Percepción de los estudiantes de posgrado en gerontología sobre el envejecimiento

  1. Eloy López Meneses 1
  2. José Luis Sarasola Sánchez-Serrano 1
  3. Alicia Jaén Martínez 1
  4. José Gómez Galán 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad Metropolitana
    info

    Universidad Metropolitana

    San Juan, Puerto Rico

    ROR https://ror.org/037gty358

Aldizkaria:
Revista de humanidades

ISSN: 1130-5029 2340-8995

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 36

Orrialdeak: 155-180

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/RDH.36.2019.20594 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de humanidades

Laburpena

Abstract: Nowadays, for the first time in history, most people can expect to live beyond 60 years. In low and middle income countries, this is largely due to the significant reduction of mortality in the early stages of life, especially during childhood and birth, and from infectious diseases. In high-income countries, the sustained increase in life expectancy today is owing to the decline of mortality among the elderly. In this regard, the number of inhabitants in Latin America will be rising by mid-2016 to 625 million people; six million more than there would be estimated by mid-2015. According to the latest population projections of the United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean, 680 million people by 2025 and 779 million in 2050 will be reached. And in the European Union, a population increase of 5 per cent is expected: from 507 million by 2013, until 526 million by 2050, achieving the maximum.In line with this new global approach, a diachronic study with graduate students attending theOfficial Master’s Degree in Gerontology, Direction and Management of Gerontology Centres at Pablo de Olavide University, during 2012-2013 to 2015-2016 academic years, was realized. Through a descriptive and mixed methods research -with techniques and processes of data reduction, coding, interpretation and inference, etc.-, the students’ design and elaboration of clouds of ideas -developed with social software- about concepts related to the ageing process, from the contents taught in the theoretical module and the internship in different gerontology centres, were analysed.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abellán García, A. y Ayala García, A. (2012). Un Perfil de las Personas Mayores en España, 2012. Indicadores Estadísticos Básicos. Recuperado de: http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/pm-indicadoresbasicos12.pdf
  • Aguaded, J. I., López Meneses, E y Alonso, L. (2010). Innovating with Blogs in University Courses: a Qualitative Study. The New Educational Review, 22 (3-4), 103-115.
  • Aguaded, J. I., López Meneses, E. y Jaén, A. (2013). Portafolios Electrónicos Universitarios para una Nueva Metodología de Enseñanza Superior. Desarrollo de un Material Educativo Multimedia (MEM). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10 (1), 7-28.
  • Agudo, S.; Pascual, M. A. y Fombona, J. (2012). Usos de las Herramientas Digitales entre las Personas Mayores. Comunicar, 39, 193-201. doi: 10.3916/c39-2012-03-10
  • Amador-Muñoz, L y Esteban-Ibáñez, M. (2015). Calidad de vida y formación en hábitos saludables en la alimentación de personas mayores. Revista de Humanidades, 25. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/rdh/article/view/14374/13807
  • Bazo, M.T. (1990). La Sociedad Anciana. Madrid: CIS-Siglo XXI.
  • Beauvoir de, S. (1983). La Vejez. Edhasa: Barcelona.
  • Bogdan, R. y Biklen, S. K. (1992). Investigación Cualitativa de la Educación. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Carbajo Vélez, M. C. (2009). Mitos y Estereotipos sobre la Vejez. Propuesta de una Concepción Realista y Tolerante. Revista Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24, 87-96.
  • Castañeda, M. B., Cabrera, A. F. Navarro, Y. y Vries, W. (2010). Procesamiento de Datos y Análisis Estadísticos Utilizando SPSS: Un Libro Práctico para Investigadores y Administradores Educativos. Porto Alegre: EDIPUCRS.
  • Cook, J. (2013). Senior Adult Learners at University: Age is Just a Number [Tesis Doctoral], The University of Queensland, Herston (Australia).
  • Corraliza, J. A. (2000). Vejez y Sociedad. En R. Fernández-Ballesteros (Dir.). Gerontología Social (pp. 229-239). Madrid: Pirámide.
  • Cróquer, E y Paz, J. L. (2013). Pensar (en) la Universidad. Una Reflexión en Torno al Sentido de la Universidad y su Razón de Ser en el Presente Mundializado. Argos, 30 (59), 47-59.
  • Elosúa, M. T. (2002). El Desarrollo de la Memoria en la Vida Adulta y en la Vejez. En VV.AA. Psicología Evolutiva II. Desarrollo Cognitivo y Lingüístico (pp. 299-328). Madrid: UNED.
