentation, 57(2), 218-259. https://doi. org/10.1108/EUM0000000007083
  • Bawden, D. (2007). Origins and concepts of digital literacy. In C. Lankshear & M. Knobel (Eds.), Digital literacies: Concepts, policies and practices. Bern, Seitzerland: Peter Lang.
  • Cabero, J., Batanero, J.M. y Córdoba, M. (2016). Conocimiento de las TIC aplicadas a las personas con discapacidades. Construcción de un instrumento de diagnóstico. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 157-176. doi: 10.11144/Javeriana.m8-17.ctap.
  • Cabero, J., Córdoba, M., & Fernández Batanero, J. M. (2007). Las TIC para la igualdad. Sevilla: Eduforma.
  • Cabero, J., Córdoba, M., & Fernández, J.M. (2007). Las TIC para la igualdad. Nuevas tecnologías y atención a la diversidad. Sevilla: Eduforma.
  • Chavarro, D., Ràfols, I., & Tang, P. (2018). To what extent is inclusion in the Web of Science an indicator of journal ‘quality’? Research Evaluation, 27(2), 106-118. https://doi.org/10.1093/reseval/rvy001
  • Cruz, R. & Rebolledo, T. (2016). Herramientas tecnológicas y colaboración con terapias alternativas: El profesional de la educación social ante el envejecimiento y la discapacidad intelectual. En Rosabel Roig (Coord.) Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 304311). Barcelona: Octaedro.
  • Dermody, K., & Majekodunmi, N. (2011). Online databases and the research experience for university students with print disabilities. Library Hi Tech, 29(1), 149-160, https://doi. org/10.1108/07378831111116976
  • Fernández Batanero, J. M. (2008). Educación especial. Una aproximación a la investigación en el contexto español. Revista Mexicana de investigación Educativa, 13(38), 945-968.
  • Fernández Batanero, J. M. (2012). Capacidades y competencias docentes para la inclusión del alumnado en la educación superior. Revista de la Educación Superior, XLI2(162), 9-14.
  • Fernández Batanero, J. M. (2015). Family dynamics and cochlear implant: a case study. Infancia y aprendizaje, 38(1), 1-18.
  • Fernández Batanero, J. M. (2017). TIC y diversidad funcional. Hacia la calidad y equidad. En López-Meneses, E.; Cobos Sanchiz, D.; Martín Padilla, A. H.; Molina-García, L. & Jaén Martínez, A. (Eds.). INNOVAGOGÍA 2016. III Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Libro de Actas. 28, 29 y 30 de noviembre de 2016. AFOE Formacion: Sevilla.
  • Fernández Batanero, J. M., López Meneses, E., Vázquez-Cano, E., & Moreno Martinez, N. (2018). Diversidad funcional y tecnologías de la información y la comunicación. Barcelona: Octaedro.
  • Ghaleb, A. (2014). Assistive technology in special education and the universal design for learning. TOJET: the Turkish online Journal of Educational Technology, 13(2), 18-23.
  • Gómez-García, A., Ramiro, M. T., Ariza, T., & Granados, M. R. (2012). Estudio bibliométrico de Educación XX1. Educación XX1, 15, 17-41.
  • Granados, M.R., Ariza, T., Gómez-García, A., & Ramiro, M.T. (2011). Estudio bibliométrico de Aula Abierta. Aula Abierta, 39, 97-11.
  • Gutiérrez P., & Martorell, A. (2010). Las personas con discapacidad intelectual ante las TIC. Comunicar, 36, 173-180.
  • Hollier, S. (2017). Technology, education and access: A ‘fair go’ for peoplewith disabilities. 14th International Web for All Conference, W4A.
  • Lindsay, G., Dockrell, J., & Strand, S. (2008). Longitudinal patterns of behaviour problems in children with specific speech and language difficulties: Child and contextual factors. The British journal of educational psychology, 77, 811-28. doi: 10.1348/000709906X171127.
