Experiencia didáctica con estudiantes de postgrado sobre los roles del educador en la Sociedad del Conocimiento y la Comunicación con tecnologías 2.0

  1. López Meneses, Eloy
  2. Domínguez Fernández, Guillermo
  3. Álvarez Bonilla, Francisco Javier
  4. Jaén Martínez, Alicia
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2011

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 49-58

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

This article describes a university innovation experience about the new educator's roles in the Knowledge and Communication Society through social software, that has been developed through different practical sessions according to the training module called: «Technology as an educational resource», belonging to the Compulsory Secondary Education and Baccalaureate's Teacher's Master, Vocational Training and Language Teaching, taught at the University Pablo de Olavide Sevilla (Spain). Its objectives are: to get to know and use different applications related to the social software as a teaching resource for their training as educators, encourage the socio-cognitive scaffolding, facilitate the collective reflection in network and research the educator's roles in today's society. Through a methodology qualitative-descriptive, the research concludes that the preference order of the roles of the educator is as follows: guidance, innovation (the ability to create and introduce new changes to improve educational practices), transmission of information, planning, management and, finally, the role of evaluator and research and educational practice.

Bibliographic References

  • Aguaded,   J.   I.,   Guzmán,  M.  D.   y   Pavón,   I.   (2010).   Convergencia   europea   y   TIC,   una   alianza   necesaria.   Congreso  Internacional   Virtual   de   Educación   (CIVE   2010).   Universitat   de   les   Illes   Balears,   8­-18   de  marzo   (virtual).   En  http://www.steiformacio.com/cive [Consultado en marzo de 2011].
  • Aguaded, J. I., Guzmán, M. D. y Tirado, R. (2010). Estudio sobre el uso e integración de Plataformas de Teleformación en  universidades  andaluzas.  Congreso  Virtual  DIM­AULATIC.  Universitat  Autònoma de Barcelona,  18­-19  de marzo  (virtual). En  http://dimglobal.ning.com [Consultado en marzo de 2011].
  • Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid: Akal. Bausela,  E.   (2004).  Una  herramienta  al   servicio  de  perfeccionamiento docente:  NUD*IST VIVO.  Revista  de   Informática   Educativa y Medios Audiovisuales, 1 (3), 21­-27. 
  • Bausela, E. (2005). NUD*IST: VIVO Programa informático para el análisis de datos en investigaciones cualitativas. Pixel­Bit.   Revista   de   Medios   y   Educación,   25,   53­-59.   En    http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n25/n25art/ art2505.htm [Consultado en marzo de 2011].
  • Benito, A y Cruz, A. (2007).  Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid:  Narcea.
  • Bogdan, R. y Biklen, SK (1992). Investigación cualitativa de la educación (2º ed.) Needham Heights, MA: Allyn anda Bacon.
  • Cabero, J y Córdoba, M. (2010). El profesor con capacidad medial para desarrollar competencias tecnológicas en todos los  alumnos. En VV. AA.  Capacidades Docentes para Atender la Diversidad. (pp. 31­-45). Sevilla: Mad Eduforma. 
  • Carbonell,   J.   (2001).  El  profesorado y la innovación educativa.  En P. Cañal  de León (Coord.).  La Innovación Educativa.  Madrid: Ediciones AKAL, 11­-26.
  • Del Moral, M. E. (2004). Redes como soporte a la docencia. Tutoría on line y aplicaciones telemáticas. En Rodríguez, R.;  Hernández, J. y Fernández, S. (Coord.).  Docencia Universitaria. Orientaciones para la formación del profesorado.   (pp. 191­-214). Oviedo: Documentos ICE. ICE Universidad de Oviedo. 
  • Egan,   T.M   y   Akdere,  M.   (2005).   Clarifying   distance   education   roles   and   competencies:   Exploring   similarities   and  differences between professional and student­practitioner perspectives. American Journal of Distance Education, 19 (2),  87-103.