  • Escarbajal de Haro, A. (2003). Personas Mayores, Educación y Aprendizaje. En J. Sáez, (Coord.) Educación y Aprendizaje en las Personas Mayores (pp. 159-181). Madrid: Dykinson.
  • European Union. (2015). The 2015 Ageing Report. Economic and Budgetary Projections for the 28 EU Member States. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Fernández-Ballesteros, R. (2000). Gerontología Social. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Fernández-Ballesteros, R., Zamarrón M.D., López, M.D., Molina, M.A., Díez, J., Montero, P. y Schettini, R. (2010). Envejecimiento con Éxito: Criterios y Predictores. Psicothema, 22 (4), 641-647.
  • Gairín, J., Rodríguez-Gómez, D., Armengol, C., y del Arco Bravo, I. (2014). El Acceso a la Universidad para Personas Mayores en España. Los Programas Universitarios para Personas Mayores: Revisando la Realidad. Revista de Orientación Educacional, 27(51), 45-66.
  • Gallardo, C., Peñacoba, C. y Martínez, A. (2009). Las Habilidades para la Vida como Modelo de una Experiencia de Innovación Docente en la Universidad Rey Juan Carlos. En VV.AA. I Encuentro de Intercambio de Experiencias en Innovación Docente en la Universidad Rey Juan Carlos, Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.
  • García Rodríguez, M. P., Meseguer Martínez, L., González Losada, S., & Pozo Muñoz, C. (2016). ¿Cómo Acceden los Mayores a la Universidad en España? Nuevas Oportunidades para la Formación a lo Largo de la Vida. Revista Española de Pedagogía, 253, 515-535.
  • Gómez Galán, J. & Lacerda, G. (Eds.) (2012). Informática e Telemática na Educação. Vol. I. As Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação. Brasilia: Liber Livro Editora/Universidade de Brasilia
  • Gómez Lucas, M. C. y Álvarez Teruel, J. D. (Coords.) (2011). El trabajo Colaborativo como Indicador de Calidad del Espacio Europeo de Educación Superior. Alcoy: Marfil.
  • González-Raimundí, Z. (2015). A Phenomenological Study of Adult College Student Experience in Nontraditional Education Programmes. International Journal of Educational Excellence, 1(1), 43-75. doi:10.18562/ijee.2015.0002
  • González-Raimundí, Z. (2015). University Educational Opportunities to Adults 50 Years of Age or Older: Fundamental Reasons and Characteristics. International Journal of Educational Excellence, 2(2), 65-76.
  • doi:10.18562/ijee.019
  • Isaacowitz, D.M. y Seligman, M.E.P. (2001). Is Pessimism a Risk Factor for Depressive Mood among Community-dwelling Older Adults? Behaviour Research and Therapy, 39, 255-272. doi: 10.1016/s0005-7967(99)00178-3
  • Kasworm, C. E. (2012). US Adult Higher Education: One Context of Lifelong Learning. International Journal of Continuing Education and Lifelong Learning, 5 (1), 1-19.
  • Kitsantas, A. y Dabbagh, N. (2010). Learning to Learn with Integrative Learning Technologies (ILT): A Practical Guide for Academic Success. Estados Unidos: Information Age Publishing.
  • Levy, B. (1996). Improving Memory in Old Age Through Implicit Self-Stereotyping. Journal of fereonality and Social Psychology, 71(6), 1092-1107.
  • Linnenbrink, E. y Pintrich, P. (2003). The Role of Self-Efficacy beliefs in Student Engagement and Learning in the Classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
  • López Meneses, E. y Gómez Galán, J. (2010). Prácticas Universitarias Constructivistas e Investigadoras con Software Social. Praxis, 5, 23-45.
  • Markle, G. (2015). Factors Influencing Persistence among Nontraditional University Students. Adult Education Quarterly, 65 (3), 267-285. doi: 10.1177/0741713615583085
  • Martin García, A. V. y Requejo, A. (2005). Fundamentos y Propuestas de la Educación no Formal con Personas Mayores. Revista de Educación, 338, 45-66.
  • Martínez-Miguélez, M. (2011). La Docencia Universitaria Hoy: Metas, Técnicas y Desafíos. Argos, 28 (55), 108-124.
  • Matras, J. (1990). Dependency, Obligations and Entitlement: A New Sociology of Aging. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall.
  • Mikulak, A (2012). Aging and Wisdom: Culture Matters. APS Journal Psychological Science. Recuperado de: http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/releases/does-wisdom-really-come-with-age-it-depends-on-the-culture.html
  • Miles, M. B. y Huberman, A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • Millis, B.J. y Rhem, J. (2010). Cooperative Learning in Higher Education. Across the Disciplines, across the Academy. Virginia: Stylus Publishing.
