Eduwikis: nuevos entornos colaborativos para la profesionalización docente

  1. López Meneses, Eloy
  2. Domínguez Fernández, Guillermo
  3. Cobos Sanchiz, David
  4. Álvarez Bonilla, Francisco Javier
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2011

Issue: 20

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

This paper is the result of a Seminar on new teaching methodologies and 2.0 resources application focused on training into digital skills in the European Space for Higher Education, addressed to the Area of Didactics and School Organization of the University Pablo de Olavide that took place during november 2010. Platform PbWorks (http//proyecto4000.pbworks.com), to create eduwikis destined to management and cooperative construction of knowledge, methodologies and didactic experiences 2.0 related to Didactics and Information and Communications Technology. As a conclusion, it has been stated that wikis are means of expression and knowledged management and ease the construction of educational communities for discussion and cooperation. Also, the PbWorks platform is a good resource for professional development, allows a tracking of the teaching work, is useful as a storage of resources for teaching, is flexible, friendly, free, intuitive and easy to use.

Bibliographic References

  • BAGGETUN, R. (2006). Prácticas emergentes en la Web y nuevas oportunidades educativas. Revista Telos. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, 67. http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=5&rev=67. htm [consulta: 24/01/2011].
  • BARTON, M. (2004). Embrace the wiki way! http://www.mattbarton.net/tikiwiki/tikiread_article.php?articleId=4 [consulta: 12/01/2011].
  • BERNAL, C. (2005). Los sistemas de gestión de contenidos –blogs, wiki, etc.- como recursos educativos y su integración curricular. Revista comunicación y pedagogía, 206, 8-13.
  • CABERO, J. VALVERDE. J. y LÓPEZ MENESES, E. (2009). Instrumento didáctico para la valoración de los cursos universitarios en red. En ROIG, R. (Dir.). Investigar desde un contexto educativo innovador. (pp. 53-71). Alicante: Marfil.
  • DE BENITO, B. y SALINAS, J. (2008). Los entornos tecnológicos en la universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 32, 83-100.
  • DEL MORAL, M. (2007). Una herramienta emergente de la Web 2.0: la wiki. Reflexión sobre sus usos educativos. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 9, 73-82.
  • DOMÍNGUEZ, G. y LLORENTE, M. C. (2009). La educación social y la web 2.0. Nuevos espacios de innovación e interacción social en el espacio europeo de Educación Superior. Revista Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 105-114. http://www.sav.us.es/pixelbit/actual/9.pdf
  • EBERSBACH, A.; GLASER, M.; HEIGL, R. Y DUECK, G. (2006). Wiki: Web Collaboration. New York: Springer-Verlag.
  • FOUNTAIN, R. (2005). Wiki Pedagogy. Profetic. Dossiers technopédagogiques. http://www.profetic.org/dossiers/rubrique.php3?id_rubrique=110 [consulta: 12/01/2011].
  • GARCÍA ARETIO, L (2006). Wiki en contextos educativos. Boletín Electrónico de Noticias de Educación a Distancia (BENED) http://www.uned.es/catedraunesco-ead/editorial/p7-4-2006.pdf
  • GODWIN-JONES, B (2003). Blogs and Wikis: Environments for on-line collaboration. Language, Learning and Technology, 7(2), 12-16. http://llt.msu.edu/vol7num2/emerging/default.html [consulta: 10/01/2011].
  • GONZÁLEZ, A et al (2006). Uso de wikis para la realización de trabajos colaborativos en el aula. Departamento de Economía Aplicada: Universidad de Málaga: España. http://www.uv.es/asepuma/XIV/comunica/118.pdf [consulta: 12/01/2011].
  • JUBANY, J. (2009). Guía práctica para participar activamente en una red social y educativa digital. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 5, 13. http://www.pangea.org/dim/revistaDIM13/Articulos/jordijubany.doc
  • LAMB, B. (2004). Wide Open spaces: wikis, ready or not. Revista Educause. 39 (5), 36-48. http://www.educause.edu/pub/er/erm04/erm0452.asp?bhcp=1
  • LAVE, J. WENGER, E. y PEA, R. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation (Learning in Doing: Social, Cognitive & Computational Perspectives). Cambridge: Cambridge University Press.
  • LEÓN, C. et al (2008). La enseñanza virtual en la Universidad de Sevilla. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 32, 7-20.
  • LEUF, B. y CUNNIGHAM, W. (2001). The wiki way. New Jersey: Addison-Wesley Longman.
  • LÓPEZ MENESES, E. y BALLESTEROS, R. (2006). Otras formas de participar en la red. En GALET, C. y LÓPEZ MENESES, E. Educación Social Preventiva y Teleformación (pp. 113-163). Sevilla: Edición Digital @ Tres.
  • MARQUÉS, P. (2007). La Web 2.0 y sus aplicaciones didácticas. http://peremarques.pangea.org/web20.htm [consulta: 16/01/2011].
  • PALACIO, G y CASTAÑO, C. (2006). Sistemas wikis para la enseñanza. En CABERO, J y ROMÁN, P. E-Actividades. Un referente básico para la formación en Internet (pp. 169-182). Sevilla: Ediciones Mad.
  • PALOMO, R. (2008). Uso de los wikis en educación. En PALOMO, R, RUIZ, J y RODRÍGUEZ, J. S. (2009). Enseñanza con TIC en el siglo XXI. La escuela 2.0. (pp. 45-53). Sevilla: Mad/ Eduforma.
  • PEÑA, I, CÓRCOLES, C y CASADO, C. (2006). El profesor 2.0: docencia e investigación desde la Red. Revista sobre la Sociedad del Conocimiento. Uocpapers, 3. http://www.uoc.edu/uocpapers/3/dt/esp/pena_corcoles_casado.pdf [consulta: 16/01/2011].
  • RAIBLE, M. (2002). What´s Is Wiki. http://raibledesigns.com/wiki/Wiki.jsp?page=WhatIsWiki [consulta: 10/1/2011].
  • RICHARDSON, W. (2006). Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms. California: Corwin Press.
  • SCHONS, C; COUTO, F y MOLOSSI, S. (2007). O uso de wikis na gestão do conhecimento em organizações. Biblios. Revista de Bibliotecología de la Información, 8. http://www.mendeley.com/research/o-uso-wikis-na-gesto-conhecimento-em-organizaes/
  • SOANES, C. (2005). Blikis, phlogs, and moblogging. Oxford: Oxford University Press. http://www.askoxford.com/worldofwords/bubblingunder/archive/bubbling_03/?view=uk [consulta: 14/01/2011].
  • TELLO, J. y AGUADED, J. I. (2009). Desarrollo profesional docente ante los nuevos retos de las tecnologías de la información y la comunicación en los centros educativos. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 34, 31-47. http://www.sav.us.es/pixelbit/actual/3.pdf
  • THOMPSON, J. (2007). “Is Education 1.0 Ready for Web 2.0 Students?" Innovate, 3 (4). http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=393 [consulta: 14/01/2011].
  • WARSCHAUER, M. (2010). New Tools for Teaching Writing. Language, Learning and Technology, 14(1) 3-8. http://llt.msu.edu/vol14num1/default.html [consulta: 11/01/2011].