  • Esteve, F. (2009). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. Cuestiones Universitarias, 5, 59­-68.
  • Farmer, J. (2006). Blogging to basics: How blogs are bringing online education back from the brink. In A. Bruns y J. Jacobs   (Eds.). Uses of blogs. New York: Peter Lang, 91­-103. 
  • Gil, J. y Perera, V. (2001). Análisis informatizado de datos cualitativos. Sevilla: Kronos.
  • Long, P. (2006). The Horizon Report. Stanford, CA, USA: New Media Consortium and EDUCAUSE Learning Initiative. 
  • Mayor, C. (1998). La evaluación como estrategia de mejora. Evaluación de Programas, Centros y Profesores. Sevilla: Kronos.
  • Miles, M. B. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • O'Donnell, M. (2006). Blogging as pedagogic practice: Artefact and ecology. Asia Pacific Media Educator, 17, 5­-19. 
  • Orellana, D. M. (2007). Incorporación de las Tecnologías de la Información y Comunicación en la Formación Inicial del Profesorado. Estudio de Caso UPNFM, Honduras. Universidad de Salamanca. Tesis doctoral inédita.
  • Peña, I, Córcoles, C y Casado, C. (2006). El profesor 2.0: docencia e investigación desde la Red. Revista sobre la Sociedad  del Conocimiento. UOC Papers, 3, 1­-9. En http://www.uoc.edu/uocpapers [Consultado en marzo de 2011].
  • Prensky, M. (2004). The emerging online life of the digital natives: what they do differently because of technology, and how they do it.   Work   in   progress.  En  http://www.marcprensky.com/writing/Prensky­The_Emerging_Online_Life_of_the_ Digital_Native­03.pdf [Consultado en marzo de 2011].
  • Pulichino, J. (2006). Orientaciones futuras en materia de e­Learning. Santa Rosa, California, EE.UU.: El eLearning Guild.
  • Revuelta, F. I. y Sánchez, Mª C. (2003). Programas de análisis cualitativo para la investigación en espacios virtuales de  formación.  Teoría   de   la   Educación:   Educación   y   Cultura   en   la   Sociedad   de   la   Información,   4.   En  http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/n4_art_revue.pdf [Consultado en marzo de 2011].
  • Richards, L y Richards, T.  (1991). The Transformation of Qualitative Method:  Computational Paradigms and Research  Processes. En Nigel G. Fielding y Raymond M. Lee (Eds.). Using Computers in Qualitative Research (pp.38­-53). London:  Sage.
  • Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en educación superior. Madrid: Narcea.
  • Saeed, N., Yang, Y. y Sinnappan, S. (2009). Emerging Web Technologies in Higher Education.  Educational Technology &  Society, 12 (4), 98-109. 
  • SCOPEO (2009). Formación Web 2.0. Monográfico SCOPEO, 1.  En: http://scopeo.usal.es [Consultado en marzo de 2011].
  • Tascón, C (2003). Entornos Virtuales de Formación: Nuevos roles y competencias En la enseñanza universitaria. En ÁREA,  M Y CASTRO, J.J. (Coords). Actas de la I Jornadas Canarias sobre  las tecnologías de la información y la comunicación en la   docencia   universitaria.   Edullab.   Universidad   de   La   laguna,   Las   Palmas   de   Gran   Canarias,   48-­56.   En  http://www.edulab.ull.es/jornadas/actas/documentos/actas_completas.pdf  [Consultado en marzo de 2011].
  • Varvel,  V.E.   (2007).  Master  online   teacher   competencies.  Online   Journal   of  Distance  Learning Administration,   10   (1).  En  http://www.westga.edu/~distance/ojdla/spring101/varvel101.htm [Consultado en marzo de 2011].
  • VV.AA.   (2011).  The   Top   100   Tools   for   Learning   2011   List.   Centre   for   Learning   y   Performance   Technologies.   (C4PLT).   En  http://www.c4lpt.co.uk/recommended/2011.html  [Consultado en marzo de 2011].
  • Welsh,   E.   (2002).   Dealing   with   data:   Using   NVivo   in   the   qualitative   data   analysis   process»  Forum   Qualitative   Sozialforschung, 3 (2). En http://www.qualitative­research.net/fqs­texte/2­02/2­02welsh­e.htm [Consultado en marzo  de 2011].
  • Zabalza, M. A. (2007). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.