  • Montañés Rodríguez, J. y Latorre Postigo, J. M. (2004). Psicología de la Vejez. Estereotipos Juveniles sobre el Envejecimiento. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Montero, I. (2005). El Interés de las Personas Mayores por la Educación: Qué Educación. Estudio de Campo [Tesis Doctoral]. Editorial Universidad de Granada. Departamento de Pedagogía. Granada (España).
  • Organización Mundial de la Salud (2002). Envejecimiento Activo: Un Marco Político. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 37, 74-105.
  • Organización Mundial de la Salud (2015). Informe Mundial sobre el Envejecimiento y la Salud. EEUU (impression): Organización Mundial de la salud. Recuperado de: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/186466/1/9789240694873_spa.pdf?ua=1
  • Organización Panamericana de la Salud. Oficina Regional de la Organización Mundial de la Salud. (OPS). (2002). Promover un Estilo de Vida para las Personas Mayores. En VV.AA. Guía Regional para la Promoción de la Actividad Física. Washington.
  • Ponce O., Gómez Galán, J. y Pagán, N. (2017). Philosophy of Science and Educational Research: Strategies for Scientific Effectiveness and Improvement of the Education. European Journal of Science and Theology, 13 (3), 137-147.
  • Ponce O., Pagán, N. y Gómez Galán, J. (2017). Research of Educational Policies: Science over Ideology, Espacios, 39 (43), 1-8.
  • Pool-Cibrian, W. J. y Martínez-Guerrero J. I. (2013). Autoeficacia y Uso de Estrategias para el Aprendizaje Autorregulado en Estudiantes Universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15 (3), 21-37.
  • Rodríguez-Rodríguez, V., Rodríguez-Mañas, L., Sancho-Castiello, M. y Díaz-Martín, R. (2012). Envejecimiento. La Investigación en España y Europa. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 47 (4), 174-179.
  • Rojo-Pérez, F., Fernández-Mayoralas, G., Forjaz, M. J., Delgado-Sanz, M. C., Ahmed- Mohamed, K., Martínez-Martín, P., Prieto-Flores, M. E. y Rojo-Abuín, J. M. (2009). Población mayor, Calidad de Vida y Redes de Apoyo: Demanda y Prestación de Cuidados en el Seno Familiar. Madrid: Escuela Nacional de Sanidad. Instituto de Salud Carlos III. Ministerio de Ciencia e Innovación. Recuperado de: http://www.isciii.es/htdocs/publicaciones/documentos/Poblacion_mayor.pdf
  • Sáez, J. (2002). Hacia la Educación Intergeneracional. Concepto y Posibilidades. En Sáez (Coord.). Pedagogía Social y Programas Intergeneracionales: Educación de Personas Mayores (pp. 99-112). Málaga: Aljibe.
  • Sarasola, J. L., López Meneses, E. y Fernández, E. (2013). Experiencias de Posgrado sobre el Envejecimiento a través de Nubes de Palabras. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 25, 1-13.
  • Schuetze, H. y Slowey, M. (2002). Participation and Exclusion: A Comparative Analysis of Non-Traditional Students and Lifelong Learners in Higher Education. Higher Education, 44, 309-32. doi: 10.1023/a:1019898114335
  • Stephan, Y., Chalabaev, A., Kotter-Grühn, D. y Jaconelli, A. (2013). Feeling Younger, Being Stronger: An Experimental Study of Subjective Age and Physical Functioning Among Older Adults. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 68, 1-7. doi: 10.1093/geronb/gbs037
  • Steverink, N. Westerhof, G.J., Bode, C. y Dittmann-Kohli, F. (2000). The Personal Experience of Aging, Individual Resources, and Subjective Well-Being. The Journals of Gerontology, Series B. Psychological Sciences and Social Sciences, 56, 364-373.
  • Thumala, D., Arnold, M., y Urquiza, A. (2010). Opiniones, expectativas y evaluaciones sobre diferentes modalidades de inclusión/exclusión social. Argos 27 (53), 91-122.
  • UNFPA y Help Age Internacional (2012). Aging in the Twenty-First Century: A Celebration and a Challenge. UNFPA y HelpA ge International.
  • Viguera, V. (2000). Identidad y Autoestima en los Adultos Mayores. Revista Tiempo. El Portal de la Psicogerontología, 5. Recuperado de: http://www.psicomundo.com/tiempo/tiempo5.htm
  • VV.AA (2015). Estimaciones y Proyecciones de Población a Largo Plazo 1950-2100. CELADE/ CEPAL, Observatorio Demográfico. Recuperado de: http://www.cepal.org/es/estimaciones-proyecciones-poblacion-largo-plazo-1950-2100
  • Yanguas, J. J. (2006). Análisis de la Calidad de Vida Relacionada con la Salud en la Vejez desde una Perspectiva Muntidimensional. IMSERSO. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Recuperado de: http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/yanguas-analisis-01.pdf
  • Zamarrón, Mª D. (2013). Envejecimiento Activo: Un Reto Individual y Social. Sociedad y Utopía. Revista de Ciencias Sociales, 41, 449-463.
  • Zimmerman, B.J. y Schunk, D. (2011). Self-Regulated Learning and Performance an Introduction and an Overview. En B. J. Zimmerman y D. Schunk (Eds.). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. England: Routledge.