  • López Meneses, E., Vázquez-Cano, E., & Sarasola J.L. (2015). Estudio Bibliométrico Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación (2000-2013). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 65-85.
  • Marín, V. (2013). Desarrollando la competencia digital desde la educación inclusiva. Mataró: Da Vinci
  • Mengual-Andrés, S., Vázquez-Cano, E., & López Meneses, E. (2017). La productividad científica sobre MOOC: aproximación bibliométrica 2012-2016 a través de Scopus. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 39-58. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.1.16662
  • Mongeon, P., & Paul-Hus, A. (2016). The journal coverage of Web of Science and Scopus: a comparative analysis. Scientometrics, 106(1), 213-228. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1765-5
  • Ortíz-Jiménez, L., López-Meneses, E., Figueredo, V., & Martín-Padilla, A. H. (2018). Diversidad e inclusión educativa: Respuestas innovadoras con apoyo en las TIC. Barcelona: Octaedro.
  • Pegalajar, M. C., & Colmenero, M. J. (2014). Estudio piloto sobre el uso de las redes sociales en jóvenes con discapacidad intelectual. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-14.
  • Putnam, C., Dahman, M., Rose, E., Cheng, J., & Bradford, G., 2016. Best practices for teaching accessibility in university classrooms: cultivating awareness, understanding, and appreciation for diverse users. ACM Transactions on Accessible Computing (TACCESS), 8(4), Article No. 13, http://dx.doi. org/10.1145/2831424.
  • Sabatini, J. P., O’Reilly, T., Halderman, L. K., & Bruce, K. (2014). Integrating scenario-based and component reading skill measures to understand the reading behavior of struggling readers. Learning Disabilities Research & Practice, 29(1), 36-43. http://dx.doi.org/10.1111/ldrp.12028
  • Salmerón, L., Gómez, M., & Fajardo, I. (2016). How Students with Intellectual Disabilities Evaluate Recommendations from Internet Forums. Reading and Writing, 29, 1653-1675.
  • Seamus, H. (1993) Reviewing the literature on integration. European Journal of Special Needs Education, 8(3), 194-200. doi: 10.1080/0885625930080302
  • Shih, CT., Shih, CH., & Luo, CH. (2011). Development of a computer assistive input device thougt a commercial numerical keyboard by position coding technology for people with disabilities. Discapacidad y Rehabilitación: AT, 6(2), 115-122.
  • Troncoso, A. B., Martínez, M. E., & Raposo, M. (2013). La inclusión del alumno con discapacidad intelectual a partir del uso de blogs: una experiencia educativa innovadora. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 7(2), 195-211.
  • UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la educación en la educación. Paris: ONESCO.
  • Van Leeuwen, T. N., Moed, H. F., Tijssen, R. J. W., Visser, M. S., & Van Raan, A. F. J. (2001). Language biases in the coverage of the Science Citation Index and its consequencesfor international comparisons of national research performance. Scientometrics, 51(1), 335-346. https://doi.org/10.1023/A:1010549719484
  • Vázquez-Cano, E., Belando Montoro, M.ª R., & Bernal Bravo, C. (2017). Estudio bibliométrico y de impacto de la Revista Complutense de Educación (2005-2015). Revista Complutense de Educación, 28(4), 1227-1250. doi: http://dx.doi.org/10.5209/ RCED.51672
  • Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., & Cobos Sánchiz, D. (2015). Estudio Bibliométrico de Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado (1997-2013). Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado, 18(3), 191-212.
  • Xavier, A. J., d’Orsi, E., de Oliveira, C. M., Orrell, M., Demakakos, P., Biddulph, J. P., & Marmot, M.G. (2014). English Longitudinal Study of Aging: Can Internet/E-mail Use Reduce Cognitive Decline? J. Gerontol. Ser., 69, 1117-1121.
  • Zych, I., & Quevedo-Blasco, R. (2011). A decade of the International Journal of Clinical and Health Psychology (2001-2010). International Journal of Clinical and Health Psychology, 11, 549561.